تکنیکهای کنترل و مهار درد

به گزارش وبلاگ علیکایی، در طول زمان، تکنیکهای مختلف کنترل درد جهت از بین بردن مؤثر دردهای ناشی از اختلالات مختلف پیشرفت زیادی داشته است. این مقاله بعضی از معروف ترین تکنیک هایی را شرح داده است که به از بردن درد یاری نموده و تا آنجا

تکنیکهای کنترل و مهار درد

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

در طول زمان، تکنیکهای مختلف کنترل درد جهت از بین بردن مؤثر دردهای ناشی از اختلالات مختلف پیشرفت زیادی داشته است. این مقاله بعضی از معروف ترین تکنیک هایی را شرح داده است که به از بردن درد یاری نموده و تا آنجا که امکان داشته موجب آسیب کمتری به بدن و سلامت می شوند.

روزهایی که مصرف انواع مسکن تنها راه رهایی از آلام حاد و غیر قابل تحمل بود، سپری شده اند. جهت مقابله با درد ناشی از بیماری ها و صدمات، چندین تکنیک روی کار آمده است. این تکنیکها مؤثر، مطمئن و عموماً بدون خطر می باشند. گاهی اوقات، بهمراه این تکنیکها بعلاوه به استفاده از مسکن جهت یاری به فرایند کنترل و مهار درد احتیاج است. با این حال، استفاده از این داروها محدود شده اند. به طوری که، کمترین آسیب ممکن به سلامت بیمار وارد می گردد.

تکنیکهای کنترل درد را می توان به تکنیکهای تهاجمی و غیر تهاجمی طبقه بندی کرد. این تکنیکها می توانند جهت کاهش درد مفاصل (به خصوص، درد ناشی از آرتریت)، کمر درد، درد عضلانی، درد مزمن پشت، گردن درد، درد ساق پا، و دردهای مختلف دیگر مورد استفاده قرار گیرند. روش و رویه کار می تواند ساده یا پیچیده باشد، به طوریکه گاهی اوقات، طیف گسترده ای از مهارت ها و تکنیکها برای درمان درد مورد احتیاج می باشند.

روش های تهاجمی مدیریت درد

پرولوتراپی (Prolotherapy) (درمان با تزریق احیا نماینده): تزریق محلولی به درون فضای مفصلی، رباط و تاندون است.

ابلیشن رادیو فرکونسی یا تخریب با امواج رادیویی (Radiofrequency ablation) :(RFA) با یاری بی حسی موضعی و آرام بخش های ضعیف، مسیرهای عصبی خاصی گرم و تحریک می شوند. این کار یاری می نماید تا از انتقال سیگنالهای درد به مغز جلوگیری گردد. از آن برای درمان مزمن گردن یا درد کمر یا درد مفاصل به علت آرتریت استفاده می گردد.

پمپ های قابل کاشت تزریق مسکن های مخدری (Implantable opioid infusion pumps): این پمپها جهت فراهم ساختن تزریق مداوم دارو به ناحیه خاصی از بدن طراحی شده اند. و عموماً هنگامی که دیگر روش های درمانی با شکست روبرو می شوند، از این روش استفاده می نمایند.

تزریق: تزریق استروئید اپیدورال می تواند به طور موقت کمر درد و پا درد را تسکین دهد. تزریق درمانی را می توان به سه دسته، تزریق مفصلی، تزریق بافت نرم، و تزریق بلوک عصب تقسیم کرد. تزریق نقطه ماشه ای یا ترایگر پوینت (Trigger point injection) (TPI) جهت درمان دردهای عضلانی استفاده می گردد.

کارگذاری تجهیزات الکتروتراپی با عمل جراحی: همانطور که از نام آن پیداست، به روش جراحی تجهیزات تسکین دهنده درد را درون بدن کارگذاشته، به گونه ای که در داخل بدن کار و عمل می نمایند. بیماری فیبرومیالژیا، که با درد تمام بدن، بصورت درد سیستمیک همراه است، اغلب با تجهیزات الکتروتراپی کارگذاشته شده درمان می گردد. کاشت محرک نخاعی (SCS) و محرک عصبی محیطی، نمونه هایی از دستگاه هایی هستند که برای کاهش درد بازو و ساق پا مورد استفاده قرار می گیرند. آنها برای درد موضعی ستون فقرات تأثیر کمتری دارند.

بیهوشی: در حال حاضر معروف ترین تکنیکی است، که به طور گسترده ای در طول عمل جراحی و زایمان به روش سزارین استفاده می گردد. معمولاً، علاوه بر هوش بری، یک داروی مسکن هم به بیمار داده می گردد.

روش های غیر تهاجمی مدیریت درد

دارو

استفاده از داروهای ضد درد یک تکنیک کاملاً دارویی تسکین درد به تعداد می رود. داروهای تسکین درد شامل داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و آسپرین، داروهای مخدر، مسکن ها و شل نماینده های عضلانی می باشند. این داروها تحت هدایت و نظارت یک پزشک تجویز می شوند، به این علت که مصرف آنها احتمال بعضی خطرات را به همراه دارد.

ورزش

تمرینات ورزشی جهت کنترل و مدیریت درد ناشی از آرتریت، روماتیسم، اختلالات مرتبط با کمر و غیره انجام می شوند. این تمرینات امکان عملکرد عضله صاف را فراهم ساخته و جهت جلوگیری از عوارض و عواقب ناشی از این کار، بایستی تحت نظارت یک متخصص انجام شوند. ورزش بعلاوه می تواند فرایند بهبود را سرعت بخشد. این تمرینات شامل ایروبیک یا تمرینات هوازی، تمرینات آبی، فیزیوتراپی، و غیره می شوند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی به کاهش درد، به خصوص بعد از یک عمل جراحی یاری می نماید این تمرینها با توجه به شدت علایم و نوع عارضه در نظر گرفته می شوند. فیزیوتراپی جهت درمان انجماد مفصل شانه یا شانه منجمد (frozen shoulder) بسیار خوب عمل می نماید، به طوری که به بازیابی برد یا دامنه حرکتی فرد پس از یک آسیب یا بیماری یاری می نماید. این تکنیک بعلاوه شامل ماساژ، استفاده از نور مادون قرمز، و غیره می باشد.

ماساژ

ماساژ درمانی یک روش موثر برای تسکین درد عضلات، درد ناشی از استرس، التهاب، تورم، کشش عضلانی و خستگی است. بعلاوه گردش خون را بهبود و ایمنی بدن را تقویت می سازد.

آب درمانی

این تکنیک از آب گرم برای از بین بردن سفتی عضلات یا کوفتگی عضلانی و استرس استفاده می نماید. آب روان موجب تحریک عضلات شده، در نتیجه تنش عضلانی را کاهش داده و درد را تسکین می دهد.

تکنیکهای روانشناسی

این تکنیکها، اصلاح رفتار، شناخت درمانی، هیپنوتیزم، و بیوفیدبک (biofeedback) را شامل می شوند. تمام این روش ها برای تحریک پاسخ بیمار به درد مورد استفاده قرار می گیرند. به محض اینکه بیماران انجام این تکنیکها را آموختند، هر زمان که با درد روبرو شدند، می توانند آنها را به تنهایی انجام دهند. این تکنیکها در تسکین درد ناشی از عوامل عاطفی بسیار مؤثر می باشند.

تحریک پوستی

شامل تجویز مسکن های خارجی مانند کیسه های سرد و گرم می باشد، که به خنک سازی سطحی یا گرم کردن پوست یاری نموده و درد را کاهش می دهند. دستگاهی بنام تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation) یا(TENS) که قابل حمل بوده و با باتری کار می نماید، می تواند به پوست در ناحیه درد متصل گردد. سیگنال های الکتریکی خفیف و بی خطر می تواند به کاهش درد یاری نمایند. طب سوزنی شامل قرار دادن نوک سوزن نازک در نقاط خاصی بر روی پوست می باشد.

روش های طبیعی

تکنیکهای طبیعی را می توان جهت برطرف درد ناشی از میگرن، استرس، یائسگی، و فشار یا آسیب فیزیکی مورد استفاده قرار داد. این تکنیکها شامل درمان مغناطیسی، کایروپراکتیک (chiropractic)، آروماتراپی یا رایحه درمانی، طب فشاری، هومیوپاتی (homeopathy)، طب آیورودا (Ayurveda)، یوگا، مدیتیشن، تای چی، خنده، موسیقی، هیپنوتیزم خود، کاهش وزن با یاری یک رژیم غذایی متعادل، تنفس عمیق، استفاده از آتل و تکیه گاه، و غیره می باشد. بعضی از داروهای گیاهی و خانگی هم می توانند در تسکین درد به طور مؤثری عمل نمایند.

استراحت و خواب

استراحت و خواب کافی به سرعت بخشیدن به فرآیندهای درمانی یاری می نمایند. اینها دو عامل مهم مدیریت درد به تعداد می فرایند. کمبود خواب و استراحت بعلاوه می توانند یکی از علتهای درد بوده، و بعلاوه می توانند درد را افزایش دهند.

تکنیکهای فوق هنگامی که باهم بصورت ترکیبی انجام شوند، به خوبی عمل می نمایند. این تکنیکها در اداره درد به منظور حفظ کیفیت زندگی ضروریند.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص یا متخصص تغذیه در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 23 مهر 1400 بروزرسانی: 23 مهر 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1550

به "تکنیکهای کنترل و مهار درد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکنیکهای کنترل و مهار درد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید