The Morning Show؛ روایتی زنانه از پشت پرده سیاست رسانه ها

به گزارش وبلاگ علیکایی، در چند سال اخیر، قربانیان سواستفاده های جنسی جنبشی را ایجاد نموده اند که به Me Too شهرت پیدا نموده است. افرادی که در جهت زندگی شان، از روابط با بستگان گرفته تا محیط کار، احساس کردند زمان آن رسیده تا بسیاری از حقایق تلخ زندگی شان را روایت نمایند. حقایقی که قرار نبود فرد یا افرادی را گناهکار نشان دهد. بلکه تصمیم داشت تفکری را افشا کند که هرگز به معنای واقعی کلمه به آن پرداخته نشده بود؛ سواستفاده ها، تعرض ها و تجاوزهای جنسی.

The Morning Show؛ روایتی زنانه از پشت پرده سیاست رسانه ها

آمارها نشان می دهد زنان در بسیاری از کشورهای دنیا، آسیب بیشتری در برابر خشونت های جنسی دارند. در هر 98 ثانیه، یک تجاوز جنسی در ایالات متحده رخ می دهد. تنها پس از هشت دقیقه، یک کودک نیز مورد آزار جنسی قرار می گیرد. از هر 1000 نفری که متجاوز جنسی هستند، تنها 6 نفر راهی زندان می شوند. در بریتانیا هم شرایط مشابهی وجود دارد. 52 درصد از زنان شاغل در انگلستان، آزار و اذیت جنسی را تجربه نموده اند. این آمار برای زنانی که 16 تا 24 ساله باشند، حدود 63 درصد است.

باوجود این حقایق تلخ و ناامیدنماینده، پرداختن به قربانیان تجاوزهای جنسی کار بسیار پیچیده ای است. چرا که روایت حقیقت هر ماجرا، به تنهایی دشواری ویژه ای دارد. بنابراین ساخت یک سریال تلویزیونی از روایات آزار جنسی، به همکاری مجموعه ای از حرفه ای ترین افراد وابسته است. کاری که سرویس اینترنتی اپل تی وی پلاس به خوبی آن را مدیریت می نماید.

اگرچه اپل بیشتر به دلیل فراوری محصولات الکترونیکی گران قیمت شناخته می گردد اما مدتی است که تصمیم گرفته یکی از مهره های ارزشمند دنیای سرگرمی باشد. آن ها سرمایه عظیمی را به چرخش انداخته اند و با یاری سرویس اختصاصی فراوری و پخش سریال های این مجموعه، مخاطب های بیشتری جذب نمایند. یکی از سریال های انحصاری اپل در سرویس اینترنتی اش، The Morning Show یا برنامه صبحگاهی است. سریالی درام که با یاری سوژه های گاها کمدی اش تصمیم می گیرد دو داستان کاملا متفاوت را روایت کند.

برای طرفداران دنیای تمام نشدنی سریال ها، برنامه صبحگاهی سه بازیگر شناخته شده دارد. جنیفر آنیستون که برای سریال دوستان شناخته شده در کنار استیول کارل که در سریال اداره عیار واقعی اش را نشان داده، حاضر است. ریس ویترسپون هم که با درخشش در دروغ های عظیمِ کوچک خودش را در تلویزیون ثابت کرد. این سه ستاره جعبه جادویی وظیفه مهمی در سریال دارند. آنیستون در نقش الکس لوی، تقریبا بازیگر اصلی سریال است و استیول کارل در نقش میچ کسلر، حضوری فرعی اما تاثیرگذار در داستان دارد. اما زلزله واقعی فیلم نامه در شخصیت بردلی جکسون با بازی ریس ویترسپون خلاصه می گردد.

داستان سریال که با الهام از کتابی به نام اول صبح: نگاهی به درون دنیای برنامه های صبحگاهی تلویزیون ساخته شده، چندان هم دور از واقعیت نیست. بسیاری از تماشاگران سریال اعتقاد دارند برنامه صبحگاهی داستان مشابهی با رسوایی مدیر شبکه فاکس نیوز دارد. او به دلیل تجاوز جنسی به همکارانش، جنجال بسیاری به پا کرد. فیلم سینمایی Bombshell و سریال کوتاه The Loudest Voice هم درباره این رسوایی روایت های بحث برانگیزی داشته اند. اما داستان برنامه صبحگاهی کمی متفاوت است.

سریال در شرایطی که شروع می گردد که با یک برنامه صبحگاهی روبرو هستیم. برنامه ای تلویزیونی که محبوبیت و شهرت بسیاری دارد. اما یکی از مجری های اصلی آن یعنی میچ کسلر، پس از 15 سال همکاری با الکس لوی، به دلیل تجاوز جنسی از کار بی کار می گردد. بنابراین این برنامه تلویزیونی با سابقه ای طولانی و شهرتی مثال زدنی، در مدتی بسیار کوتاه به سمت نابودی ابدی پیش می رود. الکس لوی که یکی از شناخته شده ترین مجری های تلویزیون آمریکا است، حالا درگیر بحران عظیمی شده که ظاهرا قرار نیست به خاتمه برسد.

چرا که اوضاع با آمدن یک مجری جدید، بدتر می گردد. بردلی جکسون که در فضای مجازی منفور بوده و شخصیتی جنجالی دارد، حالا همکار جدید الکس لوی است. او با لوی درگیر یک جنگ تمام عیار می گردد. جکسون که می داند چگونه شخصیت انسان ها را به چالش بکشد، از هر فرصتی استفاده می نماید تا فزونی مجری اصلی برنامه صبحگاهی را ویران کند. اما این تنها وظیفه ای نیست که جکسون آن را پذیرفته است. او می خواهد با صداقتی جنجالی با مخاطب برنامه اش در ارتباط باشد. اتفاقی که ضربه هایی باورنکردنی به اعتبار کارمندان و هویت برنامه صبحگاهی وارد می نماید. بنابراین سریال با یک تیر، سه نشان می زند. نخست یک روایت دراماتیک از نابودی حرفه یک مجری شناخته شده را به خاتمه می رساند و سپس کوشش می نماید یک درگیری کاملا زنانه را در برابر صحنه مردانه داستان روایت کند. در نهایت هم تصمیم می گیرد حقیقت پشت پرده سیاست های رسانه ای را مورد آنالیز قرار دهد.

برنامه صبحگاهی می خواهد پشت پرده بسیاری از حواشی داستان های یک رسانه تلویزیونی را مطرح کند. از درگیری عوامل برنامه تا فشارهایی که رسانه ها به جامعه وارد می نمایند، شاید سوژه هایی باشند که به تنهایی احتیاج به یک فیلم سینمایی یا سریال جداگانه داشته باشند اما برنامه صبحگاهی تصمیم می گیرد آن ها را در ده اپیزود آنالیز کند. این سیاست سریال باعث شده منتقدان و تماشاگران دیدگاه متفاوتی درباره سریال داشته باشند.

تماشاگران برنامه صبحگاهی در پایگاه اینترنتی IMDB نمره 8.1 از 10 را عادلانه می دانند. اما منتقدان نظر دیگری دارند. تعدادی از نقدها به این سریال نمره هایی پایین و یا متوسط دارد. هرچند نقدهای مثبت بسیاری هم برای این فیلم نوشته شده است.

در این زمینه بخوانید:

کدام فیلم ها شانس بیشتری برای برنده شدن جایزه اسکار دارند؟

فیلم های 38امین جشنواره فجر را بهتر بشناسید؛ از شنای پروانه تا مردن در آب مطهر

لوسی منگان در گاردین درباره برنامه صبحگاهی می نویسد:

این سریال بهترین هنرنمایی جنیفر آنیستون است. او بسیار قوی ظاهر شده و در کنار فیلم نامه خوب و عمیقی که سریال دارد، اثری جذاب و دقیق را به تماشاگر نشان می دهد.

رابرت لوید در لس آنجلس تایمز نقد مشابهی دارد:

سریال برنامه صبحگاهی جذابیت ویژه ای دارد. اگرچه شخصیت ها ویژگی های مثبت بسیاری دارند اما نقص هایی هم دارند. باید اعتراف کنم تماشای این سریال برای من جالب بود.

ایمی آماتانجلو در پیست نوشته است:

آیفون در این سریال فراتر از یک تلفن هوشمند است. به نظر می رسد بیشتر یک بازیگر باشد. ما از اپل انتظار داریم دقیقا مانند محصولاتی که خلق نموده است، سریال هایی بسازد که احساس کنیم بدون آن ها زندگی دشوارتر است. اما برنامه صبحگاهی چنین احساسی به تماشاگرش نمی دهد.

آلن سپینول در رولینگ استون می نویسد:

شاید سریال برنامه صبحگاهی افتضاح نباشد اما نمونه ای است از سریالی که پول تهیه نماینده اش را دور ریخته است.

بنابراین اگر به تماشای سریالی درباره پرونده های جنجالی آزارهای جنسی علاقه مند هستید و از تماشای درگیری های رسانه ای لذت می برید، سریال برنامه صبحگاهی یک انتخاب شایسته است. البته اگر انتظارات بالایی از سریال های تلویزیونی دارید، باید کمی با این سریال مهربان تر باشید. اما جذابیت داستان برنامه صبحگاهی آن قدر زیاد است که بتواند برای ده اپیزود تقریبا یک ساعته، شما را سرگرم کند و حتی پرسش های جالبی برایتان به همراه داشته باشد.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1088

به "The Morning Show؛ روایتی زنانه از پشت پرده سیاست رسانه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "The Morning Show؛ روایتی زنانه از پشت پرده سیاست رسانه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید