گندم کاران از هم اکنون به فکر تامین بذر خود باشند

به گزارش وبلاگ علیکایی، خبرنگاران/کردستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه استان کردستان سالیانه بیش از 95 هزار تن بذر گندم نیاز دارد که تدابیر لازم برای تامین بذر مصرفی کشاورزان در سال زارعی آینده اندیشیده شده است گفت که با عنایت به خشکسالی بی سابقه در استان، گندم کاران حتما به فکر تامین بذر خود از محل گندم خود مصرفی خود یا از محل سایر کشاورزان پیشرو باشند تا در زمان کشت با کمبود بذر روبرو نشویم.

گندم کاران از هم اکنون به فکر تامین بذر خود باشند

محمد فرید سپری با بیان اینکه استان کردستان سالیانه بیش 95 هزار تن بذر گندم نیاز دارد اظهار کرد که طبق تجارب سنوات قبل از این میزان حدود 20 تا 15 هزار تن از طبقات مختلف بذری و بذر گواهی شده تامین می شود و بقیه حدود 75 هزار تن از طریق بذر خود مصرفی و یا بذر زارع به زارع تامین شده است.

وی با اشاره راهکارهای تامین بذر سال زراعی آینده اضافه نمود که تامین بذر رسمی از طریق 13 شرکت فرآوری استان به میزان 30 هزار تن، گندم خود مصرفی و به شیوه زارع به زارع، که عمده نیاز بذری از این طریق تامین می شود، قریب به 70 هزارتن تامین خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان شرح داد که در صورت نیاز، به میزان 5 هزار تن بذر گندم هم از طریق مراکز خرید سازمان تعاون روستایی و مراکز بوجاری بخش خصوصی ودولتی تامین خواهد شد.

وی نام کرد که با عنایت به خشکسالی بی سابقه در استان، گندم کاران حتما به فکر تامین بذر خود از محل گندم خود مصرفی خود یا از محل سایر کشاورزان پیشرو باشند تا در زمان کشت با کمبود بذر روبرو نشویم.

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان، سپری ادامه داد که کارشناسان جهاد کشاورزی، مزارع برتر و ارقام تازه با کیفیت و خلوص مناسب را در سطح استان شناسی کرده اند که زارعان می توانند با هماهنگی کارشناسان بخش کشاورزی نسبت به تامین بذر خود از این طریق اقدام کنند.

وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان در سطح ملی در حال بررسی است اعلام کرد که به کشاورزان استان جهت خرید بذر و کود تسهیلات ارزان قیمت در قالب کشاورز کارت اختصاص خواهد یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: در سال زراعی جاری برنامه تولید 36 هزار تن بذور طبقات مختلف با 13 شرکت فرآوری بذر در دست اجرا بود که به علت خشکسالی پیش آمده و تنش خشکی حادث شده پیش بینی می شود که حدود 20 هزار تن بذور طبقات مختلف بذری تامین شود.

وی اظهار کرد که بذور ارقام تازه که عملیات داشت را شامل مبارزه با علف هرز، تغذیه کود سرک، محلولپاشی، کنترل سن مادر و پوره اجرا شده حدود 10 هزار تن در سطح استان شناسای شده که ساز و کار جذب و نحوه فرآوری و توزیع آن در حال بررسی است.

سپری با اشاره به اینکه برای جذب و توزیع 10 هزار تن بذر ارقام تازه بیش از 60 میلیارد تومان نقدینگی لازم است اضافه نمود که تامین این حجم نقدینگی مشکل اساسی تامین بذر مازاد بر بذور گواهی شده است و در فرصت باقیمانده بایستی تصمیم لازم گرفته شود.

وی در خاتمه یادآور شد که علاوه بر بذور گواهی شده و بذور پایه، باید کشاورزان به فکر تامین بذر خود مصرفی از محصول تولیدی خود و یا سایر زارعین باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1445

به "گندم کاران از هم اکنون به فکر تامین بذر خود باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گندم کاران از هم اکنون به فکر تامین بذر خود باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید