آوار ناهماهنگی بر سرِ دانشکده حقوق دانشگاه تهران

به گزارش وبلاگ علیکایی، صدای کلنگ از اتاق های نخستین دانشکده دانشگاه تهران شنیده می شود، از حیاط خلوت میان دو ساختمان که عبور کنید، گرد و خاک شبیه دودی سفید از پنجره های دانشکده بیرون می زند، برخی شیشه های منتهی به حیاط شکسته اند و پنجره های سبزرنگ و قدیمی که هنوز برخی از آن ها دستگیره های قدیمی خود را دارند، نیمه بازَند و دور تا دور فضای خالی دانشکده را قفسه های آهنی پر کرده اند.

آوار ناهماهنگی بر سرِ دانشکده حقوق دانشگاه تهران

به گزارش خبرنگاران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، یکی از قدیمی ترین مراکز آموزش عالی در ایران است که گفته می شود اگر پیشینه مدرسه علوم سیاسی را برای دانشکده حقوق و علوم سیاسی در نظر بگیریم، می توان گفت که این دانشکده 35 سال بیش از خود دانشگاه تهران قدمت دارد. چون دانشگاه تهران بزرگ ترین مرکز آموزش عالی در ایران در سال 1313 خورشیدی به دستور رضا پهلوی تأسیس شد.

اما حالا مدت زمان زیادی است که دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و کلاس های درس اش میزبان بیل و کلنگ کارگران است و طبقه اول این دانشکده با تابلوی ورود ممنوع بسته شده است. کلنگ کارگران تا امروز به بخش چوبی سقف و جداره های دانشکده رسیده اند و حتی عملیات استحکام بخشی آن ها اجرا شده است.

اما در این میان یک نکته وجود دارد؛ دانشکده حقوق و علوم سیاسی به عنوان جزئی از دانشگاه تهران در 18 آبان ماه 1378 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، این یعنی استعلام از میراث فرهنگی تهران و ارائه نقشه های پروژه به میراث فرهنگی برای بررسی در شورای فنی اداره کل؛ یکی از وظایفی که مسئولان دانشگاه تهران قبل از آغاز طرح استحکام بخشی این دانشکده برعهده داشته اند.

اتفاقی که به گفته معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در آن زمان رخ نداده، درست مانند آغاز ساخت سازه موقت روی دانشکده داروسازی دانشگاه تهران در نوروز امسال.

دانشگاه تهران، ما را در عمل اجرا شده قرار داد

سپیده سیروس نیا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در این زمینه به خبرنگاران توضیح می دهد: زمانی که ما مطلع شدیم، تقریبا بیشتر کارها را برای استحکام بخشی کرده بودند، حتی لایه اول سقف ها را برداشته و به لایه چوبی آن رسیده بودند.

او با بیان این که معاونت میراث فرهنگی استان تهران از حدود دو ماه پیش متوجه این اتفاق شد، در حالی که از چند ماه قبل از آن عملیات استحکام بخشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی کار خود را آغاز کرده بود، توضیح می دهد: زمانی که میراث استان تهران متوجه این اقدام شد، نخست نامه درخواست توقف پروژه برای آن ها فرستاده شد و پس از آن از بنا بازدید کردیم، در آن زمان تیرهای چوبی سقف و دیواره ها را برداشته بودند و عملیات استحکام بخشی اجرا شده بود.

وی اضافه می کند: در این شرایط فقط توانستیم به آن ها اعلام کنیم استحکام بخشی در رستوران دانشکده را متوقف کنند، وگرنه در بقیه بخش ها بخش زیادی از کار اجرا شده بود و عملا امکان متوقف کردن کار را نداشتیم. در آن شرایط با توجه به کاری که از گذشته اجرا شده بود، فقط ساماندهی تاسیسات دانشکده بود که آن اقدام خاصی نداشت.

سیروس نیا با تاکید بر این که در حال حاضر یکی از کارشناسان این اداره کل به عنوان ناظر بر عملیات استحکام بخشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نظارت می کند، می افزاید: با اعتراض اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، آن ها برای مان توجیه آوردند که بنا دچار مشکل بوده است، بنابراین قول دادند با رعایت یک سری ضوابط کارشان را انجام دهند.

او درباره طرح و نقشه دانشکده حقوق برای استحکام بخشی ادامه می دهد: زمانی که ما متوجه عملیات آن ها شدیم، بخش زیادی از آن اجرا شده بود، هرچند طرح را برای ما فرستادند، اما پیش از مطلع شدن ما و بدون تائیدیه میراث فرهنگی کار اجرا شده بود، بنابراین میراث فرهنگی چه چیزی را می توانست بررسی یا تائید یا رد کند؟ در واقع آن ها ما را در کار اجرا شده قرار دادند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران تاکید کرد: همه عناصر قدیمی ساختمان مانند پنجره و درهای قدیمی سرجای خود خواهند ماند، ناظر میراث فرهنگی نسبت حتما در این موارد ورود پیدا می کند.

وی درباره برخی اقدامات سطحی تر مانند رنگ آمیزی دیوارهای داخلی دانشکده ادبیات نیز اظهار می کند: قطعا رنگ آمیزی اجرا شده روی رنگ آمیزی قبلی اجرا شده است؛ این اقدام مسئله ای ندارد و مجاز است.

سازه روی سقف دانشکده داروسازی موقت است

سیروس نیا اما در پاسخ به خبرنگاران درباره ادامه ایجاد سازه موقت روی سقف دانشکده داروسازی دانشگاه تهران نیز به خبرنگاران توضیح می دهد: آن سازه بررسی شده و به نتیجه قطعی رسیده ایم که موقت است. تیرآهن های استفاده شده برای آن سازه از جنس پروفیل است و سازه ای دائم نیست.

او ادامه می دهد: از گذشته تا امروز از زیرزمین دانشکده داروسازی به عنوان آزمایشگاه استفاده می شود، که این اقدام احتمال بروز هر مسئله ای را دارد، چون فضای زیرزمین جایی به عنوان فضای نفس کشیدن آن هم با توجه به آزمایشات دارویی نداشت، بنابراین نیاز به فضای بازتری داشتند. بنابراین آن سازه به طور موقت در حال نصب روی سقف دانشکده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 502

به "آوار ناهماهنگی بر سرِ دانشکده حقوق دانشگاه تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آوار ناهماهنگی بر سرِ دانشکده حقوق دانشگاه تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید