پماد هیدروکورتیزون برای درمان جوش و خارش واژن؛ عوارض و نحوه مصرف

به گزارش وبلاگ علیکایی، پماد هیدروکورتیزون (Hydrocortisone) از داروهای مرطوب کننده و ضدالتهاب برای درمان بعضی از مسائل پوستی مثل اگزما، درماتیت، جوش، نیش حشرات خارش واژن در زنان است. سوزش، قرمزی و خشکی بعضی از عوارض هیدروکورتیزون پمادی است.

پماد هیدروکورتیزون برای درمان جوش و خارش واژن؛ عوارض و نحوه مصرف

خبرنگاران | سرویس سلامت - داروهای مختلفی به منظور درمان مسائل پوستی وجود دارند. پماد هیدروکورتیزون یکی از این داروهاست که می تواند بعضی از علایم ناشی از التهابات پوستی مثل خارش و خشکی پوست را کاهش دهد. پماد کورتینیل نیز پماد چشمی همین داروست. در ادامه با موارد مصرف این دارو و عوارضی که می تواند در اثر استفاده طولانی مدت به همراه داشته باشد آشنا می شوید.

آنچه در این مطلب آمده است:
  • پماد هیدروکورتیزون چیست؟
  • نام های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی
  • مقدار و نحوه مصرف
  • نکات احتیاطی

پماد هیدروکورتیزون چیست؟

پماد هیدروکورتیزون (Hydrocortisone) از داروهایی است که به عنوان مرطوب کننده و ضدالتهاب در مسائل التهابی پوست مانند اگزما، درماتیت، جوش، نیش حشرات، همچنین به عنوانپماد خارش واژن(خارش اندام تناسلی خارجی در زنان) وخارش مقعدمورد استفاده قرار می گیرد. این پماد برای درمان عفونت های پوستی نظیر پای ورزشکاران نیز به کار می رود.

توجه داشته باشید

  • در نوزادانی که برای درمان التهاب پوستی در ناحیه بستن کهنه از کرم و پماد موضعی هیدروکورتیزون استفاده می شود، نباید بعد از مالیدن دارو از کهنه های محکم که می چسبند یا شلوارهای پلاستیکی استفاده کرد؛ زیرا این پوشش مانند پانسمان بسته عمل می نماید و باعث جذب بیشتر دارو می شود که می تواند منجر به ایجاد عوارض جانبی شود. برای اطلاعات بیشتر مقاله آیا پماد هیدروکورتیزون برای نوزادان مضر است؟ را در خبرنگاران بخوانید.
  • در صورتی که از پماد هیدروکورتیزون برای جوش می خواهید بهره ببرید، اگر جوش های چرکی یا قرمزی بیش از حد پوستی داشتید پیش از مصرف به پزشک اطلاع دهید.

نام های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام های تجاری Hydrocortone , Cortef , Solu-Cortef , Colocort , پماد کورتینیل (سینا دارو)
موارد مصرف درمان التهابات پوستی
عوارض سوزش، قرمزی، خشکی، ایجاد جوش، رشد غیر معمول مو، برآمدگی مو یا التهاب فولیکول، نازک شدن پوست، تغییر رنگ پوست و علائم کشیدگی پوست
تداخل دارویی آمفوترسین بی، کاربنی سیلین، پی پراسیلین، تی کارسیلین یا داروهای مدر، فنی توئین، فنوباربیتال و ریفامپین، داروهای ضدبارداری خوراکی، کلسترامین

مقدار و نحوه مصرف پماد هیدروکورتیزون

مقدار و نحوه مصرف پماد هیدروکورتیزون بر حسب نوع التهاب و ناراحتی پوستی در افراد مختلف متفاوت است. به طور معمول پماد هیدروکورتیزون را می توانید یک تا دوبار در روز مصرف نمایید. برای استفاده از این دارو ابتدا دست ها را شسته و خشک نموده و همچنین ناحیه آسیب دیده را تمیز و خشک کنید. سپس مقدار کمی از این دارو را به ناحیه آسیب دیده اعمال نموده و آن را به آرامی مالش دهید.

مصرف پماد چشمی کورتینیل

نحوه مصرف کورتینیل پماد استریل چشمی نیز که برای درمان آلرژی و التهابات پلکی و ورم ملتحمه، التهاب قرنیه و قسمت قدامی کره چشم کاربرد دارد به این صورت است که لایه نازکی از پماد حدود 1 سانتی متر داخل پلک زیرین قرار داده می شود. این عمل سه یا چهار بار در روز بسته به نوع و شدت عارضه تجویز می شود.

توجه: بچه ها ممکن است به این دارو حساسیت بیشتری داشته باشند بنابراین توصیه می شود در استفاده از این دارو برای بچه ها مراقبت های لازم به عمل آید.

نکات احتیاطی که در ارتباط با مصرف پماد هیدروکورتیزون باید بدانید

  1. از استفاده این دارو در چشم، بینی و یا دهان اجتناب کنید.
  2. توصیه می شود از این دارو طولانی مدت استفاده نشود.
  3. در صورت بروز حساسیت مصرف دارو را قطع نموده و به پزشک مراجعه کنید.
  4. چنانچه دچار عفونت پوستی هستید به طور خودسرانه از این دارو استفاده ننموده و قبل از مصرف پزشک را آگاه کنید.
  5. به نظر می رسد مصرف پماد هیدروکورتیزون در دوران بارداری و شیردهی بی خطر باشد، اما برای مصرف اشکال دیگر این دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  6. دارو را بیشتر از مقدار تجویز شده توسط پزشک مصرف نکنید.
  7. از مصرف این دارو بیش از یک هفته در اطفال بدون نظر پزشک خودداری نمایید.
  8. پس از استفاده از این پماد پوست را نپوشانید.
  9. .اگر با مصرف این دارو پس از چند روز علائم التهاب بهبود نیافت حتماً به پزشک مراجعه نمایید.
  10. مصرف کوتاه مدت این دارو معمولا عوارض جدی خاصی ندارد.
  11. این دارو در نوزادان منع مصرف دارد.
  12. در صورتیکه مبتلا به عفونت قارچی بوده و یا سابقه حساسیت دارویی داشته اید با مشورت پزشک از این دارو استفاده نمایید.
  13. در طول درمان با هیدروکورتیزون احتیاج به انسولین یا داروهای خوراکی کاهنده قند خون، افزایش می یابد.

امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتی که تجربه مصرف این دارو را داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان مجله خبرنگاران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید. شما می توانید اطلاعات کامل تری درباره هورمون کورتیزون و داروهای کورتونی، همچنین درباره آمپول هیدروکورتیزون و موارد مصرف آن در خبرنگاران کسب کنید.

برگرفته از: drugs.com

منبع: setare.com
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1165

به "پماد هیدروکورتیزون برای درمان جوش و خارش واژن؛ عوارض و نحوه مصرف" امتیاز دهید

17 کاربر به "پماد هیدروکورتیزون برای درمان جوش و خارش واژن؛ عوارض و نحوه مصرف" امتیاز داده اند | 3.9 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پماد هیدروکورتیزون برای درمان جوش و خارش واژن؛ عوارض و نحوه مصرف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید