سوریه و مسأله خروج از خاورمیانه

به گزارش وبلاگ علیکایی، حدود ساعت 9 صبح روز هشتم آوریل، دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا به شیوه خودش و به شیوه مرسوم زمانه ما، چنین توئیت کرد: بسیاری، از جمله زنان و بچه ها در حملات احمقانه شیمیایی در سوریه کشته شده اند.

سوریه و مسأله خروج از خاورمیانه

منطقه ای که جنایت در آنجا روی داده به طور کامل توسط ارتش سوریه محاصره و مسدود شده است. این اقدام دسترسی دنیا خارج به منطقه را غیرممکن نموده است. رئیس جمهوری روسیه پوتین و ایران به خاطر پشتیبانی از بشار اسد مسئولند و باید بهای سنگینی بپردازند. منطقه را برای یاری های پزشکی و راستی آزمایی فوراً باز کنید. یک فاجعه انسانی دیگر بدون هیچ گونه دلیل منطقی روی داده است. حال آدم بد می گردد!

ترامپ چند دقیقه بعد توئیت دیگری زد: اگر رئیس جمهوری اوباما از خط قرمزی که برای خود در قبال سوریه معین نموده بود عبور می کرد، شرایط فاجعه بار سوریه مدت ها قبل انتها یافته بود! و بشار اسد نیز به تاریخ پیوسته بود!

روشن است که این اظهارات، بیانیه هایی قاطع و محکم بودند اما ترامپ قبل از اینکه با تیم امنیت ملی خود مشورت کند، اقدام به انتشار این توئیت ها نموده بود. ژنرال مک مستر، سلف من و مشاور پیشین امنیت ملی، عصر آدینه (پنجم آوریل) این پست را ترک نموده بود و من هم قرار بود روز دوشنبه رسماً کارم را شروع کنم به همین دلیل وقتی من کوشش کردم در روز یکشنبه اعضای شورای امنیت ملی را برای تشکیل جلسه در کاخ سفید جمع کنم، وکلای حقوقی کاخ سفید مانع ایجاد کردند، چرا که من تا روز دوشنبه جزو کارکنان دولت محسوب نمی شدم. این اتفاق معنای جدیدی به کلمه درماندگی بخشید.

ترامپ عصر یکشنبه به من تلفن کرد و به مدت 20 دقیقه با هم صحبت کردیم که البته بیشتر او حرف می زد و من گوش می دادم. او فکر می کرد که خروج از خاورمیانه راه درستی است که امریکا باید در پیش بگیرد و چندین بار این موضوع را عنوان نمود، البته بین صحبت هایش گریزی هم به تجارت و جنگ تعرفه ها زد. او گفت که همین چند لحظه قبل صحبت های جک کین (ژنرال چهار ستاره و جانشین سابق رئیس ستاد ارتش) را در فاکس نیوز شنیده و دیدگاه های او را در خصوص ضرورت تخریب پنج پایگاه هوایی اصلی سوریه می پسندد که به این ترتیب کل نیروی هوایی بشار اسد از جریان بازی خارج می گردد. ترامپ گفت: در موضوع سوریه پای آبرو و شرافت من در میان است. سخنان ترامپ مرا به یاد روایت معروف توسیدید مورخ یونانی قرن چهارم پیش از میلاد انداخت که گفته بود ترس، شرافت و منافع مهمترین محرک های سیاست بین الملل و در نهایت عامل شروع جنگ هستند. امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز قبل از گفت وگوی ما، با رئیس جمهور ترامپ تماس گرفته و اعلام نموده بود که فرانسه به طور جدی مشارکت در یک واکنش نظامی تحت رهبری امریکا علیه سوریه را آنالیز می نماید. در همان روز جرد کوشنر داماد ترامپ نیز به من گفت که بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا با او تماس گرفته تا پیغام مشابهی را از سوی لندن به واشنگتن منتقل کند. دریافت چنین پیغام های حمایت آمیز و اطمینان بخش، بسیار دلگرم کننده بود. اما اینکه چرا وزیر خارجه یک کشور (بریتانیا) به کوشنر تلفن نموده موضوعی است که در فصول آینده به آن خواهم پرداخت.،ایران

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 28 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 865

به "سوریه و مسأله خروج از خاورمیانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوریه و مسأله خروج از خاورمیانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید