چرا بورس مجددا منفی شد؟

به گزارش وبلاگ علیکایی، محمد خبری زاد، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه از اول سال جاری حدود 100 هزار میلیارد تومان ورودی پول به بازار سهام داشتیم به خبرنگاران گفت: حدود 35 هزار میلیارد تومان از ورودی پول سال جاری مربوط به تیر ماه است، که این ورودی پول های جدید شاخص را تا دو میلیون واحد بالا کشید.

چرا بورس مجددا منفی شد؟

وی در رابطه با دلایل ریزش شاخص اضافه کرد: به نظر می رسد بعد از رسیدن شاخص کل بازار سهام به دو میلیون واحد، بحث گشایش مالی و فروش نفت به مردم، بحث افزایش نرخ بهره اسناد خزانه و اوراق دولتی، بحث بیشتر بودن قیمت بعضی از سهم ها نسبت به ارزش آنها، کاهش حدنصاب سرمایه گذاری صندوق های درآمد ثابت روی سهام و کاهش حد اعتباری مشتریان برای خرید سهام دلایل کشیده شدن ترمز بازار سهام به بهانه گشایش مالی بود.

وی اضافه کرد: همه این طرح ها کاهنده حجم پول در بازار بودند، از طرفی هم خبر گشایش مالی طرحی مقابل بازار سرمایه بود، اگر دولت طرحی را پیشنهاد دهد که به مشتریان سود و بهره بانکی در مقابل سرمایه گذاری داد شود یعنی خودش را مقابل بازار سرمایه قرار داده است. دولت و رئیس جمهور از طرفی می گویند می خواهیم از بازار سهام حمایت کنیم، از طرفی می گویند باید عرضه ها در بازار سهام بیشتر شود، در صورتی که بورس در فرایند نزولی به افزایش عرضه احتیاجی ندارد بلکه به افزایش تقاضا احتیاج دارد.

خبری زاد اضافه کرد: همه دلایلی که گفتم باعث شد عرضه در بازار افزایش پیدا کند و از طرفی هم تقاضا در بازار کم تر شد و شاخص را تا یک میلیون و 800 واحد پایین آورد. اما دیروز (99/5/28) سهام پالایشی ها را با محدودیت نوسان و عجله باز کردند، که این موضوع به نظر من اصلا توجیه منطقی نداشت و باعث شد جو بازار منفی تر شود، امروز هم با اینکه قیمت ها با افت چشم گیر به ارقام جذابی رسیده بودند هیچ حمایتی انجام نشد.

وی در رابطه با اینکه چه زمانی بازار به حالت صعودی بازمی شود؟ گفت: در حال حاضر به نظر می رسد اعتماد از بازار رفته و بازار کاملا سرخورده شده است و با چند شوک و خبر نیز به کانال صعود بازنمی شود بلکه باید بازار در این قیمت ها متعادل شود و بعد به نحوی تزریق نقدینگی صورت گیرد. این تزریق نقدینگی اگر انجام نشود شاید نتوان به این سادگی ها کاری از پیش برد.

همچنین وی در رابطه با مکانیسم ماشه و تاثیر آن بر بازار سهام گفت: اگر این اتفاق رخ دهد، شاید در بخشی بازار از لحاظ روانی افت داشته باشد، اما در بخش مقابلش باعث افزایش نرخ دلار می شود که این خودش محرک بازار برای رشد بازار است، به نظرم این اتفاق رخ نخواهد داد ولی اگر این اتفاق رخ دهد تاثیر چندانی نخواهد داشت.

اخبار مرتبط با پیش بینی بورس را هر روز ساعت 17 در صفحه پیش بینی بورس بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 16 مهر 1399 بروزرسانی: 16 مهر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 903

به "چرا بورس مجددا منفی شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بورس مجددا منفی شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید