اعتراضات لبنان: تغییر دولت راه چاره نیست

به گزارش وبلاگ علیکایی، وزیر کشور لبنان در حالی که تظاهرات معترضان از ساعت هشت شب گذشته (به وقت محلی) شروع شده و همچنان در بعضی مناطق ادامه دارد، گفت: تغییر دولت راهکار وضعیت موجود نیست.

اعتراضات لبنان: تغییر دولت راه چاره نیست

ریا الحسن وزیر کشور لبنان تاکید نمود: هیچ راهی برای حل این وضعیت (اوضاع بد اقتصادی و اقتصادی) وجود ندارد جز بودجه ریاضتی وافزایش درآمدها.

وی در گفت وگو با تلویزیون الجدید گفت: در صورت سقوط دولت، دولت دیگری نخواهد آمد که گزینه های بهتری از قبل داشته باشد؛ تغییر دولت راهکار نیست و در صورت سرنگونی آن، فروپاشی اوضاع حتمی خواهد بود.

این در حالی است که بعضی خبرها حاکی از این است که ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیال ترقیخواه سعد حریری نخست وزیر را به استعفا فراخوانده و گفت: هر دو با یکدیگر استعفا دهیم.

روزنامه الجمهوریه در این باره نوشت: باید پرسید آیا دعوت به استعفای نخست وزیر از سوی بعضی اعضای دولت از جمله جنبلاط با پاسخ حریری روبه رو خواهد شد؟ در صورت استعفای دولت عملا چه خواهد شد؟ بعد از آن چه اتفاقی خواهد افتاد؟

مجروح شدن 60 نیروی پلیس

در این میان با توجه به سنگ پرانی بعضی تظاهرات نمایندگان به سمت نیروهای امنیتی و ضد شورش، نیروی انتظامی و امنیتی لبنان تعداد مجروحان خود را 60 نفر اعلام نموده و در صفحه توییتر خود نوشت: با وجود اعتقاد و ایمان به آزادی بیان، اما نمی توانیم تجاوز به نیروهای امنیتی و نیز خسارت وارد کردن به دارایی های عمومی و خصوص را بپذیریم؛ در صورت مشاهده هرگونه قانون شکنی در این خصوص عوامل آن طبق قانون بازداشت خواهند شد.

تظاهرات شامگاه پنج شنبه لبنانی ها در اعتراض به اوضاع اقتصادی و اقتصادی و نیز اقدام جدید دولت مبنی بر اعمال اقتصادیات بر مکالمات واتساپی برگزار گردید و در بعضی موارد به درگیری بین تظاهرات نمایندگانی که در کوشش برای عبور از موانع نیروهای امنیتی برآمدند، پیش رفت.

این اعتراض ها موجب شد دولت لبنان شب گذشته از طرح اعمال اقتصادیات بر مکالمات و تماس های صوتی با نرم افزار واتساپ عقب نشینی کند،؛ طرحی که حریری گفته بود سالانه 200 میلیون دلار برای کشور درآمد ایجاد می نماید.

محمد شقیر وزیر ارتباطات شب گذشته گفت اقتصادیات بر مکالمات واتساپی لغو شد.

هشدار سفارت عربستان و امارات به شهروندان خود

همچنین سفارت عربستان و امارات متحده عربی در بیروت به اتباع خود هشدار دادند احتیاط نموده و از نزدیک شدن به محل های برگزاری تظاهرات و اعتراضات خودداری نمایند.

تظاهرات شب گذشته فقط به بیروت محدود نماند بلکه بعلبک در شرق، طرابلس در شمال، صیدا و نبطیه در جنوب نیز صحنه تظاهرات مشابه بودند.

تظاهرات نمایندگان در بیروت بسیاری از راه ها از جمله راستا فرودگاه بین المللی به مرکز شهر را با به آتش کشیدن لاستیک مسدود کردند تا جایی که بسیاری از مسافران مجبور شدند پیاده به سمت خارج از فرودگاه حرکت نمایند.

تظاهرات نمایندگان شعارهای دولت باید برکنار گردد، انقلاب، انقلاب سر دادند.

تعداد زیادی از تظاهرات نمایندگان نیز شب گذشته با تجمع در میدان ریاض الصلح واقع در مرکز بیروت که مقر نخست وزیری است، سعی داشتند وارد این محل شوند.

عده زیادی از آنان نیز با حرکت به سمت مجلس در فاصله بسیار نزدیکی به آن تجمع کردند.

اکنون همچنان بسیاری از راه های ارتباطی در بیروت مسدود است و مدارس و بانک ها امروز تعطیل اعلام شده است.

،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 10 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 181

به "اعتراضات لبنان: تغییر دولت راه چاره نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراضات لبنان: تغییر دولت راه چاره نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید