کوشش چین و آمریکا برای عادی نشان دادن روابط پرتنش

به گزارش وبلاگ علیکایی، خبرنگاران: در حالی که روابط آمریکا و چین بر سر ادعاهای پکن در مورد مالکیت دریای جنوبی چین همچنان پرتنش است، رئیس جمهور چین تأکید نموده است که روابط پکن و واشنگتن باثبات باقی می ماند.

کوشش چین و آمریکا برای عادی نشان دادن روابط پرتنش

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز، ژی جین پینگ رئیس جمهور چین در انتها سفر دوروزه جان کری وزیر خارجه آمریکا به پکن توضیح داد: من به دنبال ادامه توسعه این روابط با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هستم و قصد دارم تا روابط آمریکا و چین را به سطح جدیدی ارتقا دهم.

سفر جان کری به چین تحت تأثیر تشدید نگرانی های امنیتی در مورد ادعاهای پکن نسبت به مالکیت دریای جنوبی چین قرار داشته است.

وزیر خارجه آمریکا روز شنبه از پکن خواست تا برای کاهش تنش در دریای جنوبی چین، اقدامات جدی انجام دهد. وانگ یی وزیر خارجه چین اظهارات جان کری را رد کرد و بر عزم پکن برای دفاع و حفاظت از تمامیت ارضی خود تأکید نموده است.

رئیس جمهور چین بارها به اوباما گفته است که قصد برقراری الگوی جدیدی از روابط با آمریکا را دارد که بر اساس آن چین مانند یک بازیگر جهانی برابر در نظر گرفته گردد.

ژی جین پینگ خطاب به کری گفت: به نظر من روابط آمریکا و چین باثبات باقی مانده است.

چین طی ماه های اخیر فعالیت های مربوط به ساخت جزیره های مصنوعی در دریای جنوبی چین را افزایش داده و این مسئله با مخالفت سایر کشورهای منطقه روبه رو شده است.

یک مقام رسمی آمریکایی نیز پیش از این توضیح داد که اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا خواهان آنالیز گزینه هایی شامل ارسال هواپیماهای نظامی و کشتی های جنگی به نزدیکی مناطق مورد اختلاف در دریای جنوبی چین شده است.

چین ادعای مالکیت 90 درصد دریای جنوبی چین را مطرح و سعی نموده است تا با ساخت جزایر مصنوعی این ادعای خود را تقویت بخشد. فیلیپین، تایوان، مالزی، برونئی و ویتنام نیز ادعای مالکیت بخشی از این دریا را مطرح نموده اند.

سخنگوی وزارت خارجه چین پیش از این تأکید نموده بود که پکن به شدت نگران طرح آمریکا برای آنالیز اعزام کشتی های نظامی و هواپیماهای جنگنده به آبهای مورد مناقشه دریای جنوبی چین است.

منبع: تسنیم
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 307

به "کوشش چین و آمریکا برای عادی نشان دادن روابط پرتنش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش چین و آمریکا برای عادی نشان دادن روابط پرتنش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید