پلتفرم ها اعمال حاکمیت دولت ها را تغییر می دهند

به گزارش وبلاگ علیکایی، به گزارش خبرنگاران، پلتفرم های اجتماعی طی هفته های اخیر با اخراج دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از عضویت در این شبکه ها، قدرت خود را به نمایش گذاشته و نشان دادند که به زودی شاهد تغییر در مناسبات سیاسی دنیا و حکمرانی پلتفرم ها بر حکمرانی دولتها خواهیم بود. با این وجود این سوال مطرح می گردد که ما برای آینده کشور در حوزه حکمرانی فضای مجازی و حاکمیت سایبری چه عملکردی باید داشته باشیم.

پلتفرم ها اعمال حاکمیت دولت ها را تغییر می دهند

محمد مهدی حبیبی فعال فضای مجازی در تبادل نظر با خبرنگاران در این باره معتقد است که حیات حقیقی ما به پلتفرم ها محتاج شده و این شبکه هستند که برای ما قاعده معین می نمایند به همین دلیل دولت ها باید از خواب بیدار شده و این حاکمیت را تحت کنترل خود درآورند.

وی با بیان اینکه آن کسی می تواند در مقابل دیگران حکمرانی کند که احتیاجهای دیگران را در اختیار داشته و بتواند به آن پاسخ دهد، گفت: تا زمانی که افراد احتیاجمند شبکه های اجتماعی باشند، این پلتفرم ها به همان میزان قدرت پیدا نموده و می توانند حکمرانی نمایند.

حیات حقیقی ما به پلتفرم های اجتماعی محتاج شده

این کارشناس با اشاره به اینکه در شرایط کنونی پلتفرم های فضای مجازی وارد زندگی مردم شده و نقاط و گلوگاههای احتیاج مردم را شناسایی می نمایند، ادامه داد: به همین دلیل است که حیات حقیقی ما به پلتفرم های اجتماعی محتاج شده و طبیعتاً این شبکه ها بر ما حکومت نموده و برای ما قاعده می گذارند.

وی با اشاره به اقداماتی که پلتفرم های اجتماعی در انتخابات آمریکا و نیز پس از آن در مورد رئیس جمهور این کشور به کار بردند، اضافه نمود: پلتفرم های فضای مجازی برای استفاده کاربر از این فضا شرط و شروط می گذارند و حالا تفاوتی نخواهد داشت که این کاربر رئیس دولتی مانند آمریکا باشد و یا یک فردی معمولی؛ چرا که همه کاربران به نوعی احتیاجمند این بستر هستند.

دولت ها باید زودتر از خواب بیدار شوند

حبیبی با تاکید بر اینکه دولت ها باید زودتر از خواب بیدار شده و بتوانند به وسیله احتیاجهایی که این پلتفرم ها دارند، آنها تحت کنترل خود در بیاورند، گفت: در این صورت دولت ها می توانند در مقابله با قدرت پلتفرم های خارجی پیروز شوند. برای مثال پلتفرم ها احتیاجهایی مانند سرور، فضا و زیرساخت های ارتباطی و تبادلات اقتصادی دارند و دولت ها می توانند از این احتیاجمندی ها به نفع خود استفاده نموده و پلتفرم ها را تحت کنترل خود درآورند.

عضو هیأت مدیره مجمع فعالان فضای مجازی پاک ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز شرایط به گونه ای نیست که تمامی احتیاجهای بشر محتاج به پیغام رسان های اجتماعی باشد، دولت ها نباید غفلت نموده و باید قواعد و قوانینی بگذارند تا بتوانند پلتفرم ها را وابسته به خود نگه دارند. در این صورت دولت ها می توانند حکومت نسبی خود را بر پلتفرم ها داشته باشند و در غیر این صورت بازنده این میدان خواهند بود.

دولت آینده همان صاحب پلتفرم است

این کارشناس با اشاره به اینکه بعضی کشورها به این سمت حرکت نموده اند، گفت: دولت ها در حال تبدیل شدن به پلتفرم های مجازی هستند و حتی پیش بینی می گردد که مهم ترین خدمات دولتی بر بستر پیغام رسان ها و شبکه های اجتماعی عرضه گردد. در این صورت می توان گفت که دولت آینده همان صاحب پلتفرم است.

حبیبی اعلام نمود: همانطور که روزی دولت ها، زیرساخت های حیاتی و عمومی مانند آب و برق و جاده را فراهم نموده و حاکمیت بر آن را در اختیار خود داشتند، هم اکنون باید این حاکمیت را به سمت پلتفرم های اجتماعی ببرند. در غیر این صورت عمر دولت ها محدود خواهد بود. اتفاقی که می افتد این است که کم کم پلتفرم های اجتماعی و سرویس دهندگان مختلف در فضای مجازی، به تمامی احتیاجهای مردم تسلط داشته و همه مردم را محتاج خود می نمایند.

وی گفت: در صورت وقوع این اتفاق، برخورد و مقابله با بسترها و پلتفرم های اجتماعی نه تنها ممکن نخواهد بود بلکه این پلتفرم ها تمامی ابعاد زندگی مردم را نیز تحت تأثیر قرار خواهند داشت.

در کشوری بیرون از مرز خودمان سکونت داریم

حبیبی با اشاره به آمادگی کشور برای مقابله با قدرت پلتفرم ها، بر لزوم اهمیت این موضوع از سوی حاکمیت تاکید نمود و گفت: مردم نباید خود را وابسته به پلتفرم های خارجی نمایند. پلتفرهایی که دست ما به صاحبان آنها نمی رسد. معنای وابستگی به پلتفرم های خارجی این است که در کشوری بیرون از مرز خودمان سکونت داریم و دولت آن نیز به انتخاب ما معین نمی گردد.

وی توضیح داد: مردم احتیاجهایی دارند و این احتیاجها باید از سوی دولت، پاسخ داده گردد؛ اگر دولت احتیاج مردم در حوزه فضای مجازی را پاسخ دهد می توان حکمرانی سایبری را حفظ کرد و با این منطق ضروری است که سرویس های پایه و حیاتی خودمان را در کشور توسعه دهیم. برای مثال در لایه زیرساخت های نرم افزاری سیستم عامل یکی از این احتیاجها است. هم اکنون سیستم عامل های خارجی مانند ویندوز، اندروید و ios در کشور ما مورد استفاده قرار می گیرند و به راحتی می توانند علیه ما اقدام نموده و خدمات خود را از دسترس ما خارج نمایند. همان اتفاقی که به راحتی در زمینه حذف تلگرام طلایی از گوشی کاربران ایرانی توسط گوگل رخ داد و توانی برای برخورد با آن نبود.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه ما باید یک استقلال نسبی در حوزه سیستم عامل داشته باشیم تاکید نمود: اگر روزی با مواردی اینچنینی در زمینه سیستم عامل روبرو شدیم و روی ما حاکمیتی اعمال شد، درصد بالایی از کاربران، دارای سیستم عامل داخلی باشند و مسئله ای ایجاد نگردد.

حبیبی اضافه نمود: در لایه خدمات پایه مانند موتور جستجو و پیغام رسان های اجتماعی و خدماتی از این قبیل نیز احتیاجمند یک نمونه داخلی قابل اتکا و اعتماد هستیم که امور مردم را جوابگو باشند. در این صورت می توانیم بگوییم که در دنیای آینده پلتفرم ها، مرز حاکمیتی ما معین است. در غیر این صورت مجبور خواهیم بود که در مرز مجازی کشور دیگری مستقر شویم و هیچ قدرتی در مورد اعمال حاکمیت آنها بر خودمان نخواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1162

به "پلتفرم ها اعمال حاکمیت دولت ها را تغییر می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلتفرم ها اعمال حاکمیت دولت ها را تغییر می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید