راهنمایی برای برنامه ریزی اهداف فردی و حرفه ای در سال جدید
به گزارش وبلاگ علیکایی، سال 99 با همه کاستی ها، ریزش بازار ها و رکود در تمام عرصه های اقتصادی که ماحصل پدیده نامیمونی به نام ویروس کرونا بود به اتمام رسید. اغلب مردم برای شروع سال جدید در اندیشه برنامه ریزی جهت اهداف فردی و خانوادگی و مدیران در اندیشه اهداف حرفه ای و سازمانی خود دغدغه های بزرگ را در سر می پرورانند. مرور کار های سال قبل و تدوین و طراحی برنامه های استراتژی جدید و چگونگی اجرای آن در سال پیش رو از وظایف خطیر رهبران سازمان ها و اطلاع رسانی و تبیین آن به عهده مدیران روابط عمومی و در نهایت نحوه اجرای آن توسط مدیران میانی و اجرایی امکان پذیر خواهد بود.
اینکه سازمان ها و بنگاه های اقتصادی بخش دولتی و خصوصی با چه نوع افکار و ابزاری در این راه گام خواهند برداشت، بستگی به نوع تفکر مدیریتی و رهبری سازمان دارد. ابتدا با مروری بر فعالیت های سال قبل و آسیب شناسی جهت طی شده با کمک دیتا و اطلاعات دقیق و در نهایت گزارش های کارشناسی، آسیب شناسی های مورد نظر انجام و آنگاه براساس واقعیت های موجود و تکیه بر مبنای علمی، سعی می شود سال جدید با سرعت بیشتر و بهره وری بالاتر به اهداف سازمانی نزدیک تر بشود.
نگارنده سعی دارد در این روز های ابتدای سال با هدف گام نهادن موثرتر جهت آغازی مناسب در سال پیش رو مطالبی استراتژیک به مدیران ارائه کند تا سهمی کوچک در برنامه ریزی های این عزیزان ایفا کرده باشد:
- قبل از انجام هر کاری نسبت به آن تفکر کنید. پیش از انجام امور باید فرآیند و جهت رسیدن به اهداف را از ابتدا تا انتها، در ذهن خود به درستی تجسم کنید و نه صرفا نتایج حاصل از آن را. در مرحله بعد موانع و راهکار های موجود را به دقت بررسی کنید و برای سوالات موجود، در ذهنتان پاسخی مناسب بیابید. یادآور می شود از اتخاذ تصمیمات ناگهانی و عجولانه به شدت خودداری کنید.
- هر کاری را با آراستگی و براساس منطق مربوط به خود انجام دهید. مثلا هر روز قبل از ترک محل کار، محیط کارتان را مرتب کنید و از درهم ریختگی وسایل کار به شدت پرهیز کنید. این عمل موجب می شود از آشفتگی فاصله گرفته و نشانه های نظم و انضباط کاری در تمام فعالیت ها و خدمات تان به خوبی هویدا شود. این کار را امتحان کنید تا به نتایج حیرت انگیز آن پی ببرید.
- برای رسیدن به اهداف و انجام امور سخت خود فرصت بیشتری را در نظر بگیرید، چراکه انجام کاری که با اشتباه توام باشد ممکن است موجب یاس و ناامیدی شود و واکنش های خشم آلود شما را به همراه داشته باشد لذا به خود فرصت بیشتری بدهید تا در فرآیند و فرصت بعدی مناسب تر، امور محوله را تا رسیدن به هدف اصلی به انتها برسانید.
- زمان تان را به خوبی تقسیم و در هر زمان فقط روی یک کار تمرکز کنید. برای انجام کیفی امور و دوری از هر گونه خطا یا خطا هایی که ممکن است جبران ناپذیر باشد، در هر زمان فقط به یک کار بپردازید. با این روش ضمن اینکه اعتبار خروجی کارهایتان تضمین خواهد شد در عمل نیز بی نظیر جلوه خواهید کرد.
- جهت ایجاد تغییرات احتاقتصادی در سازمان، لطفا با تامل و به صورت تدریجی دست به اقدام بزنید. تغییرات مثمرثمر و مفید، ابتدا با تصمیمات کوچک، ولی دقیق آغاز و با تامل و اندیشه و تفکر به منصه ظهور رسیده و در پایان به دگرگونی های بزرگ منجر خواهد شد.
- به سلامتی جسم و روح، خواب و وزن متناسب خود توجه خاص مبذول کنید تا با اعتماد به نفس بیشتر به امور محوله بپردازید. وجود نقص در سلامتی و ابتلا به انواع بیماری ها باعث می شود تا بیشتر اوقات مفید و مدیریتی خود را پشت در مطب پزشکان و معالجات طولانی سپری کنید و از رسیدگی به وظایف اصلی خود دور بمانید.
- این اصل را بپذیرید همکاران شما در سازمان هیچ گاه نباید همچون شما فکر کنند. نپذیرفتن این اصل انکار ناپذیر موجب می شود بیشترین وقت و انرژی شما جهت متقاعد کردن افراد مخالف و ارائه استدلال و دلایل شما به آن ها به هدر برود. در عوض سعی کنید با پذیرش عقاید متنوع و متضاد، در کنار آن ها برای نیل به اهداف کلی تلاش کنید و به تفاوت های آن ها به دید احترام نگاه کنید و بیاموزید که چگونه می توان از این تفاوت ها جهت توسعه و بالندگی مجموعه، بیشترین بهره برداری را به عمل آورید.
- همیشه برای هرگونه رویارویی با مسائل غیرمنتظره مثل هجوم ویروس ها، تغییرات اقلیمی، نوسانات بازار های جهانی و ... همچون نظامی ها آماده باشید. به قول فرماندهان نظامی همیشه در حالت آماده باش به سر ببرید چراکه آمادگی موجب می شود ضمن پیشی دریافت از رقبا، مطمئن تر و کارآمدتر به نظر آیید و با این آمادگی، توان و قدرت بیشتری برای مقابله با مسائل و در نتیجه رفع آن ها پیدا خواهید کرد. این را بپذیرید که همیشه فرآیند امور براساس آنچه شما می خواهید پیش نخواهد رفت.
- لحظه هایی از زندگی تان را صرف خانواده و نیاز های آنان کنید، زیرا به لحاظ علمی اثبات شده که شادی، تفریح و مسافرت به دور از ارتباطات اداری و شغلی، موجب بروز خلاقیت ذهنی و فعالیت قسمت احساسی مغز شما می شود و کلید قفل خیلی از محدودیت ها و موانع شغلی تان در لحظات مفرح کشف خواهد شد.
- در محیط حرفه ای خود سعی کنید به شدت از افراد منفی نگر، ناامید و سست عنصر دوری کنید. این افراد به مرور زمان اراده و پشتکار شما را به چالش کشیده و همچون ترمز های بیجا مانع سرعت تان در فرایند امور و رسیدن به اهداف تان می شوند.
- هیچ گاه اجازه ندهید مسائل کوچک و بی ارزش در طول جهت، موجب کندی حرکت تان شود. از دست دادن قرارداد های مهم در طول هفته، دیر رسیدن به جلسه ای مهم، تصادف اتومبیل، مزاحمت های افراد مختلف و... همیشه وجود داشته و خواهند داشت، لذا فقط و فقط به اهداف بزرگ تان بیندیشید و به هیچ وجه اجازه ندهید موانع بی ارزش، سد راهتان در رسیدن به اهداف بزرگ تان شوند.
- سعی کنید در طول روز، هفته یا ماه با یک فرد پیروز، موثر و بانفوذ در کسب و کار خود آشنا شوید و هر ساله به تعداد لشکریان حوزه تخصصی خود بیفزایید تا ضمن گسترش ارتباطات اجتماعی، روزنه های جدید حرفه ای به روی شما گشوده شوند و ضمانتی برای ادامه فعالیت های آینده سازمانی تان باشد.
- زمانی را در روز جهت مطالعه کتب، مجلات، شبکه های اجتماعی تخصصی، روزنامه ها و... اختصاص دهید تا از رویداد های جدید حوزه شغلی خود دور نمانید. از قلم نیاندازید همیشه مانند یک دانشجو باشید و با حضور منظم در کلاس های آموزشی و تخصصی، همایش ها، دوره ها، سمینار ها و... از رقبای خود پیشرو تر باشید.
- همیشه قبل از قضاوت و توجه به واقعیت ها، سعی کنید حقیقت را کشف کنید. قضاوت عجولانه و توجه بیش از حد به واقعیت های موجود به زیان شما و سازمان تحت امرتان منجر خواهد شد؛ بنابراین قبل از هرگونه تصمیم گیری سعی کنید در جهت حقیقت قرار گرفته و همیشه مثل حرفه ای ها از منابع قابل اعتماد، اطلاعات کافی و مستند کسب کنید تا قادر باشید بهترین انتخاب و تصمیم را اتخاذ کنید.
- وقایع و رویداد های تلخ سال گذشته را جز در موارد تحقیقی و تخصصی، خیلی به صورت پررنگ به نیرو های تحت امرتان یادآوری نکنید. مرور این وقایع موجب ناامیدی و یاس شما و همکارانتان در ادامه فرایند کار ها خواهد شد و این امر دقت و سرعت عمل شما و تیم تان را در فرایند ها و پروژه های در دست اقدام ضعیف تر می کند. در عوض بر اتفاقات جدیدتر، آینده ای پر بارتر و شادتر در سال پیش رو تاکید کنید و رسیدن به روز های بهتر از آنچه سپری شده را به آن ها نوید دهید.
- در حوزه مدیریتی و رهبری، همیشه گوش شنوا باشید. برای کنترل و تسهیل امور مدیریتی سازمان خود به معنای واقعی به سخن دیگر همکاران گوش فرا دهید تا مفهوم کلام آن ها را به خوبی دریابید و از فحوای کلام آن ها به رفع مسائل موجود بپردازید. یک هشدار برای شکست سازمان تان این است که هیچ گاه فکر نکنید، سوال نکنید، گوش نکنید و فقط بهانه بیاورید. پس برای رهایی از شکست، ضمن برقرار کردن ارتباط با دل مردم، به صدا و پیشنهاد های مخاطبان خود نیز به خوبی گوش فرا دهید.
- برای بقای خود و سازمان تان به عنوان مدیریت مجموعه، به امور جزئی حوزه تخصصی خود توجه خاص مبذول کنید. غرق شدن در انبوه امور مهم و بزرگ نباید مانع دید و درک شما از جزئیات سازمانی باشد. یادمان باشد قهرمانان ورزشکار جهان با چند صدم ثانیه، چند گرم یا چند میلی متر و... به مقام اول رسیده اند.
- با دقت و کنکاش دقیق، افراد بی مسوولیت و بی تعهد را از سازمان خود دور کنید. منظور افرادی است که در میان مسائل موجود خیلی زود از زیر بار مسوولیت شانه خالی می کنند و با سبکسری موجب تحلیل سازمان خواهند شد. این عده که تعدادشان در مراکز و سازمان ها کم نیستند، همیشه با توقعات بیجا و بدون هیچ فعالیت موثری همچون یک مصرف کننده صرف، همه چیز را آماده و مهیا می خواهند و به محض برخورد با اولین مانع، دچار ضعف و ناتوانی شده و خیلی زود عطای رسیدن به هدف را به لقای آن می بخشند.
- همیشه و همه جا به عنوان رهبر سازمان، شفاف و سنجیده صحبت کنید. خوب صحبت کردن یعنی ایجاد یک ارتباط موثر با دیگران و این میسر نمی شود مگر با انتخاب دایره لغات گسترده، واژه ها، لحن مناسب و استفاده از جملات و کلمات جادویی. اگر بررسی کنید مطمئن خواهید شد که در جهانی امروز برند های بزرگ و سازمان های پیروز همگی از یک مدیر سخنور و آگاه بهره می برند. اصلی که متاسفانه در کشور ما رعایت نشده و بیشتر سازمان ها از سخنگو یا از مدیران روابط عمومی به عنوان صدای سازمان در مجامع استفاده می کنند.
- وظیفه مدیریتی خود را با عشق و علاقه انجام دهید تا به یک رهبر کاریزما بدل شوید. در جهانی کنونی پست های مدیریتی، معاونتی و... روز به روز کمرنگ تر شده و جای آن ها را رهبران سازمانی می گیرند. به معنای دیگر، این یعنی مرگ انتصاب ها و ظهور انتخاب ها و پیروی قلب و مغز از رهبران سازمانی و نه انجام وظیفه بر مبنای ترس از مدیران.
- برای ادامه و حصول نتایج کیفی بیشتر در سال پیش رو سعی کنید همچون صحنه های جنگ با همکاری و همکمک پرسنل و کارکنان تان تجدید قوا کنید و لحظه به لحظه از علاقه مندی تان به کار های تک نفره و فردی فاصله و به کار های تیمی روی آورید. چرا که پیروزیت و رسیدن به اهداف بزرگ همچون یک ارکستر سمفونیک، همیشه با اجرای منظم و فعالیت های جمعی حاصل می شود.
- برای پیشگام بودن در حرفه خود بیشترین توان تان را به کار گیرید تا فاصله شما با رقبایتان بیشتر شود. طبق آخرین تحقیقات به عمل آمده، متوسط انرژی و توانایی که افراد معمولی در جوامع صرف می کنند 25 درصد است. جهانی کنونی برای افرادی که بیش از 50 درصد توانایی خود را صرف حرفه و تخصص خود می کنند ارزش و احترام قائل می شود پس تصور کنید اگر افراد بسیار نادری اراده کنند 100 درصد توان خود را صرف کارشان کنند آیا همه سر تبزرگ برای آن ها فرود نخواهند آورد؟
- در فرآیند کاری همیشه سعی کنید با دانش و تجربه، قابل اعتماد بودن، مسوولیت پذیری و انعطاف پذیری به فردی توانا مبدل شوید تا سایرین لیاقت رهبری سازمان را برای شما محفوظ بدارند در غیر این صورت عمر رهبری شما خیلی کوتاه خواهد بود و در آرزوی رسیدن به اهدافتان خواهید ماند.
- حضور مستمر در انجام امور خیریه و بذل و بخشش مادی و معنوی در راه های عام المنفعه و قدردانی از پرسنل درستکار را به یک عادت تبدیل کنید.
فاصله بین رویا و واقعیت را تنها اراده و پشتکار می تواند پر کند، پس اراده کنید تا در سال جدید رویاهایتان به واقعیت مبدل شود.
منبع: فرارو