13 خاصیت درمانی گلابی

به گزارش وبلاگ علیکایی، گلابی از جمله میوه های شیرین و خوشمزه ست که دارای ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی از جمله ویتامین C و فیبر است. گلابی برای کاهش وزن، سلامت قلب و مراقبت از پوست و مو کاربرد فراوان دارد.

13 خاصیت درمانی گلابی

ویژگی های میوه گلابی

گلابی از جمله میوه های لذیذ و شیرین با گوشتی آب د ار است. کلمه گلابی (pear) به تعدادی از درختان از جنس پیروس (Pyrus)، از خانواده بزرگ روزاسه (Rosaceae) گفته می گردد. باوجود انواع زیاد درختان گلابی، فقط تعدادی از آنها برای انسان مصرف خوراکی دارد و بیشتر آنها به عنوان درختان و درخچه های زینتی مورد استفاده قرار می گیرد.

میوه گلابی در انتهای گُل ایجاد می گردد و معمولا در قسمت ر أسی باریک و در قسمت پایین پهن تر است. بااین حال این روش مناسبی برای تشخیص انواع گلابی نیست. برخی از گلابی ها کاملا شبیه به سیب هستند. حتی گوشت آنها هم شبیه سیب است، با این تفاوت که گوشت گلابی کمی متراکم تر از سیب است.

منشأ گلابی از چین است و بومی اروپا، شمال آفریقا و آسیا است. براساس شواهد و اسناد موجود از دوران ماقبل تاریخ مورد استفاده قرار می گرفت. گلابی هزاران سال است که در بیشتر رژیم های غذایی وجود دارد و در ادبیات سلتیک، رمان های تاریخی و داستان های چینی ردپای آن را می بینیم. گلابی به راحتی در مکان هایی با آب و هوای معتدل رشد می نماید، در نتیجه کِشت آن معمولا در بیشتر منطقه ها راحت انجام می گردد.

انواع گلابیحدودا 3000 نوع گلابی در دنیا وجود دارد که براساس اندازه، شکل، شیرینی و سفتی دسته بندی می شوند.

برخی از انواع مهم گلابی در آمریکا در زیر آورده شده است:

-گلابی آنجوی سبز؛

-گلابی آنجوی قرمز؛

-گلابی بارتلِت (بیروتی)؛

-گلابی بارتلت قرمز؛

-گلابی بوسک؛

-گلابی کومیس؛

-گلابی فورل؛

-گلابی کُنکورد؛

-گلابی سِکِل؛

-گلابی استارکریمسون.

طعم این گلابی ها با هم فرق دارد که در صورت دسترسی می توانید آنها را امتحان کنید و در رژیم غذایی خود قرار دهید.

ارزش غذایی گلابیعلاوه بر فراوانی و طعم دلچسب، گلابی به دلیل خاصیت دارویی به مدت هزاران سال برای انسان ارزشمند بوده است. پزشکی مدرن به ما می گوید که مواد معدنی، ویتامین و ترکیبات طبیعی موجود در گلابی برای سلامتی بسیار مفید است.

یک گلابی میانه با وزن تقریبی 178 گرم حاوی موارد زیر است:

-101 کالری؛

-فاقد چربی؛

-27 گرم کربوهیدرات؛

-17 گرم قند؛

-یک گرم پروتئین.

خوردن یک گلابی میانه 12 درصد از احتیاج روزانه به ویتامین C (ده درصد)، ویتامین K (شش درصد) و اندازه کمی از کلسیم،آهن، منیزیم، ریبوفلاوین، ویتامین B6 و فولات بدن را تأمین می نماید.

گلابی ها به خصوص آنهایی که پوست قرمزی دارند، دارای کارتنوئیدها، فلاونول ها و آنتوسیانین ها هستند. براساس مطالعات، گلابی و سیب بیشترین اندازه فلاونول ها را در رژیم های غذایی دارند.

خواص گلابی برای سلامتیمصرف انواع میوه ها و سبزیجات به اندازه زیادی بیماری های موجود در بدن را کاهش می دهد.

گلابی به جز طعم خوبی که به رژیم غذایی می دهد، دارای انواع مواد مغذی با خواص دارویی است. برخی از خواص گلابی به طور خلاصه در ادامه آورده شده است:

1. بهبود عملکرد سیستم گوارش
درحالی که مصرف یک عدد گلابی به تنهایی 18 درصد از احتیاج روزانه ما به فیبر را تأمین می نماید، می تواند تأثیر قوی در بهبود عملکرد دستگاه گوارشی داشته باشد. بیشتر اندازه فیبرِ موجود در گلابی از نوع پلی ساکارید های غیرمحلول (NSP) است. یعنی سبب ایجاد توده غذایی در روده می گردد. این فیبر غذاها را جمع می نماید و به صورت توده در می آورد، در نتیجه غذا راحت تر از میان روده عبور می نماید. علاوه بر این، سبب ترشحات معده و شیره گوارشی می گردد. بعلاوه حرکات روده را تنظیم می نماید و احتمال ابتلا به یبوست و اسهال را کاهش می دهد. حرکات منظم روده موجب دفع مواد سمی به وسیله کیسه صفرا و مدفوع می گردد. گلابی تقریبا 84 درصد آب دارد که به نرم شدن مدفوع یاری می نماید و سموم سیستم گوارشی را از بین می برد. طبیعتِ شنیِ موجود در فیبرِ گلابی به عوامل مؤثر در ایجاد سرطان و رادیکال های آزادِ موجود در کولون متصل می گردد و اندام را از آسیب های احتمالی حفظ می نماید.

2. کاهش وزنخواص گلابی در کاهش وزن افراد بسیار موثر است. برخی افراد از قندهای طبیعی موجود در میوه ها و کالری آنها شکایت دارند. اما گلابی یکی از میوه های کم کالری است؛ یک عدد گلابیِ میانه حدود 100 کالری دارد که فقط 5 درصد از کالری مورد احتیاج روزانه در یک رژیم غذایی سالم محسوب می گردد. از طرفی مواد مغذی زیاد و فیبر بالایی دارد و برای مدت طولانی تری شما را سیر نگه می دارد. به همین دلیل افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، بیشتر از گلابی برای این منظور استفاده می نمایند. گلابی دارای انرژی و مواد مغذی زیاد است که تأثیر کمی بر افزایش وزن و چاقی دارد.

3. فعالیت آنتی اکسیدانیمانند سایر میوه ها، گلابی سرشار از آنتی اکسیدان هاست. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزادی که در نتیجه سوخت و سازسلولی در بدن تجمع پیدا نموده اند، مبارزه می نمایند. این رادیکال های آزاد دی ان ای (DNA) سلول های سالم را به سلول های سرطانی تغییر می دهد و می تواند سبب ایجاد بیماری های خطرناک گردد. بنابراین ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند ویتامین سی (C)، ویتامین آ (A) و ترکیبات فلاونوئید مانند بتاکاروتن، لوتئین و زیگزانتین که همگی در گلابی وجود دارد، می تواند به رهایی بدن از این مواد خطرناک یاری کند.

4. پیشگیری از سرطانآنتی اکسیدان ها در درجه اول به خاطر فعالیت ضد سرطانی بودن شان تحسین می شوند و گلابی موجب پیشگیری از انواع مختلف سرطان مانند سرطان کولون، رکتوم، سینه، سرطان پروستات و سرطان ریه می گردد.

5. تقویت سیستم ایمنیگلابی سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین سی است که موجب تحریک فراوری گلبول سفید می گردد و برای سیستم ایمنی بدن مفید است. بعلاوه گلابی به عنوان تقویت نماینده سیستم ایمنی شناخته شده است که به از بین بردن بیماری هایی مثل سرماخوردگی های معمولی، آنفولانزا و بیماری های خفیف یاری می نماید و خطر ابتلا به بیماری های التهابی را مانند بیماری های قلبی-عروقی، دیابت، سرطان و چاقی کاهش دهد.

6. بهبود سلامت قلبگلابی منبع بی نظیری از پتاسیم است و از آنجایی که پتاسیم یکی از گشادنماینده های مهم عروق است، در نتیجه گلابی به طور معینی به سلامت قلب یاری می نماید. درواقع فشار کلی روی سیستم گردش قلبی -عروقی را کاهش می دهد؛ در نتیجه لخته های خون به راحتی تشکیل نمی شوند. بنابراین جریان خون به تمام قسمت های بدن افزایش می یابد، اکسیژن رسانی به اندام ها بیشتر می گردد و اندام ها عملکرد بهتری خواهند داشت. کاهش فشار خون احتمال ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی مانند آترواسکلروزیس، حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. در نهایت پتاسیم به عنوان یک تنظیم نماینده در بدن عمل می نماید، به این معنی که آب بدن را تأمین می نماید و تعادل مایعات ضروریِ سلول ها و اندام ها را تضمین می نماید. در نبود پتاسیم، انجام بسیاری از عملنمودهای ضروری بدن کاهش می یابد یا متوقف می گردد.

از طرفی افزایش فیبر دریافتی با کاهش کلسترول همراه است. آنالیز 67 مطالعه مختلف نشان می دهد که حتی حداقل 10 گرم افزایش فیبر دریافتی در روز سبب کاهش LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول بد) و مجموع کلسترول می گردد.

7. بهبود فرایند التیاموجود ویتامین سی برای ساخت بافتِ تازه در اندام های مختلف و ساختار سلول های بدن لازم است. این ویتامین اندازه سوخت و ساز دائمی بدن را بدون هیچ ایرادی حفظ می نماید و عملکرد های مناسب بدن را تضمین می نماید.

بنابراین با افزایش اندازه آسکوربیک اسید که در گلابی موجود است، زخم ها به سرعت بهبود می یابند. بعلاوه به ترمیم آسیب رگ های خونی یاری می نماید؛ درنتیجه فشارِ روی دستگاه قلبی -عروقی را کاهش می دهد و به خصوص از پیشرفت بیماری های قلبی جلوگیری می نماید.

8. بهبود گردش خونیکی از مهمترین خواص گلابی، بهبود سیستم گردش خون است. گلابی به دلیل اندازه زیاد مس و آهن می تواند برای افرادی با مشکل آنمی (کم خونی) یا افرادی با کمبود مواد معدنی مناسب باشد. مس ورود موادمعدنی به گردش خون را تسهیل می نماید و افزایش اندازه آهن سبب افزایش ساخت گلبول قرمز می گردد. آهن مهم ترین بخش هموگلوبین است و آنمی نام دیگر بیماریکمبود آهن است. با مصرف میوه هایی که اندازه بالایی آهن و مس دارند، می توانید از خستگی، نقص شناختی، ضعف عضلات و سایر نقص های اندام ها پیشگیری کنید که البته هر دو عنصر آهن و مس در گلابی به اندازه بالایی یافت می گردد.

9. جلوگیری از نقص های هنگام تولدفولات یکی دیگر از ترکیبات مغذی باارزش در گلابی است. فولیک اسید ارتباط مستقیمی با کاهش نقص های لوله عصبی در نوزادان دارد. بنابراین مصرف میوه های سرشار از فولیک اسید مانند گلابی می تواند به حفظ سلامت و شادابی کودک یاری کند، به همین خاطر به خانم های باردار توصیه می گردد که اندازه فولیک اسید خود را آنالیز نمایند.

10. کاهش التهابترکیبات آنتی اکسیدانی و فلاونوئیدی موجود در گلابی، باعث درمان التهاب بدن و کاهش دردهای ناشی از التهاب می گردد. از جمله این التهابات می توان به آرتریت روماتوئید، نقرس و بیماری های مشابه اشاره نمود.

11. بهبود سلامت استخوانیکی از مهمترین خواثص گلابی یاری به تقویت و استحکام استخوان هاست.گلابی مواد معدنی زیادی دارد که می توان به منیزیم، منگنز، فسفر، کلسیم و مس اشاره نمود. این مواد کمبود مواد معدنی استخوان و بیماری هایی ناتوان نماینده را مثل پوکی استخوان و ضعف های عمومی بدن که به دلیل فقدان حمایت استخوانی ایجاد می گردد، جبران می نمایند.

12. مراقبت از پوست و مویکی از ویتامین های همه کاره در بدن انسان، ویتامین آ (A) است. گلابی دارای اندازه زیادی ویتامین آ و ترکیبات آن مانند لوتئین و زیگزانتین است. مواد موجود در گلابی به دلیل عملکرد آنتی اکسیدانی و بعلاوه با شرکت در فعالیت های آنزیمی و عملکردی اندام ها، می تواند اثرات پیری در پوست مانند چین و چروک و لکه های ناشی از سن را کاهش دهد. این میوه قدرتمند بعلاوه ریزش مو، آسیب لکه زرد چشم، آب مروارید و سایر بیماری های مرتبط با پیری را کم می نماید.

13. فیبر موجود در گلابی و درمان بیماری های مختلفهمان طور که گفته شد، گلابی سرشار از آنتی اکسیدان های مهم، فلاونوئیدها و فیبرهای رژیمی است.براساس گزارشات بیان شده، اندازه فیبر مصرفی روزانه برای مردان زیر 50 سال، 38 گرم در روز و برای زنان زیر 50 سال، روزانه 25 گرم است.

بعلاوه در خصوص افراد بالای 50 سال، روزانه برای مردان 30 گرم و برای زنان 21 گرم فیبر توصیه می گردد.بیشتر مردم امریکا کمتر از 50 درصد فیبر پیشنهادی را دریافت می نمایند. براساس آمارهای اعلام شده در مرکز ملی دارو در آمریکا، رژیم های حاوی 14 گرم فیبر در هر 1000 کالریِ مصرفی به شکل معنی داری با کاهش خطر ابتلا به بیماری کرونری قلب و دیابت نوع 2 همراه است.

آسان ترین راه برای افزایش اندازه فیبر دریافتی، مصرف میوه و سبزیجات است. یک عدد گلابیِ میانه 6 گرم فیبر دارد که می تواند 24 درصد احتیاج روزانه یک خانم زیر 50 سال را تأمین کند.

درمان دایورتیکولوزیسدایورتیکولوز زمانی اتفاق می افتد که کیسه هایی از دیواره عضلانی کولون بیرون می زند و آغاز به عفونت یا التهاب می نماید. رژیم غذایی پُرفیبر با جذب آب در کولون و ایجاد حرکات راحت تر در روده فراوانی این دایورتیکول ها را کاهش می دهد. رژیم های غذاییِ سالم مثل میوه، سبزیجات و فیبر می تواند به کاهش فشار و التهاب کولون یاری کند.

هرچند دلیل اصلی بیماری دایورتیکول هنوز معین نیست، اما با رژیم غذایی کم فیبر در ارتباط است.

دیابترژیم غذایی پًرفیبر با کاهش خطر دیابت پیشفراینده در ارتباط است و اندازه قند خون در افراد مبتلا به دیابت را در سطح ثابت تری نگه می دارد.

موارد مصرفگلابی روی درخت نمی رسد. برای بهترشدن طعم گلابی اجازه دهید که برای چند روز در جایی گرم و آفتابی برسد یا قابل فشاردادن گردد. یخچال فرایند رسیدن این میوه را متوقف می نماید.

روش های مختلفی برای مصرف گلابی وجود دارد که می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

-اسموتی گلابی گریپ فروت؛

-گلابی پخته شده با جو دوسر؛

-کره گلابی؛

-مخلوط زنجبیل، گلابی و کینوا.

هشداردر میوه هایی مثل سیب و گلابی اندازه فروکتوز نسبت به گلوکز بیشتر است. این مواد جزو غذاهایی با فودمَپ (FODMAP) بالا هستند. رژیم غذایی با فودمپ بالا می تواند موجب افزایش گاز، نفخ شکم، درد، اسهال و در برخی از افراد سبب ایجاد بیماری های ملتهبه روده گردد.

فودمَپ ها استاندارد تخمیر الیگوساکاریدها، دی ساکاریدها، مونوساکاریدها و پُلی یول ها هستند. همه این مواد اَشکالِ کوتاه زنجیر کربوهیدرات های تخمیری محسوب می شوند. در افرادِ حساس به فودمپ ها رژیم غذایی با اندازه کم این نوع از کربوهیدرات ها توصیه می گردد.

هنوز مدارکی مبنی بر خطرناک بودن مصرف گلابی موجود نیست، اما تحقیقات همچنان ادامه دارد. برخی از افراد از واکنش های حساسیتی ناشی از مصرف برخی از میوه های خاص رنج می برند. اگر بعد از خوردن گلابی حال خوبی ندارید، رفتار و عکس العمل بدن تان را زیر نظر داشته باشید و از میوه ها به اندازه مناسب بهره ببرید و بیشتر از یک عدد گلابی در روز مصرف نکنید.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون
انتشار: 19 آبان 1400 بروزرسانی: 19 آبان 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1584

به "13 خاصیت درمانی گلابی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 خاصیت درمانی گلابی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید