فنون اولین دیدار دختر و پسر در خواستگاری

به گزارش وبلاگ علیکایی، دختر و پسر در اولین دیدار و دیدار در خواستگاری باید فنونی را رعایت نمایند تا بتوانند علاوه بر شناخت طرف مقابل فضایی محبت آمیز نیز ایجاد نمایند.

فنون اولین دیدار دختر و پسر در خواستگاری

ضروری است که دختر و پسر از فرصت خواستگاری برای شناخت طرف مقابل به خوبی بهره ببرند و اولین دیدار و دیدار خود را به نحوی ترتیب دهند که زمینه آشنایی بیشتر فراهم شود. در این مقاله به نکات مورد نظری که در جلسه اول خواستگاری بهتر است در نظر گرفته شود اشاره شده است.

فنون اولین دیدار و دیدار در خواستگاری

دختر و پسری که پس از آشنایی مقدماتی و یا پس از نامزدی برای اولین بار یکدیگر را دیدار می نمایند و قرار است از نزدیک با خصوصیات و شرایط یکدیگر آشنا شوند، برای آنکه دیدار به نحو مطلوب انجام شده نتیجه بخش باشد، اصول و فنونی را مورد توجه قرار دهند که مهمترین آنها به توضیح زیر است:

1- اولین دیدار و دیدار در اتاقی خاص که در آن دختر و پسر احساس راحتی و آرامش داشته باشند و گاه و بیگاه افرادی وارد اتاق نشوند، صورت گیرد. این دیدار باید با اطلاع خانواده و در خانه یکی از آنان انجام گیرد.

2- چون دیدار اولیه معمولاً در خانه دختر انجام می شود دختر در اتاق دیدار حضور داشته و پسر وارد اتاق می شود و پسر باید سلام و احوالپرسی کند و دختر نیز از جای خود بلند شده برای نشستن در جای مناسب او را هدایت نماید.

3- پس از آنکه پسر و دختر در اتاق چه روی جایگاه چه روی زمین نشستند ضروری است صحبت شروع شود. سکوت ممتد تهدید نماینده است و ممکن است به تحقق هدف که ایجاد محیطی گرم و صمیمی است آسیب بزند. نحوه نشستن باید طوری باشد که روبه روی یکدیگر قرار گیرند.

4- بهتر است صحبت از طرف پسر شروع شود ولی چون جلسه اول پسر و دختر هنوز رودربایستی دارند، شروع صحبت احتیاج به شجاعت و اعتماد به نفس دارد که این خصیصه باید در دختر یا پسر وجود داشته باشد. اگر سکوت طولانی شد و از سوی پسر سخنی ارائه نشد دختر می تواند نقش فعالی را به عهده گرفته شروع سخن کند ولی چه باید بگوید؟

5- تعریف کردن از طرف مقابل از نظر شرایط ظاهر، ادکلن و سایر نقاط مثبتی که دارد اقدام اولی است که می تواند انجام گیرد. ادامه صحبت باید راجع به برنامه ها و فعالیت های باشد که مورد علاقه دختر و پسر است. شروع و پیگیری صحبت در این زمینه موجب رابطه حسنه می شود.

6- مصاحبه باید بر محور جنبه های مثبت بچرخد. طرح موضوعات منفی از دقت طرف مقابل در استماع سخنان می کاهد. محتوای سخن با طرح سوالات مناسب باید به سمتی سوق داده شود که به زندگی طرفین مربوط می شود تا اولین دیدار و دیدار به سکوت کشیده نشود. پرسش ها باید طوری باشد که به جواب کوتاه منجر نشود.

7- سوالاتی نظیر آنچه دوست دارید و هدف شما در زندگی چیست؟ موجب خواهد شد که سخن ادامه یابد و طرف، خود را معرفی کند. پرسش در خصوص مدرسه یا محل کار و اشتغالات طرف مقابل نیز موجب ادامه صحبت خواهد شد. این بحث ها می توانند به شناخت طرفین منجر شود.

8- پرسش درباره مهریه، شرایط عقد و اصولا پیرامون ازدواج در اولین دیدار و دیدار در جلسه خواستگاری به هیچ وجه جایز نیست. هدف جلسه اول برطرف حجب و حیا و ایجاد صمیمیت و گرمی و درنهایت شناخت های اولیه است.

9- سوالات دیگری که برای طرفین شاید جالب باشد پرسش از خاطرات جالب گذشته مربوط به زمان تحصیل و یا بعد از آن می باشد و بیان موفقیت ها و پاداش ها اعمم از موفقیت های درسی، هنری و ورزشی برای طرفین جالب و ادامه صحبت را میسر می سازد.

10- آنچه در مصاحبهی پسر و دختر از اهمیت ویژه برخوردار است تعاملی بودن آن است. منظور از تعامل سخن آن است که هر دو طرف در پرسش و پاسخ و بیان مطلب شرکت نمایند نه آنکه یک نفر متکلم وحده باشد و دیگری چرت بزند. بیان باید خوب و رسا و با کلمات زیبا و جالب و با نگاه به طرف مقابل ارائه شود.

11- داشتن حوصله و تحمل در دیدار اولیه از اهمیت برخوردار است. نباید داخل سخن دیگری پرید و اجازه ادامه صحبت به او نداد. پرحرفی و اجازه ندادن به طرف مقابل در ارائه سخن جایز نیست. در ضمن از بیان حرف های تکراری باید پرهیز شود.

12- مصاحبهها باید جهت دار و در جهت حصول هدف باشد. هدف در اولین دیدار و دیدار ایجاد محیطی است که خودمانی بوده و به طرفی ببرد که طرفین بدون رودربایستی و حجب و حیا خود را بروز دهند. در انتها جلسه دیدار باید روابط دختر و پسر غریبه همچون دو دوست شود که می توانند آنچه در دل دارند بدون هیچ سانسور و پرده پوشی بیان نمایند.

13- اولین دیدار و دیدار باید احترام آمیز بوده و از طرح مسائل مشکل آفرین بدور باشد و در آن از هرگونه مقایسه کردن پرهیز شود. گفتن سخنانی که من خواستگار زیادی داشته ام ویا مقایسه کردن پسر مثلا با شوهر خواهر و افراد دیگر و یا لاف زدن پسر از پدر و مادر و موقعیت خود از مسائلی است که رابطه محبت آمیز و گرم و احیاناً منتهی شدن به مراحل بعدی ازدواج لطمه می زند.

14- بهتر است محتوای مصاحبه بر محور مطالب زیر قرار گیرد:

  • مصاحبه درباره اهداف آینده (هدف های علمی، اخلاقی، اجتماعی، شغلی و...)
  • بیان صادقانه صفات و اخلاق و خصوصیات خود
  • بیان خواسته ها و انتظارات طرفین از یکدیگر
  • بیان نظرات درباره چگونگی برخورد و رفتار و رابطه با خانواده و بستگان و خویشان یکدیگر
  • طرح نظرت درباره شیوه تربیتی فرزندان
  • بیان عیب ها و نواقص و بیماری های طرفین

15- اولین دیدار و دیدار بخشی از مطالب مذکور را می توان طرح کرد. لذا جلسات بیشتری برای شناخت و تبادل اطلاعات ضروری است. در دوره نامزدی نباید با یکی دو جلسه و کسب اطلاعات سطحی وارد مرحله بعدی شد. عجله در این امر مهم جایز نیست. سیاست گام به گام و پیشرفت با احتیاط مشخص نماینده خط مشی اصولی در این زمینه است.

16- در زمان صحبت باید چشم دختر و پسر تلاقی کند و یکدیگر را نگاه نمایند. چشم را به طرف بالا یا پایین دوختن از میزان رابطه می کاهد. هرچه رابطه بیشتر باشد بر گرمی فضا می افزاید.

17- روی باز و تبسم در زمان صحبت نشاط و گرمی جلسه را افزایش می دهد.

18- در صحبت کردن هرکدام باید سعی نمایند نه طولانی صحبت نمایند نه کوتاه. صحبت طولانی موجب ملال و ایجاز در کلام ممکن است موجب شود که موضوع به مخاطب منتقل نشود و باید از کلماتی استفاده شود که زیبا و مناسب باشد.

19- هدف از اولین دیدار و دیدار، آشنایی بیشتر، شناخت و از بین رفتن رودربایستی است. سخن باید در جهت هدف و در مجموع هدفدار باشد.

20- زمان صحبت نه کم و نه زیاد باشد. یک ساعت وقت مناسبی است. زمان کم و ترک مصاحبه از سوی یک نفر ممکن است دیگری را ناراحت کند. طولانی شدن جلسه نیز ممکن است به تکرار مطالب انجامد و در نهایت از لطافت و جذابیت جلسه بکاهد.

در انتها باید تمام تشریفات رایج از بدرقه، خداحافظی و قرار گذاشتن برای دیدار بعدی انجام گیرد.

مهمترین سوالات خواستگاری قبل از ازدواج چه سوالاتی هستند؟

برگرفته از: کتاب آموزش و مشاوره پیش از ازدواج

منبع: setare.com
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1100

به "فنون اولین دیدار دختر و پسر در خواستگاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فنون اولین دیدار دختر و پسر در خواستگاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید