10+1 دلیل روشن نشدن اتومات پمپ آب خانگی

به گزارش وبلاگ علیکایی، ما در این مطلب یک چک فهرست از دلیل روشن نشدن اتومات پمپ آب خانگی یا کار نکردن پمپ و تقویت کننده فشار آب ارائه می کنیم. علاوه بر این نحوه تعمیر سوئیچ کنترل فشار آب را شرح می دهیم که روشن و خاموش می گردد یا زنگ می زند و به درستی کار نمی کند. این مشکل در واقع باعث کاهش فشار آب شده و به صورت نامنظم روشن و خاموش می گردد. بعلاوه در خصوص چگونگی تشخیص مسائل کنترل پمپ آب و نحوه رفع کردن آن ها با تعویض کلید کنترل فشار نامناسب، یا با تعویض قطعات سوئیچ مانند اتصالات خراب یا دیافراگم هم صحبت خواهیم کرد.

10+1 دلیل روشن نشدن اتومات پمپ آب خانگی

نکات کلیدی

  • وصل نبودن آب یا برق، خرابی گیج فشار آب، اختلال دز عملکرد سوئیچ فشار پمپ آب، گرم شدن بیش از حد پمپ، انسداد لوله اتصال کلید کنترل فشار یا وجود نشتی در این ناحیه از دلایل اصلی روشن نشدن پمپ آب خانگی در نظر گرفته می شوند.

تعمیر پمپ آبی که روشن نمی گردد یا کار نمی نماید

برای بیشتر سیستم های افزایش فشار آب، یک کلید کنترل فشار پمپ که معمولاً نزدیک مخزن فشار آب یافت می گردد، فشار آب را آنالیز می نماید و در صورت لزوم پمپ آب را روشن می نماید. اگر فشار آب نشان داده شده روی فشارسنج آب کمتر از فشار CUT-IN سوئیچ فشار باشد و پمپ روشن نگردد، شما باید فرایند عیب یابی و تعمیر پمپ آب خانگی را پشت سر بگذارید. در این شرایط موارد مختلفی می توانند علت روشن نشدن اتومات پمپ آب خانگی باشند که همه آن ها را در این مطلب شرح خواهیم داد.

همان طور که شرح خواهیم داد، بعضی مسائل لوله کشی یا کنترل پمپ آب می تواند باعث ایجاد مسائلی در آغاز و توقف کار پمپ گردد.

اگر پمپ آب روشن نمی گردد این روش ها را امتحان کنید

اگر پمپ شما روشن نمی گردد:

1. تأیید کنید که آب داخل ساختمان وصل است

برای پیدا کردن علت روشن نشدن اتومات پمپ آب خانگی، آنالیز کنید که بین منبع آب و لوله کشی آب ساختمان، دریچه در شرایط OFF قرار نداشته باشد. سپس آب ساختمان را وصل کنید و مراقب افت فشار در فشارسنج باشید. با کاهش فشار به زیر تنظیم CUT-IN سوئیچ کنترل، پمپ آب باید روشن گردد. معمولاً این فشار 20 یا 30 psi است.

2. برای آنالیز علت روشن نشدن اتومات پمپ آب خانگی، مطمئن شوید که برق پمپ روشن است

اگر قبلاً این کار را انجام نداده اید، باید آنالیز کنید که پمپ برق دارد یا خیر. مطمئن شوید که سوئیچ برق پمپ در حالت روشن است. اگر کلید پمپ را پیدا نکردید، سوئیچ های برق پمپ آب را ببینید. می توان از یک تستر ولتاژ ساده برای تأیید این که برق به رله پمپ یا سوئیچ کنترل تحویل داده شده است یا خیر استفاده کرد.

اما اگر در کارهای اولیه و آزمایش برق آموزش ندیده باشید، ممکن است دچار برق گرفتگی شوید، پس بهتر است این مرحله را به یک برق کار مجاز بسپارید.

3. گیج فشار آب را آنالیز کنید

به عدد گیج فشار آب نگاه کنید.

اگر فشارسنج مخزن آب عدد پایینی را نشان می دهد، مثلاً زیر فشار قطع پمپ، سعی کنید به آرامی روی گیج ضربه بزنید تا ببینید آیا سوزن نشانگر حرکت می نماید یا خیر.

موقع آنالیز علت روشن نشدن اتومات پمپ آب خانگی دقت کنید که همان رسوبی که کلیدهای کنترل پمپ را مسدود می نماید، فشارسنج آب را نیز مسدود می نماید و باعث بالا نرفتن فشار پمپ آب می گردد؛ بنابراین فشارسنج شما ممکن است خراب باشد.

برای تست گیج فشار آب، گیج را به یک شیر آب وصل کنید. اگر فشار آب روی گیج، بالاتر از فشار CUT-IN پمپ باشد، انتظار نداشته باشید که پمپ روشن گردد. در این صورت شیر آب را باز کنید، فشار گیج را دیدن کنید که به زیر فشار قطع پمپ می رسد و سپس صدای روشن شدن پمپ را می شنوید.

  • اگر پمپ آب در چاه باشد، صدای کار کردن آن را نمی شنوید، اما صدای کلیک رله پمپ به داخل و خارج (بستن یا باز کردن) را می شنوید و می توانید تغییر فشار آب را در گیج مشاهده کنید.
  • اگر پمپ کار می نماید و فشار آب در ساختمان وجود دارد اما فشار نشان داده شده به وسیله فشارسنج آب هرگز تغییر نمی نماید، احتمالاً این فشارسنج آب است که به تعویض احتیاج دارد.

4. علت روشن نشدن اتومات پمپ آب خانگی با آنالیز کلید کنترل فشار

رسوب یا گرفتگی گل ولای می تواند از واکنش مناسب سوئیچ فشار پمپ آب به تغییرات فشار آب جلوگیری کند؛ بنابراین فشار آب ممکن است کاهش یابد، اما ممکن است پمپ در زمانی که باید، روشن نگردد (زمانی که فشار کمتر از تنظیم CUT-IN می رود) یا ممکن است زمانی که باید خاموش نگردد. (تنظیم CUT-OUT)

سوختن رله کنترل در سوئیچ فشار نیز ممکن است از تماس الکتریکی خوب جلوگیری کند و باعث گردد سوئیچ پمپ رفتار نامنظم داشته باشد و علت روشن نشدن پمپ آب باشد.

اگر فشارسنج آب پایین می ماند، سعی کنید به کناره خود محفظه کلید کنترل فشار ضربه بزنید. با چکش آن را نکوبید، فقط به آن ضربه بزنید.

اگر سوئیچ رله کنترل فشار بسته می گردد و پس از ضربه زدن به پمپ، پمپ را روشن می نماید یا گاهی اوقات در حالت خاموش می ماند، احتمالاً در کنترل فشار مسئله ای وجود دارد. علت این موضوع می تواند یک تماس الکتریکی کثیف یا سوخته، اتصال الکتریکی شل، یا زباله هایی باشد که دیافراگم سنسور فشار را مسدود نموده است.

برای تعمیر و سرویس پمپ آب خانگی از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

5. روی خود پمپ آب ضربه بزنید

اگر پمپ در دسترس باشد، با یک آچار یا وسیله دیگر، به آرامی به آن ضربه بزنید، اما پمپ را با چکش نکوبید. همان طور که ممکن است اتصال در یک سوئیچ فشار شل یا کثیف یا خراب باشد، همین امر می تواند در خصوص موتور پمپ نیز صادق باشد. اگر ضربه زدن به پمپ آب باعث روشن شدن آن گردد، برای برطرف مشکل روشن نشدن اتومات پمپ آب، به تعمیر یا تعویض احتیاج دارد. در صورت وجود، کلید کنترل فشار را دوباره تنظیم کنید یا اهرم دستی یا بای پس را امتحان کنید.

بعضی از کلیدهای کنترل فشار شامل یک اهرم فلزی در امتداد یک طرف کلید هستند. بلند کردن این اهرم از حالت افقی (خاموش) به سمت بالا به سمت حالت عمودی (روشن)، سوئیچ پمپ را مجبور می نماید تا پمپ آب را روشن کند.

در کلیدهای کنترل پمپی که دارای یک اهرم است، مجهز به یک ویژگی قطع فشار کم است که در صورت تمام شدن آب، از پمپ در برابر هر نوع آسیب دیدگی محافظت می نماید. موقعیت عادی اهرم DOWN است.

اهرم را می توان بلند کرد تا پمپ را مجبور به کار کردن کند، این ویژگی گاهی اوقات در هنگام نصب یا نگهداری پمپ استفاده می گردد.

6. سوئیچ کنترل فشار پمپ را از نظر گرفتگی سنسور فشار یا خرابی دیافراگم آنالیز کنید

اگر آب سرشار از آهن، رسوب یا مواد معدنی باشد، گاهی اوقات لوله های با قطر کم که کلید کنترل فشار را روی خط آب، پمپ آب یا مخزن آب نصب می شوند، با این مواد مسدود می شوند. سایر کلیدهای کنترل فشار ممکن است دقیقاً به موتور پمپ پیچ شوند و ممکن است از یک لوله پلاستیکی یا مسی انعطاف پذیر برای انتقال فشار آب به سوئیچ استفاده نمایند.

اگر لوله با آشغال مسدود شده باشد و همین امر علت روشن نشدن اتومات پمپ آب باشد، با برداشتن کلید کنترل، تأیید این که لوله پر از زباله است و تمیز کردن آن، سوئیچ کنترل فشار را دوباره فعال کنید. ولی طبق تجربه ما، در اغلب مواقع، زمانی که لوله به وسیله زباله مسدود می گردد، همان زباله ها دهانه کوچک تر در پایین خود سوئیچ فشار را هم مسدود می نمایند.

همین منفذ کوچک است که به آب اجازه می دهد در پایین سوئیچ فشار به دیافراگم فشار دهد و به سوئیچ اجازه می دهد فشار آب را حس کند.

7. وجود مشکل در لوله اتصال فشار سوئیچ به لوله کشی آب یا مخزن آب

زباله ها می توانند لوله اتصال کلید کنترل فشار را به مخزن آب یا لوله کشی آب، مسدود نموده و از واکنش مناسب سوئیچ فشار به تغییرات فشار آب جلوگیری نمایند. درنتیجه ممکن است شکست متناوب سوئیچ برای روشن یا خاموش کردن پمپ باشد، یا ممکن است منجر به شکست سخت در روشن یا خاموش کردن پمپ و درنهایت علت کار نکردن اتومات پمپ آب خانگی گردد.

عکس یک لوله مسی را نشان می دهد که از یک پمپ جت دو خطی به پایین یک سوئیچ کنترل فشار (جعبه خاکستری در پایین سمت چپ) می رود. این لوله ای است که فشار آب (هوای تحت فشار در لوله) را به پایین سوئیچ کنترل فشار می برد.

اگر آب دارای سطح بالایی از گل ولای، زباله یا مواد معدنی است، ممکن است لوله ای که سوئیچ فشار پمپ را به پمپ یا لوله کشی آب متصل می نماید، یا دهانه پایین سوئیچ پمپ که به وسیله آن سوئیچ فشار آب را در آن حس می نماید، مسدود شده باشد. اگر آب دارای رسوب یا مواد معدنی زیاد باشد، قطر کم لوله و قطر کمتر دهانه سوئیچ پمپ، گرفتگی را آسان می نماید.

در اغلب مواقع یک سوئیچ کنترل فشار پمپ آبِ مسدودشده نمی تواند پمپ را روشن کند، حتی اگر فشار در سیستم به زیر فشار قطع پمپ آب کاهش یافته باشد.

در موارد نادری می توانیم روی کلید کنترل پمپ ضربه بزنیم و پمپ دوباره آغاز به کار می نماید، اما نه برای مدت طولانی و قابل اطمینان. یکی دیگر از خرابی های کلید کنترل فشار آب و علت روشن نشدن اتومات پمپ آب خانگی، پارگی یک دیسک لاستیکی یا تیوپ در داخل خود سوئیچ است. اگر خرابی سوئیچ کنترل فشار را تشخیص دادید یا به آن مشکوک هستید، آن را با یک کلید نو جایگزین کنید.

بیشتر بخوانید: روشن شدن اتوماتیک پمپ آب + نحوه عیب یابی و برطرف

نشتی لوله سوئیچ کنترل فشار، علت روشن نشدن اتومات پمپ آب خانگی

یک مشکل ظریف تر در خصوص لوله سوئیچ کنترل فشار، قطر اشتباه و بسیار کم لوله، باعث نشتی اتصالات و جلوگیری از واکنش مناسب کلید کنترل فشار به تغییرات فشار آب می گردد. لوله ای که یک سوئیچ فشار را به هم وصل می نماید ممکن است فولادی، مسی منعطف یا پلاستیک انعطاف پذیر باشد. تعویض لوله، به ویژه لوله های پلاستیکی، می تواند باعث ایجاد مشکل و علت کار نکردن اتومات پمپ آب خانگی گردد.

8. نحوه آنالیز قسمت پایین سوئیچ کنترل پمپ

ما این کار را با باز کردن پیچ لوله اتصال از پایین سوئیچ فشار و نگاه کردن به داخل دهانه ای که آن لوله به آن وصل شده است انجام می دهیم. خوب است بدانید که ممکن است بتوانید برای کوتاه مدت، کلید کنترل پمپ آب را تمیز کنید تا دوباره کار کند.

مراقب باشید هر چیزی را به دهانه رزوه ای که سوئیچ فشار را به پمپ آب یا مخزن آب متصل می نماید فرو نکنید. وسوسه انگیز است که فقط یک گیره کاغذ را در سوراخ کوچک حسگر قرار دهید و آن را به اطراف تکان دهید؛ اما اگر دیافراگم سوئیچ را سوراخ کنید، مطمئناً به یک سوئیچ نو احتیاج خواهید داشت.

این امکان وجود دارد که تمام پیچ های سر فیلیپس را بردارید، دیافراگم را در معرض دید قرار دهید و کل مکانیسم را تمیز کنید. مراقب باشید دیافراگم را پاره نکنید.

از آنجایی که یک سوئیچ فشار نو خیلی گران قیمت نیست و از آنجایی که به هر حال باید سوئیچ را باز کنید تا آن را آنالیز کنید، اگر هنگام برداشتن و بازرسی فشار سوئیچ پمپ متوجه شدید که مسدود شده است، بهتر است آن را تعویض کنید.

9. نحوه آنالیز و تمیز کردن سوئیچ پمپ

سوئیچ کنترل فشار پمپ آب را از نظر نقاط تماس کثیف و سوخته آنالیز کنید:

اگر کنتاکت های سوئیچ کنترل فشار پمپ سوخته باشد، گاهی اوقات می توانیم آن را برای مدتی دوباره به کار بیندازیم، ابتدا برق را قطع کنید و سپس با استفاده از یک سوهان، تمام سطوح لمسی کنتاکت های کلید را با دقت تمیز کنیم. سوهان ممکن است نسبت به کاغذ سنباده، شن و ریزه کمتری در سوئیچ ایجاد کند.

به هر حال گاهی اوقات از کاغذ سنباده ریز هم استفاده می کنیم، اما در هر صورت مواظب باشید که شن و ضایعات ایجادشده را در سوئیچ باقی نگذارید؛ وگرنه دوباره خیلی زودتر خراب می گردد.

بعلاوه سعی نکنید بدون قطع کردن جریان برق روی سوئیچ کنترل پمپ کار کنید؛ چون احتمال برق گرفتگی وجود دارد.

علل سوختگی سطوح نقطه تماس سوئیچ کنترل فشار پمپ

  • قدیمی بودن کلید کنترل فشار قدیمی
  • استفاده طولانی مدت از کلید کنترل فشار
  • سابقه چرخش کوتاه پمپ
  • خاموش و روشن کردن بیش از حد و مکرر
  • کلید در مکانی مرطوب یا مکانی که گازهای خورنده در آن وجود دارد (کلر استخر) نصب شده است.
  • اگر سطوح نقطه تماس کنترل فشار سوخته باشد، ممکن است در روشن شدن پمپ اختلال ایجاد کند.

در حالی که می توان این سطوح را تمیز کرد یا حتی سوهان زد تا دوباره سوئیچ به طور موقت کار کند، اما برای برطرف علت روشن نشدن اتومات پمپ سوئیچ باید تعویض گردد.

10. گرم شدن بیش از حد پمپ آب، علت کار نکردن اتومات پمپ آب خانگی

اگر پمپ ساعت ها به طور مداوم کار کند، ممکن است بیش از حد گرم گردد. بعضی از پمپ های آب، به ویژه پمپ های شناور دارای یک کلید اضافه بار حرارتی هستند که در صورت گرم شدن بیش از حد پمپ، پمپ را خاموش می نماید. کلیدهای اضافه بار پمپ شناور وقتی موتور پمپ خنک گردد، به طور اتوماتیک تنظیم می شوند.

پمپی با یاتاقان های بد، موتور خراب یا ولتاژ پایین نیز می تواند بیش از حد گرم شده و در تنظیم مجدد حرارتی خاموش گردد و همین موضوع علت خرابی پمپ آب خانگی باشد.

بیشتر بخوانید: قصد خرید پمپ آب دارید؟ با انواع پمپ آب خانگی آشنا شوید!

11. سیم کشی پمپ را آنالیز کنید

اگر در پمپ برق وجود داشته باشد اما پمپ روشن نگردد، ممکن است علت روشن نشدن اتومات پمپ آب خانگی قطع شدن سیم کشی بین کنترل پمپ و موتور پمپ باشد. سیم کشی برق آسیب دیده ناامن است و خطر آتش سوزی، برق گرفتگی یا حتی مرگ را در پی دارد. در این شرایط حتما از یک برق کار مجاز برای آزمایش سیم کشی پمپ یاری بگیرید. از قلم نیاندازید که کارشناسان کاربلد خبرنگاران برای حل این مشکل در کنار شما خواهند بود.

منبع: آچاره
انتشار: 13 شهریور 1401 بروزرسانی: 13 شهریور 1401 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1858

به "10+1 دلیل روشن نشدن اتومات پمپ آب خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10+1 دلیل روشن نشدن اتومات پمپ آب خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید