رایزنی برای استخدام 2000 دکتر معلم در دانشگاه فرهنگیان

به گزارش وبلاگ علیکایی، مراسم تودیع با رئیس قبلی و معارفه سرپرست تازه دانشگاه فرهنگیان با یک خبر امیدوارکننده برای معلم هایی که علاقه دارند هیئت علمی شوند همراه بود. یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در این مراسم از مکاتبه با دولت برای استخدام 2000 دکتر معلم در هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان اطلاع داد و ابراز امیدواری کرد که شرایط جذب این نیروها هرچه زودتر فراهم آید. او در این مراسم گفت:

رایزنی برای استخدام 2000 دکتر معلم در دانشگاه فرهنگیان

مکاتباتی با دولت اجرا شده تا زمینه جذب 2000 دکتر معلم در دانشگاه فرهنگیان ایجاد گردد. بعلاوه سهیمه اعلام شده برای جذب دکتر معلمان به تدریج انجام خواهد شد.

کمبود نیروی آموزشی در کشور

آمارها می گوید که تنها در سال تحصیلی جاری، یعنی 1401-1400، نظام آموزشی ایران چیزی حدود 200 هزار معلم کم دارد. کمبود معلم و نیروی آموزشی در مدارس در سال های اخیر، بزرگترین چالش نظام آموزشی ایران بوده و کوشش شده با جذب معلم آن را جبران نمایند. سالانه نزدیک به 70 هزار معلم در ایران بازنشسته می شوند و سرعت استخدام معلم های جایگزین کمتر از نرخ بازنشستگی است. یکی از دلایل مهم این نبود تعادل، ظرفیت پایین دانشگاه های فرهنگیان در پذیریش دانشجوهای معلمی است. این دانشگاه ها چه از نظر داشتن هیئت علمی و چه از نظر فضای آموزشی محدودیت هایی دارند که موجب می گردد متناسب احتیاج مدارس نتوانند دانشجو جذب نمایند. این موضوعی بود که یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش هم در نشست روز گذشته به آن اشاره نمود. او در این زمینه گفت که از وزارت علوم هم درخواست هایی انجام شده تا ساختمان های را در اختیار این دانشگاه ها قرار دهد که بتوانند دانشجوهای بیشتری جذب نمایند. راه حل وزارت آموزش و پرورش برای حل مشکل نیروی آموزشی در دانشگاه ها هم استخدام دکتر معلم هست که طبق گفته یوسف نوری در یک بازه زمانی تعیین قرار است با مساعدت دولت 2000 نفر از آنها به استخدام دانشگاه فرهنگیان درآیند و عضو هیئت علمی شوند.

برترین آگهی های استخدام حوزه آموزش را ببینید

دکتر معلم ها چه کسانی هستند؟

در یک تعریف ساده، به معلم هایی که همزمان با تدریس در مدارس، فرایند تحصیلی شان را هم پیش گرفته اند و به مدرک PHD دست یافته اند دکتر معلم گفته می گردد. طبق آمارها، در حال حاضر در بدنه آموزش و پرورش چیزی حدود 3500 معلم با مدرک PHD حضور دارند که پتانسیل تدریس در دانشگاه فرهنگیان و آموزش به دانشجوهای معلمی را دارند. جذب آنها به عنوان هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، یک بازی دو سر بُرد برای معلم ها و آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش با جذب آنها به عنوان هیئت علمی، مشکل کمبود نیروی آموزشی در دانشگاه ها را حل می نماید و در نهایت، این مسئله منجر به پذیرش دانشجوی بیشتر معلمی و حل مشکل کمبود معلم در مدارس می گردد. در طرف مقابل هم دکتر معلم ها با اضافه شدن به هیئت علمی ها رضایت شغلی بهتری پیدا می نمایند؛ چرا که آنها علیرغم داشتن مدرک PHD، حقوقی معادل مدرکشان دریافت نمی نمایند و از این رو، احساس تبعیض می نمایند. مسئله حقوق و دستمزد معلم ها در سال های اخیر محل اعتراضات فراوانی بوده و در میان اقشار مختلف جامعه معلم ها، این دکتر معلم ها هستند که با بیشترین تبعیض درآمدی روبرو هستند. چرا که طبق قوانین باید حقوق این افراد با حقوق شاغلان در وزارت علوم که مدرک دکتری دارند برابری کند اما واقعیت چنین نیست. بعلاوه وزارت آموزش و پرورش تا پیش از این، ایده ای برای استفاده از این معلم ها جز به کارگیری آن ها در مدارس نداشته و آنها حتی نقشی در تدوین کتب درسی و یا تعریف پروژه های علمی و پژوهشی این وزارتخانه نداشتند؛ برای همین، احساس سرخوردگی در این معلم ها به شدت افزایش پیدا نموده بود. اکنون و با مذاکرات انجام شده، اگر زمینه جذب آنها به عنوان هیئت علمی فراهم گردد می توان امیدوار بود که وزارت آموزش و پرورش گامی اساسی در جهت استفاده از ظرفیت های علمی وزارتخانه اش برداشته.

منبع: دیوار
انتشار: 14 تیر 1401 بروزرسانی: 14 تیر 1401 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1810

به "رایزنی برای استخدام 2000 دکتر معلم در دانشگاه فرهنگیان" امتیاز دهید

1 کاربر به "رایزنی برای استخدام 2000 دکتر معلم در دانشگاه فرهنگیان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایزنی برای استخدام 2000 دکتر معلم در دانشگاه فرهنگیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید