یادگیری در پیش دبستانی شامل چه مواردی می گردد؟

به گزارش وبلاگ علیکایی، یادگیری در پیش دبستانی و مهد کودک همه کشف دنیا تازه است. زمانی که فرزند شما از مهد کودک فارغ التحصیل گردد، چیزهای زیادی یاد گرفته است. کل محدوده درس ها و محتوایی که به فرزند شما در طول آموزش پیش دبستانی آموزش داده می گردد، چیزی است که به عنوان برنامه درسی پیش دبستانی شناخته می گردد. یادگیری در پیش دبستانی بسیار کلیدی است. بسته به نوع پیش دبستانی که انتخاب می کنید و فلسفه آموزش در دوران اولیه کودکی از آن پیروی می نماید، برنامه درسی پیش دبستانی کودک شما ممکن است طیف گسترده ای از درس های آکادمیک، اجتماعی، فیزیکی و عاطفی را آنالیز کند. علاوه بر تحصیلات و مهارت های اجتماعی، بسیاری از پیش دبستانی ها روی گفتار انتقادی و مهارت های حرکتی ظریف نیز کار می نمایند.

یادگیری در پیش دبستانی شامل چه مواردی می گردد؟

در بعضی از محیط ها، پیش دبستانی ها بعلاوه می تواند به بچه ها یاری کند تا آموزش های مانند دستشویی رفتن یا پوشیدن لباس را کامل یاد بگیرند. بچه ها پیش دبستانی باید آماده باشند تا با عبارات و جملات طولانی تر صحبت نمایند، از یک قیچی استفاده نمایند، دستورالعمل ها را دنبال نمایند و به توپ ضربه بزنند. ما در این مقاله در تلاشیم درباره برنامه درسی پیش دبستانی و یادگیری در پیش دبستانی با شما صحبت کنیم.

یادگیری در پیش دبستانی شامل چیست؟

مربیان پیش دبستانی ها اصول اولیه را به کودک آموزش می دهند و آن ها را برای کلاس او آماده می نمایند. یادگیری در پیش دبستانی شامل مفاهیم آکادمیک سواد و ریاضی است؛ مانند شمارش، رنگ آمیزی، تشخیص حروف، و توسعه مهارت های حرکتی درشت و ظریف، مانند راه رفتن در یک خط و استفاده از مداد. یادگیری در پیش دبستانی بعلاوه شامل مهارت های اجتماعی و آمادگی برای مدرسه، مانند دوست یابی، اشتراک گذاری و نوبت گرفتن است.

مفاهیم آکادمیک در برنامه درسی پیش دبستانی

برنامه درسی پیش دبستانی ارائه شده در پیش دبستانی یک کودک ممکن است به طور قابل توجهی با آنچه در مدارس دیگر ارائه می گردد متفاوت باشد. این به این علت است که سیاست یادگیری در پیش دبستانی با استانداردهایی که برای آموزش اعمال می گردد اداره نمی شوند. مدارس انفرادی و گروهی از مدارس این آزادی را دارند که آنچه را که دوست دارند به روشی که ترجیح می دهند آموزش دهند. به عنوان مثال، پیش دبستانی های وابسته به موسسات مذهبی ممکن است آموزش دینی را در برنامه درسی خود قرار دهند. پیش دبستانی های مونته سوری از مواد و فعالیت های خاصی برای تشویق بچه ها به یادگیری عملی استفاده می نمایند. در واقع یادگیری در پیش دبستانی بسته به نوع هدف مرکز پیش دبستانی ممکن است تفاوت هایی داشته باشد.

معلمان بعلاوه ممکن است رویکردهای آموزشی یادگیری در پیش دبستانی را متناسب با احتیاجهای تک تک بچه ها در کلاس هایشان تنظیم نمایند. در حالی که پیش دبستانی ها همه از دستورالعمل های آموزشی یکسانی پیروی نمی نمایند، اما قصد دارند دانش آموزان را برای مدرسه آماده نمایند. این بدان معناست که بیشتر پیش دبستانی های مؤثر بر روی زمینه های مهارتی کلیدی کار می نمایند که شامل ریاضیات، علوم و مهارت های سوادآموزی می گردد.

مفاهیم مهم در برنامه درسی برای یادگیری در پیش دبستانی شامل موارد زیر است:

  • تقویم، شامل فصول، روزهای هفته و ماه های سال
  • رنگ آمیزی
  • رنگ ها
  • مشارکت
  • برش دادن
  • طراحی و نقاشی
  • چسباندن
  • بهداشت
  • نامه ها
  • گوش دادن و تمرکز
  • طبیعت
  • شمارش کردن
  • فعالیت های بدنی مانند دویدن، پریدن، پرش، پریدن روی یک پا و استفاده از وسایل زمین بازی و توپ
  • شناخت شکل ها
  • اشتراک گذاری
  • مرتب سازی اشیاء
  • نوبت گرفتن
  • انتقال از یک فعالیت به فعالیت دیگر
  • آب و هوا
  • نوشتن حروف و اعداد

مهارت های حرکتی در برنامه درسی پیش دبستانی

بچه ها پیش دبستانی در حال یادگیری مهارت های حرکتی درشت (که شامل حرکات فیزیکی بزرگ است) و مهارت های حرکتی ظریف (مانند مهارت دستی و هماهنگی دست و چشم) را می آموزند. بسیاری از پیش دبستانی ها زمانی را صرف کار کردن بر روی این مهارت های رشدی می نمایند. فعالیت های حرکتی ظریف که برای نوشتن، درک و هماهنگی حرکات ظریف مهم هستند، شامل طراحی، برش، رنگ آمیزی و چسباندن است. مهارت های حرکتی درشت اغلب در طول تعطیلات انجام می گردد و ممکن است شامل استفاده از تجهیزات زمین بازی، دویدن، پرش، پریدن، و لگد زدن یا پرتاب توپ به طرف دوست باشد.

مهارت های اجتماعی و آمادگی مدرسه در برنامه یادگیری در پیش دبستانی

بعلاوه هدف پیش دبستانی آموزش مهارت های اجتماعی-عاطفی و آمادگی برای مدرسه به بچه ها است. این درس ها شامل آموزش به بچه ها می گردد که چگونه در یک محیط گروهی عمل نمایند، با تأکید بر رفتارهایی مانند اشتراک گذاری، نوبت گیری، بازی مشارکتی، انتقال از یک فعالیت به فعالیت دیگر و پیروی از قوانین کلاس است. یادگیری در پیش دبستانی بعلاوه به بچه ها یاری می نماید تا مهارت های خودمراقبتی را که در مهدکودک به آن ها احتیاج دارند، مانند پوشیدن کفش ها و کت های خود، غذا دادن به خود و استفاده مستقل از حمام را یاد بگیرند.

نحوه اجرای برنامه درسی پیش دبستانی

یادگیری در پیش دبستانی دارای مجموعه ای از اهداف و فلسفه است که هر مرکز باید به آن پایبند باشد. در بعضی موارد، معلمان به طور غیر رسمی از آن دستورالعمل های کلی پیروی می نمایند. در بسیاری از موارد، معلمان برای ارزیابی پیشرفت دانش آموز از طرح ها و روبریک های درسی خاصی استفاده می نمایند. معلمان برنامه های درسی پیش دبستانی طول روز پیش دبستانی را در نظر می گیرند. بعضی از پیش دبستانی ها فقط چند ساعت در روز کار می نمایند. بعضی حتی بیشتر از یک روز مدرسه معمولی کار می نمایند تا ساعات کاری والدین را پوشش دهند.

در طول هر روز تعیین، بچه ها پیش دبستانی ممکن است در کارهای زیر شرکت نمایند:

  • سفرهای میدانی که برای تقویت یک درس طراحی شده اند، مانند سفر به اداره پست برای اطلاع از پست یا بازدید از فروشگاه مواد غذایی برای یادگیری در خصوص انتخاب غذاهای سالم.
  • جلساتی با سخنرانان مهمان ویژه که برای ارائه جزئیات بیشتر به یک درس آورده شده اند، مانند یک آتش نشان برای صحبت در خصوص ایمنی در برابر آتش یا یک دندانپزشک برای بحث در خصوص h دهان.
  • سلامتی
  • فعالیت های ویژه ای که به وسیله معلم پیش دبستانی یا معلم ویژه هنر، موسیقی، کتابخانه یا تربیت بدنی تدریس و تعریف می گردد
  • فعالیت های خاص، مانند زمان دایره، زمان آهنگ، زمان تقویم، زمان پخش فعال، زمان داستان و زمان کاردستی
  • دوره های انتقالی بین فعالیت هایی مانند یادگیری نحوه راه رفتن در صف با همسالان و نحوه تمیز کردن اسباب بازی ها و لوازم وجود دارد.
  • برنامه درسی برای یادگیری در پیش دبستانی بعلاوه می تواند شامل تکالیفی باشد که به کودک داده می گردد تا آموخته های خود را در کلاس تقویت کند، اما بسیاری از مربیان نیز معتقدند که تکالیف در چنین سنین پایینی غیر لازم است.

در حالی که ممکن است به نظر برسد که یک کودک پیش دبستانی به سادگی تمام روز در کلاس بازی می نماید، اما در حقیقت اینطور نیست. بازی بسیار فراتر از تفریح یک کودک است، اگرچه بچه ها قطعاً از آن لذت می برند. به خصوص زمانی که شامل تعامل با بچه ها دیگر باشد، بازی به بچه ها خردسال می آموزد که چگونه:

  • گروه دوستی تشکیل دهید.
  • نحوه همکاری را بیاموزید.
  • نوبت بگیرید.
  • خلاقانه فکر کنید.
  • راه های مختلف حل مسئله را امتحان کنید.
  • از تخیل بهره ببرید.

انواع مختلف بازی، از جمله بازی ساختاریافته و بدون ساختار، به بچه ها اجازه می دهد تا مهارت های مختلف را به روش های مختلف تمرین نمایند.

در برنامه درسی و یادگیری در پیش دبستانی در پی چه چیزی باشید

مهم نیست که مدرسه پیش دبستانی شما از کدام فلسفه پیروی می نماید، برنامه درسی پیش دبستانی باید یادگیری را تقویت کند و در عین حال به بچه ها یاری کند تا به اهداف مختلف زبانی، اجتماعی، فیزیکی و شناختی دست یابند. در یک موقعیت ایده آل، یک برنامه درسی با کیفیت پیش دبستانی به وسیله معلمان معتبر تدریس می گردد و بر اساس به روزترین تحقیقات آموزش دوران کودکی است. بسته به مدرسه و فلسفه مدرسه، برنامه درسی و یادگیری در پیش دبستانی می تواند به وسیله مدیران، معلمان و در بعضی موارد حتی والدین تدوین گردد. اگر در خصوص برنامه درسی یا هر چیزی که در پیش دبستانی فرزندتان می گذرد سوالی دارید، با معلم یا مدیر پیش دبستانی تماس بگیرید.

در پیش دبستانی های با کیفیت بالا، معلمان بر تمام زمینه های یادگیری تمرکز می نمایند. آن ها به آنچه بچه ها علاقه مند هستند توجه می نمایند و موضوعات یا پروژه هایی را طرح ریزی می نمایند که به بچه ها یاری می نماید دانش و مهارت های خود را در زمینه های مختلف توسعه دهند. وقتی بچه ها بتوانند در چندین حوزه محتوا ارتباط برقرار نمایند، درک عمیق تری از یک موضوع پیدا می نمایند. به عنوان مثال، هنگامی که فرزند شما با دوستش برای ساختن یک تغذیه نماینده پرنده کار می نماید، از ریاضی و علوم برای میزان گیری و ترکیب مواد و پایدار کردن استفاده می نماید، از زبان برای توصیف ایده های خود و تصمیم گیری در خصوص چگونگی حل مسئله، و خواندن استفاده می نماید.. این نوع یادگیری در پیش دبستانی عمیق تر و به هم پیوسته است و به آماده سازی بچه ها برای دبستان می نماید.

برنامه یادگیری در پیش دبستانی برای ایجاد نتایج مورد انتظار حیاتی طراحی شده است. کودک شما باید بتواند در سطح ابتدایی بخواند و در عین حال حس شهودی شمارش و تشخیص الگو داشته باشد.

این مهارت های اساسی باید به میزان کافی تقویت شوند تا در مهدکودک، کلاس اول، و غیره از آن ها استفاده گردد. بعضی از نتایج اولیه یادگیری در پیش دبستانی به توضیح زیر است.

  1. بچه ها پیش دبستانی باید بتوانند متون ساده، کتاب داستان و شعر بخوانند.
  2. بچه ها باید بتوانند خود را با حروف، کلمات و صداهای صحیح بیان نمایند.
  3. آن ها باید به طور شهودی علوم، ریاضیات و جغرافیا را بدانند.
  4. معلمان باید بر مفاهیمی مانند تقویم، آب و هوا، اشکال و سازمان تاکید نمایند.
  5. تقویت مهارت های حل مسئله به وسیله پازل، تخته، بازی ساخت و ساز و غیره.
  6. خلاقیت درونی در هر کودک پیش دبستانی باید به وسیله رنگ آمیزی، طراحی، نقاشی و غیره به طور کامل کشف گردد.
  7. توسعه مهارت های اجتماعی به وسیله فعالیت های فوق برنامه، جلسات گروهی و جلسات مجازی نیز مهم است.

کلام پایانی

بچه ها پیش دبستانی به وسیله کاوش، با استفاده از تمام حواس خود برای درک دنیای خود، به برترین شکل یاد می گیرند. آن ها بی نهایت کنجکاو هستند، و ممکن است شما آغاز به شنیدن این سوال کلاسیک کنید، چرا؟ دایره لغات آن ها به سرعت در حال توسعه است و عاشق شنیدن داستان و استفاده از تخیل خود هستند. در حین بازی، آن ها بهتر می توانند روی چیزهایی که به آن ها علاقه دارد تمرکز نمایند - و ممکن است با مهارت های خلاقانه شان در حل مسئله شما را شگفت زده نمایند! اما هنوز به حمایت زیادی از بزرگسالان دلسوز احتیاج دارند تا به آن ها یاری کند تا عاداتی را که برای رشد در مدرسه و فراتر از آن احتیاج دارند ایجاد نمایند. منابع زیر را برای حمایت از یادگیری اولیه فرزندتان بیابید.

منبع: parents

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1403 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 2036

به "یادگیری در پیش دبستانی شامل چه مواردی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادگیری در پیش دبستانی شامل چه مواردی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید