6تایی ها و شایعه پررنگ قدیمی ! ، پشت پرده بازی تاریخی استقلال و پرسپولیس !

به گزارش وبلاگ علیکایی، خبرنگاران: سینما و فوتبال دو پدیده پرطرفدار بشری در قرن بیستم بودند. تقریباً هیچ انسانی روی این کره خاکی وجود ندارد که به یکی از این رو علاقه نداشته باشد و در مقابل بسیاری هستند که به شکل حرفه ای هر دو پدیده را دنبال می نمایند.

6تایی ها و شایعه پررنگ قدیمی ! ، پشت پرده بازی تاریخی استقلال و پرسپولیس !

شاپور قریب کارگردان و هنرپیشه ایرانی بود. شاپور قریب متولد 1311 در سمنان به دنیا آمد. شاپور غریب در سال 1391 درد تهران درگذشت. شاپور قریب علاوه بر کارگردانی و بازیگری، نویسنده نیز بود که دو کتاب گنبد حلبی و عصر پاییزی را نیز نوشت. در زمان کار شاپور قریب پیشنهاد چند صد میلیونی به او شد.

به گزارش خبرنگاران، سینما و فوتبال دو پدیده پرطرفدار بشری در قرن بیستم بودند. تقریباً هیچ انسانی روی این کره خاکی وجود ندارد که به یکی از این رو علاقه نداشته باشد و در مقابل بسیاری هستند که به شکل حرفه ای هر دو پدیده را دنبال می نمایند.

در کشور ما هم بیشترین حجم حاشیه و توجه رسانه ها به این دو پدیده است ، درست مثل همه جای جهان! پس خیلی طبیعی است که شایعات بسیاری پیرامون هرکدام بر سر زبان ها باشد .شایعاتی که گاه عمر آنها به چنددهه می رسد ؛ در موردش فیلم مس سازند، کتاب نوشته می گردد ، مستند و سریال ، مطبوعات ویژه نامه چاپ می نمایند و ....

دربی تاریخی

16 شهریور 1352 استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تهران به مصاف هم رفتند و تیم سرخپوش با 6 گل نتیجه ای تاریخی رقم زد. از آن روز به بعد همواره این نتیجه و آن بازی جایگاهی ویژه در شعارهای هواداران دو تیم دارد و با توجه به اینکه هیچ تصویر و فیلمی از آن مسابقه به جا نماند ، بازار شایعات و افسانه سرایی هرساله داغ تر میگردد !

رقابت بر سر خلاقیت شایعه سازی تا به آنجا رسید که بعضی حتی منکر وقوع چنین مسابقه ای شدند ! از این شوخی - که تنها از فکر انسان های کوچک تراوش میگردد - که بگذریم ، بر سر اینکه چرا تلویزیون از آن مسابقه فیلمبرداری نکرد نیز افسانه ها ساختند که سوژه امروز ما نیست و در جای دیگر به آن مفصل خواهیم پرداخت !

تیتراژ ممل آمریکایی

سال 1353 پرفروش ترین فیلم سینمای ایران ممل آمریکایی بود . شاپور قریب ، کارگردان قدیمی ، با کنار هم گذاشتن دوباره بهروز وثوقی و گوگوش - به عنوان دو ستاره محبوب سینما و موسیقی - زوجی را زنده کرد که هنوز هم از پرطرفدارترین زوج های تاریخ هنر هستند. بسیاری فراموش نموده بودند که این دو در سال 49 فیلم پنجره را کنار هم داشتند . در آن موقع گوگوش با شایعات مربوط به طلاق از محمود قربانی در صدر اخبار بود و بهروز نیز در اوج دوران حرفه ای و اقتدارش در سینما .

ممل آمریکایی آنقدر پیروز بود که قرارداد فیلم بعدی (همسفر) همانجا بسته شد! اکران این فیلم در آن مقطع برای کسی سوال ایجاد نکرد اما دهه ها بعد ناخودآگاه محور یک شایعه شد ؛ اینکه صحنه های تیتراژ فیلم ممل آمریکایی در واقع تصویرهای همان بازی گمشده است!

پیشنهاد چند صد میلیونی به شاپور قریب

در دهه هشتاد و اوج هیاهو و غوغا بر سر هیچ (یعنی همین شایعات!) فیلمی به نام 6 تایی ها ساخته شد که سازندگانش به سراغ گلزنان بازی بزرگ رفته و در محیط ورزشگاه صحنه ها را بازسازی نموده بودند. با موشن گرافی تصاویر گل ها را طراحی و به شکل انیمیشن در فیلم گنجاندند . این فیلم بین هواداران فوتبال بسیار پرفروش شد و همان موقع گفتند سازندگانش چند صد میلیون تومان به شاپور قریب پیشنهاد داده اند تا تصاویر گرفته شده برای ممل آمریکایی از دربی معروف را در اختیارشان قرار دهد اما شاپور قریب قبول ننموده !

اهالی سینما می دانند که این کارگردان قدیمی در اواخر عمر در نهایت فقر و عسرت و تنگدستی زندگی می کرد . دیگر نمی توانست کار کند و با بالا رفتن سن مجبور به اقامت در یک گاراژ قدیمی و اتاق سرایداری شد. حال چطور کسی در این شرایط باید از پیشنهاد چند صد میلیونی بگذرد ؟! اصلا چرا ؟!

یک اشتباه تاریخی درباره شاپور غریب/ اما واقعیت چه بود ؟

اگرچه شاپور قریب بارها شرح داد اما وقتی کسی نخواهد گوش کند، گوش شنوایی هم نیست ! گروه سازنده ممل آمریکایی برای گرفتن صحنه های مربوط به قالپاق دزدی ، یک روز که مسابقه فوتبال در ورزشگاه آزادی برگزار می شد به پارکینگ مجموعه مراجعه و صحنه هایی را با حضور بهروز وثوقی گرفتند. همین حضور باعث شایعات بعدی شد اما نه آن روز شهریورماه بود و نه آن مسابقه فوتبال ربطی به دربی داشت !

یک بازی معمولی بین پرسپولیس و یک تیم در لیگ تخت جمشید بود ! بعدها در تیتراژ از صحنه های یک دربی - که تماشاگران زیادی دارد - استفاده شد و با اندکی دقت همین امروز نیز به راحتی تعیین است که بازی دو تیم در ورزشگاه امجدیه است ! ورزشگاه یک طبقه با ظرفیت 30 هزار نفر در مرکز شهر که در تصویر کاملاً نیز تعیین است. اما ورزشگاه آزادی دو طبقه است و بیرون شهر و به همین راحتی می توان فهمید که آن تیتراژ ربطی به دربی 6 تایی ها نداشته و ندارد !

اما امان از وقتی که شایعه سازان از ناآگاهی توده ها مطمئن شوند ! آن وقت روز را شب ، شب را روز ، دیو را فرشته و فرشته را دیو جلوه می دهند !

منبع: رکنا
انتشار: 23 آذر 1400 بروزرسانی: 23 آذر 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1617

به "6تایی ها و شایعه پررنگ قدیمی ! ، پشت پرده بازی تاریخی استقلال و پرسپولیس !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6تایی ها و شایعه پررنگ قدیمی ! ، پشت پرده بازی تاریخی استقلال و پرسپولیس !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید