اسلام هراسی حاکی از برداشتهای استعماری در مورد اسلام است

به گزارش وبلاگ علیکایی، خبرنگاران- گروه بین الملل: دکتر حاجی درامه معتقد است که به هیچ وجه نمی توان اقدام مجله فرانسوی شارلی ابدو در انتشار مجدد تصاویر توهین آمیز را در چارچوب آزادی بیان توجیه کرد.

اسلام هراسی حاکی از برداشتهای استعماری در مورد اسلام است

دکتر حاجی درامه، دانشیار مطالعات اسلامی کالج المکتوم در داندی اسکاتلند است. حوزه های پژوهشی وی شامل اندیشه اسلامی، علوم سیاسی و روابط بین الملل است. درامه همچنین در رسانه های مختلف انگلیسی برای تبیین مبارزه با افراط گرایی و ترویج اعتدال و گفتگو میان مسلمانان و غرب حضور یافته است. به منظور بررسی اقدام مجله فرانسوی شارلی ابدو در بازنشر تصاویر توهین آمیز از پیامبر گرامی اسلام (ص) با این استاد دانشگاه به گفتگو نشستیم. این در حالی است که رئیس جمهور فرانسه در سخنان خود با دفاع از این اقدام موهن، آن را در راستای آزادی بیان دانسته است. متن مصاحبه در ادامه می آید:

*مجله فرانسوی شارلی ابدو در اقدامی توهین آمیز برای بار دیگر تصاویر موهنی از پیامبر اسلام (ص) منتشر کرده است. نظر شما دراین باره چیست؟

این اقدام توهین آمیز احساسات و حساسیت هایی را که در میان مردم و به ویژه مسلمانان وجود دارد، نادیده می گیرد. باید این نکته را در نظر داشت که آزادی باید در چارچوب مسئولیت پذیری مورد استفاده قرار گیرد؛ بدون آنکه خشم افراد را شعله ور سازد.

*برخی عنوان می کنند که این اقدام در قالب آزادی بیان قابل توجیه است. آیا این ادعا پذیرفتنی است؟

خیر. به هیچ عنوان نمی توان این اقدام را در چارچوب آزادی بیان توجیه کرد.

*معیارهای دوگانه غرب در برابر آزادی بیان را چگونه ارزیابی می کنید؟

هر چند غرب اصطلاح مبهمی است و کشورهای مختلف، نگرش های مختلفی را دنبال می کنند اما در هر صورت فارغ از اینکه شما چه کسی هستید و از کجا آمده اید، آزادی باید در چارچوب مسئولیت تعریف شود و از آن سوء استفاده نشود. به عبارتی باید احترام متقابل و نیاز به ترویج صلح جهانی وجود داشته باشد.

*به عنوان یک استاد مسلمان در اسکاتلند، به نظرتان چرا اسلام هراسی در کشورهای غربی در حال افزایش است؟ چه رابطه ای میان اقداماتی نظیر این عمل توهین آمیز و اسلام هراسی وجود دارد؟

اگر بخواهم به طور خلاصه به سؤال شما پاسخ بدهم، افزایش اسلام هراسی در غرب از جهل و فقدان ارتباطات و گفتگو نشأت می گیرد. اسلام هراسی حاکی از برداشت های پیشا استعماری و استعماری در مورد اسلام و مسلمانان است. البته باید میان اسلام و اقدامات مسلمانان (مانند هر فرد دیگر) تمایز قائل شد.

*به نظر شما پاسخ مناسب برای این اقدام توهین آمیز چیست؟

به عنوان یک استاد دانشگاه، فکر می کنم آموزش، یک راه مهم برای تغییر در نگرش است. با آموزش است که می توان آگاهی را میان افراد و جوامع ایجاد کرد. از سوی دیگر کار مشترک دانشگاهی نیز می تواند به عنوان یک راه دیگری موردنظر قرار بگیرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 930

به "اسلام هراسی حاکی از برداشتهای استعماری در مورد اسلام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسلام هراسی حاکی از برداشتهای استعماری در مورد اسلام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید