کنترل سلول های منتخب مغز با میکروذرات مغناطیسی

به گزارش وبلاگ علیکایی، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، تحریک یا کنترل سلول های مغز می تواند راه های نو قدرتمندی برای درک و درمان اختلالات عصبی در اختیار ما قرار دهد. از همین رو دانشمندان دانشگاه کالج لندن نوع نوی از ریزذرات مغناطیسی را در جوندگان به کار گفته اند که می توانند به عنوان یک کلید مکانیکی کوچک برای فعال کردن سلول های حساس به لمس کار کند و روش نوی برای کنترل منطقه ها خاصی از مغز ارائه دهد

کنترل سلول های منتخب مغز با میکروذرات مغناطیسی

شباهت هایی بین این روش پیشرفته علمی و شاخه هیجان انگیز دیگری از تحقیقات متمرکز بر کنترل دقیق سلول های بدن، به نام اپتوژنتیک وجود دارد. این تکنیک شامل قرار دادن ژن ها در فرایند تماس های معمولی است تا آنها نسبت به نور حساس شده و برای درمان فلج، تسکین درد و بازیابی بینایی تحریک شوند.

البته موفقیت هایی در این زمینه وجود داشته و مثلاً سال گذشته برای اولین بار از این روش برای ترمیم نسبی بینایی در انسان استفاده شد، اما ارتقای این روش برای استفاده بالینی به علت احتیاج به اصلاح ژنتیکی سلول ها سخت است. حال محققان روش دیگری برای کنترل فعالیت مغز ارائه نموده اند که شامل چنین اقداماتی نمی گردد.

در این فناوری نو از ذرات مغناطیسی و آهنرباها برای کنترل از راه دور و دقیق فعالیت سلول های مغزی استفاده شده و این کار بدون ورود دستگاه یا ژن خارجی به مغز انجام می گردد. رویکرد مغناطیسی محور این تیم شامل هدف قرار دادن سلول های مغزی به نام آستروسیت ها است که بین رگ های خونی مغز و سلول های عصبی قرار داشته و از سلول های عصبی پشتیبانی نموده و در عین حال فعالیت مدارهای عصبی را نیز تنظیم می نمایند.

از آنجایی که آستروسیت ها به لمس و راهنمایی حساس هستند، کنترل آنها با ذرات مغناطیسی به این معنی است که ابزار نوی برای درک عملکرد آنها فراهم شده و ممکن است پتانسیل درمان اختلالات مغزی و خلقی از جمله افسردگی از این طریق در آینده ممکن گردد. ریز ذرات مغناطیسی که با یک آنتی بادی پوشانده شده اند به طور انتخابی به آستروسیت ها متصل شده و سپس با قرار دادن یک دستگاه مغناطیسی در نزدیکی سر و در خارج از بدن فعال می شوند. این به نوبه خود طیفی از مسیرهای انتقال علائم را فعال نموده و در نهایت طیف گسترده ای از عملنمودهای مغز تنظیم می شوند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1751

به "کنترل سلول های منتخب مغز با میکروذرات مغناطیسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل سلول های منتخب مغز با میکروذرات مغناطیسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید