پیشنهاد ضرب العجلی برای حل مسائل زرشک خراسان جنوبی

به گزارش وبلاگ علیکایی، خبرنگاران/خراسان جنوبی عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: ایجاد نمایشگاه های دائمی یا بازارچه محلی ویژه محصولات غذایی فرآوری شده در منطقه است که علاوه بر ایجاد اشتغال و فروش محصولات فرآوری شده خود باعث معرفی بهتر محصول کشاورزی می گردد.

پیشنهاد ضرب العجلی برای حل مسائل زرشک خراسان جنوبی

طیبه شاهی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: گیاهان دارویی و به تبع آن فراوری آنها حجم زیادی از صادرات و تجارت غیر نفتی را در دنیا به خود اختصاص داده است؛ خراسان جنوبی با اقلیم خشک و خشکسالی های متعدد قطب فراوری محصولاتی دارویی مهم از جمله زرشک و عناب است و درمورد زعفران رتبه دوم از نظر کمی را داراست؛ از این رو سهم قابل توجهی در اقتصاد روستایی دارد البته درصورتی که برنامه های خوبی برای آن وجود داشته باشد.

این پژوهشگر صنایع غذایی بیان نمود: درمورد زرشک بیش از 98 درصد زرشک دنیا در ایران فراوری شده و خراسان جنوبی قطب فراوری زرشک در ایران بوده و از طرف دیگر رتبه نخست فراوری زرشک بی دانه دنیا را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: هرساله با فصل برداشت بعضی محصولات کشاورزی، مسائل و پتانسیل های آن محصول ارائه می گردد، اما متاسفانه گامی موثری که به بتواند به عینه در جامعه نمود پیدا کند دیده نمی گردد که این خود برای هر محصول عزمی ملی و محلی احتیاج است؛ زمانی که تک تک افراد از مرحله فراوری تا فرآوری و بازار در کنار یکدیگر قرار گیرند و دست به دست یکدیگر دهند این حلقه اتصال فراوری محصول به پول ایجاد خواهد شد و چنان چه در بخش کوچکی از زنجیره ناهماهنگی صورت گیرد زنجیره متوقف خواهد شد.

شاهی ادامه داد: سال جاری نیز با برداشت زرشک در باغات استان خراسان جنوبی داغ کشاورزان تازه تر شد که نه تنها بازار فروش آن دچار مشکل است؛ بلکه قیمت ها با توجه به هزینه های موجود جای تامل دارد؛ باید این واقعیت بزرگ را درک کنیم که که امنیت غذایی یک کشور بسیار مهم و حیاتی بوده و چنان چه از نظر مواد غذایی به سایر کشورها وابسته شویم مسائلی بسیاری برای ما ایجاد خواهد شد که این مساله در سخنان رهبری مورد تاکید قرار گرفته است که اگر بخواهیم کشورمان به طور نسبی به استغنا و خودکفایی و بی احتیاجی از دیگران نایل گردد باید در روستاها سرمایه گذاری کنم.

شاهی با بیان اینکه همه ما مدیون کشاورزان زحمت کش بی ادعایی هستیم که کوتاهی درمورد این بزرگواران نه تنها به این افراد ظلم کردیم بلکه به خود و نسل آینده مان ظلم خواهد شد، ادامه داد: زرشک که در دنیا مرهمی بر بیماران است، این روزها زخمش بر دست های صاحبانش انسان را بسیار متاثر می سازد، اما برای سایر کشورها فرق دارد؛ از جمله مقاصد صادراتی زرشک کشورهایی مانند کانادا است که داروها و مکمل های مختلفی برای بیماری های مختلف فراوری و وارد بازار شده است.

وی اضافه نمود: در حال حاضر می توان از زرشک انواع فرآورده های غذایی شامل آب زرشک، شربت، کنسانتره، مربا، سس، ترشی، مارمالاد، ابنبات و استفاده از آن در انواع مواد غذایی به عنوان بخشی از فرمولاسیون ماده غذایی مورد استفاده قرار گیرد و علاوه بر فرآورده ها استفاده از بسته بندی های نوین و کاربردی نیز جای کار دارد؛ در حال حاضر بعضی از آن محصولات به صورت خانگی، کارگاهی و یا صنعتی فراوری می گردد.

این پژوهشگر صنایع غذایی با بیان اینکه برای ارائه محصول به بازارهای هدف ابتدا باید آن محصول به درستی هم در بازار داخل و هم بازار خارج معرفی گردد که این خود احتیاجمند برند سازی است، اضافه نمود: در حال حاضر یکی از تجربه های پیروز جهت ارائه یک محصول در دنیا و بعلاوه در ایران حضور در نمایشگاه ها است، اما آنچه مهم تر است ایجاد نمایشگاه های دائمی یا بازارچه محلی ویژه محصولات غذایی فرآوری شده در آن منطقه است که علاوه بر ایجاد اشتغال و فروش محصولات فراوری شده خود باعث معرفی بهتر محصول کشاورزی می گردد.

شاهی ادامه داد: علاوه بر این چنانچه هر محصولی مورد استقبال مصرف نماینده قرار گیرد مطمئنا جذب سرمایه گذار به سمت فراوری صنعتی و کارگاهی آن ایجاد خواهد شد؛ باید این واقعیت پذیرفت که درمورد زرشک حتی در داخل کشور نیز از فرآورده های آن شناختی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه حتی مردم خود منطقه نیز از فرآورده ها چندان اطلاعی ندارند و چنانچه درمعرض مصرف نماینده قرار گیرد مطمئنا مورد استقبال قرار خواهد گرفت، اضافه نمود: از طرف دیگر به علت تجمیع محصولات کنترل آنها از نظر بهداشتی نیز بهتر خواهد بود؛ تجربه های پیروز در شهرهای مختلف کشور نشان می دهد که علاوه بر فروش محصول، آن شهر و یا استان نیز به عنوان برند آن ماده غذایی شناخته می گردد که علاوه بر مصرف افراد بومی، گردشگران نیز حتما ان محصول را به عنوان سوغات خریداری می نمایند.

شاهی با بیان اینکه گز اصفهان با فراوری و عرضه ان به درستی علاوه بر برند شدن در داخل ایران، اکنون دنیای شده و محصولات آن بسیارمتنوع و گسترده شده است، توضیح داد: زرشک علاوه بر یک ماده غذایی به عنوان یک دارو با خواص گوناگون از جمله بیماری های قلبی و عروقی، دفع سموم، بیماری های صفراوی و کبد، چربی خون، فشار خون و دیابت مطرح است که به علت دارویی بودن قطعا از یک ماده غذایی بیشتر مورد استقبال قرار خواهد گرفت و در پی آن ایده ها و محصولات متنوع دیگری نیز فراوری خواهد شد.

وی بیان نمود: در کنار فرآورده های زرشک سایر فرآورده های محصولات استان نیز می تواند قرار گیرد؛ این نمایشگاه دائمی یا بازارچه محلی احتیاج به زیرساخت های پیچیده ای ندارد و همت مسئولین مربوطه را می طلبد.

شاهی ادامه داد: با ایجاد این فضا افراد زیادی خواستار حضور و ارائه محصول خود خواهند بود؛ به ویژه افرادی که در حال حاضر به صورت خانگی فراورده های مختلف و باکیفیت فراوری می نمایند و امکان توسعه کسب و کار خود و ایجاد اشتغال را دارند درصورتی که بازار فروش آنها از این طریق مهیا گردد.

وی یادآور شد: بعلاوه کشاوزان خود با فرآوری محصول علاوه بر ایجاد ارزش اضافه نموده باعث جلوگیری از واسطه گری محصول خواهند شد. با توجه به این نکته که افراد زیادی در جامعه خواستار خرید و مصرف مواد غذایی سنتی و خانگی هستند و محصولات خانگی با وجود توسعه صنایع مختلف غذایی همچنان مشتریان مخصوص به خود دارد؛ امیدوارم زرشک برای کشاورزان و فراورینمایندگان مرهمی گردد بر وجود نه زخمی بر بدن.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 آذر 1400 بروزرسانی: 5 آذر 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1600

به "پیشنهاد ضرب العجلی برای حل مسائل زرشک خراسان جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد ضرب العجلی برای حل مسائل زرشک خراسان جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید