گلکسی S22 اولترا در مقابل گلکسی S21 اولترا؛ تفاوت ها چه خواهد بود؟

به گزارش وبلاگ علیکایی، سامسونگ می خواهد در فوریه سال آینده میلادی از گوشی های سری گلکسی S22 خود رونمایی کند. برترین مدل از این سری مطابق آنچه که در دو سال گذشته شاهد بودیم، گلکسی S22 اولترا است که قابلیت های بسیار زیادی دارد. اما این گوشی در مقایسه با برترین گوشی سال قبل سامسونگ تا چه مقدار بهتر است؟ در این مطلب به مقایسه گلکسی S22 اولترا و گلکسی S21 اولترا می پردازیم تا ببینیم تفاوت و شباهت بین آن ها در چیست و سامسونگ تا چه مقدار در زمینه فراوری پرچم دار جدیدتر و بهتر پیروز عمل کرد.

گلکسی S22 اولترا در مقابل گلکسی S21 اولترا؛ تفاوت ها چه خواهد بود؟

سامسونگ از سال 2020 و با عرضه سری گلکسی S20 تصمیم گرفت پرچم داران خود را در سه مدل استاندارد، پلاس و اولترا رونمایی و راهی بازار کند. اگرچه هر سه مدل پرچم دار هستند اما دو مدل استاندارد و پلاس به خاطر بهره مندی از پردازنده مشابه با مدل اولترا، پرچم دار نامیده می شوند اما از بسیاری جهات نظیر کیفیت نمایشگر، میزان حافظه رم، کیفیت ساخت، فناوری بکار رفته در نمایشگر، دوربین ها، باتری و مواردی از این دست پایین تر از مدل اولترا قرار می گیرند و فاصله زیادی با آن دارند.

گلکسی S22 اولترا هم به نظر می رسد که سال جاری تفاوت زیادی با دو مدل استاندارد و پلاس داشته باشد چرا که شرکت کره ای رسما اظهار داشت که دیگر از سری گوشی های نوت رونمایی نخواهد نمود. اما تمام قابلیت های آن را به گلکسی S22 اولترا اضافه خواهد نمود. این یعنی گوشی مورد نظر باید ترکیبی از برترین سری نوت و S باشد و طبیعتا باید انتظار پیشرفت زیادی را داشته باشیم، نه فقط یک گوشی معمولی با ظاهری نو و پردازنده ای قدرتمندتر که خوشبختانه با توجه به خبرها و شایعات، ظاهرا گوشی مجذوب کنندهی را شاهد خواهیم بود.

گلکسی S22 اولترا به عنوان ترکیبی از پرچم دار سری نوت و S از قلم هم پشتیبانی می نماید اما برخلاف سری قبل یعنی گلکسی S21 اولترا، درون این گوشی محفظه ای برای نگه داری قلم وجود دارد تا بدین ترتیب کاربران مجبور نباشند برای قلم و قابی محافظ برای نگه داری آن هزینه ای مجزا پرداخت نمایند. اما قابلیت های دیگر این گوشی چیست که آن را از نسل قبل متمایز می نماید؟ گلکسی S21 اولترا از خیلی جهات یکی از برترین ها و شاید بتوان گفت برترین گوشی در سال گذشته بود؛ از باتری گرفته تا سخت افزار و دوربین و نمایشگر. اما گلکسی S22 اولترا تا چه میزان در این زمینه ها از این محصول بهتر خواهد بود؟ در این مطلب به پاسخ این پرسش دست پیدا خواهیم کرد.

اما قبل از پرداختن به مقایسه گلکسی S22 اولترا و گلکسی S21 اولترا بهتر است به این مورد اشاره داشته باشیم که گوشی مورد انتظار سامسونگ هنوز رسما عرضه نشده است. به همین دلیل آنالیز های اجرا شده در این مطلب صرفا روی کاغذ و بر اساس شایعات و خبرهایی هستند که تا به امروز در رابطه با این محصول منتشر شده اند. بنابراین نمی توانیم با قاطعیت بگوییم اگر گلکسی S22 اولترا عرضه گردد هم حتما همین عملکرد را خواهد داشت. برای مثال ما انتظاری که از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 داریم را بیان می کنیم اما شاید این پردازنده در عمل ناامیدنماینده ظاهر گردد. بنابراین این مطلب را صرفا یک مقایسه اولیه در نظر داشته باشید. در این مطلب به آنالیز موارد زیر خواهیم پرداخت:

  • تفاوت قیمت بین گلکسی S22 اولترا و گلکسی S21 اولترا
  • طراحی و نمایشگر
  • دوربین
  • عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری
  • طول عمر باتری و شارژر

تفاوت قیمت بین گلکسی S22 اولترا و گلکسی S21 اولترا

گلکسی S21 اولترا در زمان عرضه یکی از گران قیمت ترین پرچم دارهای اندرویدی بود. این موضوع حتی با در نظر گرفتن قیمت پایه این گوشی یعنی 1200 دلار هم صدق می کرد چرا که بسیاری از گوشی های پرچم دار اندرویدی هرچند باکیفیت اما با قیمتی کمتر از این میزان عرضه شدند. اما سامسونگ این قیمت را برای مدل 12/128 گیگابایتی این گوشی در نظر گرفت. این میزان برای مدل 256 گیگابایتی با همین میزان حافظه رم به 1250 دلار و برای مدل 512 گیگابایتی هم به 1380 دلار می رسید. اینطور که به نظر می رسد، گلکسی S22 اولترا هم دقیقا همین قیمت را خواهد داشت و برای مدل 128 گیگابایتی آن، 1200 دلار در نظر گرفته می گردد. با این تفاوت که این گوشی این بار قلم و محفظه آن را با هم در اختیار دارد.

آخرین اطلاعاتی که در رابطه با قیمت گلکسی S22 اولترا در اختیار داریم از عدم تغییر این میزان به نسبت نسل گذشته خبر می دهد. اما این اتفاق چطور رخ می دهد؟ چرا سامسونگ با اینکه از پردازنده قدرتمندتر، فناوری های پیشرفته تر، قلم و … در گوشی نو خود استفاده خواهد نمود، همچنان همان قیمت را برای گوشی قدرتمندش در نظر می گیرد؟ اینطور که به نظر می رسد، باتری گوشی های این سری به وسیله خود سامسونگ ساخته نخواهد شد و وظیفه ساخت آن بر عهده یک شرکت چینی تحت عنوان Amperex Technology Limited (به اختصار ATL) است. این شرکت اگرچه نام آشنایی برای بسیاری از کاربران ندارد اما یکی از بزرگ ترین شرکت های فراورینماینده باتری در دنیا به شمار می رود.

ATL می تواند باتری هایی فراوری کند که از لحاظ کیفیت فوق العاده خوب هستند اما قیمت آن ها بسیار کمتر از قیمت باتری هایی خواهد بود که سامسونگ فراوری می نماید. از طرفی به لطف سامسونگ، فراوری باتری های این شرکت به شدت افزایش پیدا کرد و طبیعتا وقتی مقیاس بالا باشد، قیمت هم برای سامسونگ کمتر در نظر گرفته می گردد. در نتیجه استفاده از باتری های ساخت ATL یکی از راه هایی بود که به سامسونگ یاری کرد تا قیمت نهایی سری گلکسی S22 را بدون تغییر به نسبت نسل گذشته نگه دارد. این موضوع در رابطه با گوشی های سری گلکسی S21 هم صدق می نماید. البته فقط قیمت دو مدل استاندارد و پلاس پایین تر بود که آن هم دلایل دیگری جز فقط باتری دارد (نمایشگر با امکانات کمتر، میزان کوچک تر، کیفیت ساخت پایین تر، باتری کوچک تر و …).

طراحی و رنگ بندی

نام گوشیگلکسی S22 اولتراگلکسی S21 اولتراآیفون 13 پرو مکسگوگل پیکسل 6 پرو
ابعاد (میلی متر)8.9 × 77.9 × 163.28.9 × 75.6 × 165.17.65 × 78.1 × 160.88.9 × 75.9 × 163.9
وزن (گرم)ناتعیین229 گرم240 گرم210 گرم

اینطور که به نظر می رسد، از لحاظ طراحی، کیفیت ساخت، رنگ بندی و حتی زیبایی که همواره سلیقه ای است، گلکسی S22 اولترا می تواند تمام گوشی های نسل گذشته خود را شکست دهد. این گوشی با در نظر گرفتن رندرها و تصاویری که تا به امروز از آن منتشر شده است فوق العاده زیبا به نظر می رسد. طبق آنچه که شنیده ایم، انتظار می رود شرکت کره ای این محصول را در رنگ های مشکی، سفید، قرمز و سبز راهی بازار کند. این در حالی است که گلکسی S21 اولترا در رنگ های مشکی، نقره ای، قهوه ای و تیتانیومی در دسترس نهاده شد.

سامسونگ ظاهرا برای طراحی گلکسی S22 اولترا یک برنامه ویژه در سر دارد. شرکت کره ای این بار برخلاف سال گذشته هیچ ماژولی را روی پنل پشتی تعبیه نخواهد نمود بلکه دوربین ها به صورت مجزا روی پنل پشتی قرار می گیرند. این مورد باعث شد به زیبایی گوشی اضافه گردد طوری که حتی می توان گفت با یکی از زیباترین محصولات سال 2022 طرف خواهیم بود. یک مورد دیگر هم اضافه شدن فضایی برای قرارگیری قلم S-Pen است. درست مانند گوشی های سری نوت، در این گوشی هم یک محفظه تعبیه خواهد شد تا کاربران بدون نگرانی از بابت نگه داری قلم بتوانند از این گجت کوچک محافظت نمایند.

سنسورهای بکار رفته روی پنل پشتی این محصول شامل یک دوربین 108 مگاپیکسلی اصلی، 12 مگاپیکسلی فوق عریض و دو دوربین 10 مگاپیکسلی تله فوتو می شوند که هر یک به صورت تک به تک و به شکل عدد P روی پنل پشتی قرار می گیرند و فقط لنز آن هاست که تعیین است. البته پیش از این تصویری منتشر شده بود که نشان می دهد این دوربین ها درون ماژولی دقیقا به همین شکل (P) قرار خواهند گرفت اما به نظر می رسد شرکت کره ای نظر خود را برگرداند و تصمیم گرفت این بار از طراحی بدون ماژول استفاده کند.

(به ترتیب از چپ به راست - آیفون 13 پرو مکس، گلکسی S21 اولترا، پیکسل 6 پرو، گلکسی S22 اولترا)

در واقع اگر به آخرین تصاویر و رندرهای مفهومی گلکسی S22 اولترا نگاه کنید کاملا به یاد ال جی ولوت می افتید. محصولی که ال جی در ساخت آن دقیقا از همین روش برای تعبیه دوربین های روی پنل پشتی استفاده کرد و نتیجه هم واقعا زیبا و چشم نواز بود. البته ال جی دوربین ها را کاملا پشت هم تعبیه نموده بود اما گلکسی S22 اولترا علاوه بر این چینش، یک چینش عمودی دیگر هم در کنار آن خواهد داشت که شامل دو دوربین و یک فلش LED می گردد. با این حال باید این موضوع را در حد یک شایعه بدانیم چون هنوز خبری کاملا قطعی در رابطه با نوع چینش دوربین ها منتشر نشده است.

اگرچه این تغییر به میزان تغییری که پیکسل در گوشی هایش ایجاد کرد نیست اما با این حال آن را به فال نیک می گیریم چرا که معمولا این سال ها شرکت های سازنده گوشی های هوشمند محصولات خود را بدون تغییر ظاهری محسوس به نسبت نسل گذشته راهی بازار می نمایند. برای مثال اپل را در نظر بگیرید که سه سال پشت سر هم محصولاتش با شکل ظاهری تقریبا مشابه عرضه می شوند. البته این طراحی یک نقطه ضعف هم دارد؛ شرکت های فراورینماینده قاب محافظ گوشی باید برای هر لنز این گوشی یک حفره در نظر بگیرند و قاب را با نهایت دقت فراوری نمایند تا برآمدگی های روی آن روی دوربین دیگر قرار نگیرد و مانعی برای ثبت تصاویر ایجاد نکند.

به صورت کلی اینکه می بینیم سامسونگ طراحی دو مدل استاندارد و پلاس را به نسبت قبل حفظ نموده اما گلکسی S22 اولترا را به شکلی نو و زیبا طراحی کرد نشان می دهد که شرکت کره ای خیلی علاقه ای به ثبات در این زمینه ندارد. از این بابت خوشحالیم چرا که هر سال با پرچم داری نو و زیبا طرف خواهیم بود. تغییری که البته به مذاق فراورینمایندگان قاب محافظ خوش نخواهد آمد.

اما می رسیم به پنل جلو، جایی که تفاوت بین دو مدل سال جاری و سال بعد ظاهرا فقط حواشی متوازن اطراف نمایشگر. موردی که واقعا به زیباتر شدن گوشی یاری می نماید و خوشبختانه سامسونگ در طراحی نماینده نو خود آن را در نظر گرفته است. اینطور که به نظر می رسد، شرکت کره ای می خواهد تجربه کار با پرچم داران سری گلکسی S، تجربه ای مشابه با کار با یک گوشی تمام صفحه باشد و به همین دلیل هر سال میزان حاشیه ها را کاهش می دهد. در سری گلکسی S21، به خصوص مدل اولترا، حواشی تا جایی که امکان داشت حذف شد اما به نظر می رسد سال آینده این میزان کمتر هم می گردد. سامسونگ حتی حذف حواشی را یک پروژه در طراحی گوشی هایش در نظر گرفته و آن را ساختار کاهش حواشی می نامد. یعنی تا این میزان این موضوع برای شرکت اهمیت دارد. این در حالی است که حالا هم گوشی های سامسونگ از سایر گوشی ها حواشی کمتری دارند. اینطور که به نظر می رسد، کاهش حاشیه اطراف نمایشگر گلکسی S22 اولترا به سامسونگ یاری کرد تا بتواند نسبت تصویر را از 20:9 در گلکسی S21 اولترا به 19.3:9 برساند.

با کاهش حواشی نمایشگر، گوشی کوچک تر به نظر می رسد اما در واقع همان میزان را دارد یا حتی بزرگ تر هم هست. در نتیجه کاربران با سهولت بیشتری می توانند با یک دست با آن کار نمایند. البته اگر میزان گوشی تغییر نکند شاید نتوان خیلی روی افزایش ظرفیت باتری حساب کرد که یک نکته منفی به شمار میرود اما با در نظر گرفتن عملکرد گلکسی ها در این زمینه خیلی نمی توانیم روی آن به عنوان یک ضعف بزرگ مانور بدهیم. باتری 5000 میلی آمپر ساعتی هم بسیار پرظرفیت محسوب می گردد چون کمتر شرکتی پرچم دار خود را به همچین باتری بزرگی مجهز می نماید. همه این ها در حالی است که شرکت حتی محفظه ای را برای نگه داری قلم S-Pen در نظر گرفته که باعث می گردد فضای داخلی گوشی محدودتر گردد. اما چنین چیزی باعث نشد شرکت کره ای از باتری 5000 میلی آمپر ساعتی در گوشی خود استفاده نکند.

کیفیت نمایشگر

در این بخش بین برترین و در واقع برترین تر باید آنالیز را ادامه دهیم. گلکسی S21 اولترا هرچه را که از یک نمایشگر باکیفیت انتظار دارید در اختیار شما قرار می دهد. یعنی نمی توان ایراد خاصی به کیفیت، فناوری بکار رفته، نوع پنل و مواردی دیگر وارد کرد. حال به نظر می رسد سامسونگ برای گلکسی S22 اولترا حتی از این هم فراتر رفته است.

گلکسی S22 اولترا از همان نمایشگر 6.8 اینچی با وضوح +QHD بهره می برد که در گلکسی S21 اولترا بکار گرفته شده بود. از لحاظ تعیینات فنی هم تا حد زیادی این دو نمایشگر شبیه به هم هستند. اما از یک لحاظ و آن هم بیشینه روشنایی، گلکسی S22 اولترا ظاهرا رکورد خارق العاده S21 اولترا را هم خواهد شکست. اگر به خاطر داشته باشید، سامسونگ در مراسم رونمایی از نماینده سال قبل خود اظهار داشت بیشینه روشنایی S21 اولترا چیزی نیست که در هر گوشی شاهد آن باشیم و در این زمینه این گوشی رکورددار است. از آن موقع تا به امروز هیچ شرکتی پیروز نشد گلکسی S21 اولترا را از این حیث شکست دهد و به نظر می رسد خود سامسونگ باید برای این امر دست به کار گردد.

اگر خبرها و شایعات منتشر شده حقیقت داشته باشند، باید انتظار داشته باشیم بیشینه روشنایی نمایشگر گلکسی S22 اولترا 1800 نیت باشد که در واقع رسیدن به چنین میزان روشنایی فقط زمانی ممکن است که مشغول تماشای محتوی HDR در بیشترین میزان نور محیط باشید. حتی در این شرایط هم 1800 نیت بسیار بیشتر از چیزی است که می توان تصور کرد.

علاوه بر این ها، به نظر می رسد سامسونگ در کوشش است تا با کنترل بیشتر روی میزان رفرش ریت گلکسی S22 اولترا، مصرف انرژی را تا جایی که امکان دارد کاهش دهد که به نظر می رسد احتمالا این بار رفرش ریت در بازه 1 تا 120 هرتز متغیر خواهد بود و نه 10 تا 120 هرتز که در گلکسی S21 اولترا شاهد بودیم. هر دو نمایشگر در S22 و S21 اولترا قادرند تا به لطف لایه دیجیتالی که روی آن ها نهاده شده به قلم S-Pen واکنش نشان دهند با این تفاوت که در مدل نسل نو، قلم درون خود گوشی قرار گرفته است و دیگر احتیاجی به پرداخت هزینه بیشتر برای خرید و قاب محافظ برای نگه داری آن نخواهید داشت.

دوربین گلکسی S22 اولترا و S21 اولترا؛ پردازنده نقش اصلی را بازی می نماید

نام گوشیسامسونگ گلکسی S22 اولتراسامسونگ گلکسی S21 اولترا
دوربین اصلی108 مگاپیکسلی با لنز 24 میلی متری، گگرددگی دیافراگم f/1.8 لرزشگیر سنسور شیفت (احتمالا)108 مگاپیکسلی با لنز 24 میلی متری، گگرددگی دیافراگم f/1.8 لرزشگیر اپتیکال تصویر
دوربین فوق عریض12 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.2 - لنز 14 میلی متری با میزان زوم 0.6 برابری12 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.2 - لنز 14 میلی متری با میزان زوم 0.6 برابری
دوربین تله فوتو اول10 مگاپیکسلی با زوم 3 برابری اپتیکال - لنز 70 میلی متری با گگرددگی دیافراگم f/2.4 - لرزشگیر اپتیکال تصویر10 مگاپیکسلی با زوم 3 برابری اپتیکال - لنز 70 میلی متری با گگرددگی دیافراگم f/2.4 - لرزشگیر اپتیکال تصویر
دوربین تله فوتو دوم1 مگاپیکسلی با زوم 10 برابری اپتیکال - لنز 240 میلی متری با گگرددگی دیافراگم f/4.9 - لرزشگیر اپتیکال تصویر1 مگاپیکسلی با زوم 10 برابری اپتیکال - لنز 240 میلی متری با گگرددگی دیافراگم f/4.9 - لرزشگیر اپتیکال تصویر
دوربین سلفی40 مگاپیکسل40 مگاپیکسل

اما می رسیم به دوربین، جایی که از لحاظ میزان، تغییر خاصی را به نسبت نسل گذشته شاهد نیستیم. روی کاغذ می بینیم که گلکسی S22 اولترا دقیقا تعیینات فنی مشابهی به نسبت گلکسی S21 اولترا دارد. مثلا از همان دوربین های اصلی 108، فوق عریض 12، دو دوربین تله فوتوی 10 مگاپیکسلی و یک سنسور لیزری فوکوس اتوماتیک بهره می برد. اما آیا هیچ پیشرفت خاصی را شاهد نخواهیم بود؟ چرا! اما این پیشرفت لزوما به خاطر لنزها نیست. البته سنسور 108 مگاپیکسلی گلکسی S22 اولترا نسل سوم به شمار میرود و قدرت و کیفیت بیشتری داشته و به لطف دیافراگم بازتر می تواند نور بیشتری را جذب و در نتیجه تصاویر بهتر و باجزئیات تری را ثبت کند. بعلاوه در نور کم هم عملکرد این سنسور به شکل محسوسی بهتر خواهد بود.

اما در رابطه با سنسورهای دیگر چطور؟ اینطور که به نظر می رسد از لحاظ کیفیت عکاسی و فیلم برداری نباید انتظار تفاوت چشمگیری بین دو نسل باشیم و اگر هم قرار باشد تغییری صورت بگیرد آن هم به لطف پردازشگر نو و تکنیک های پردازش تصویر است. در غیر این صورت خود سنسورها هیچ تفاوت خاصی به نسبت یکدیگر ندارند.

اما این تمام ماجرا نیست. سامسونگ ظاهرا در امر لرزشگیر هم عملکرد بهتری خواهد داشت. اگر آنچه که تا به امروز شنیده ایم حقیقت داشته باشند، به نظر می رسد شرکت کره ای می خواهد دوربین گلکسی S22 اولترا را به لرزشگیری مجهز کند که در تثبیت لرزش های ناخواسته، 48 درصد بهتر از گلکسی S21 اولترا است. این عدد نه تنها روی کاغذ زیاد است بلکه در عمل هم کاملا می توانید تفاوت را بین دو گوشی حس کنید. یعنی در واقع این تفاوت آنقدری زیاد است که اگر با دو گوشی همزمان عکاسی کنید احساس می کنید گلکسی S21 اولترا در خنثی سازی لرزش های ناخواسته یک میان رده در مقابل گلکسی S22 اولترا است!

اصلا تعیین نیست آیا سامسونگ می تواند به چنین فناوری مجذوب کنندهی دست پیدا کند یا خیر اما اپل به لطف لرزشگیر سنسور شیفت توانست سری آیفون 13 را در این زمینه به گوشی های بی نظیری تبدیل کند. اما کاملا تعیین است که شرکت کره ای می خواهد با بهبود شرایط لرزشگیر، با اپل وارد رقابت گردد چرا که بخش بزرگی از پیروزیت آیفون ها در زمینه عکاسی و فیلم برداری، لرزشگیر بی نظیری است که در آن ها بکار گرفته شده است.

عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری

نام گوشیسامسونگ گلکسی S22 اولتراسامسونگ گلکسی S21 اولترا
پردازندهاسنپدراگون 8 نسل 1 / اگزینوس 2200اسنپدراگون 888 / اگزینوس 2100
لیتوگرافی4 نانومتری - سامسونگ5 نانومتری - سامسونگ
تعداد و نوع هسته ها8 هسته با چینش 1 + 3 + 4 - هسته اول از نوع Cortex-X2، هسته دوم از نوع Cortex-A710 و هسته سوم از نوع Cortex-A5108 هسته با چینش 1 + 3 + 4 - هسته اول از نوع Cortex-X1، هسته دوم از نوع Cortex-A78 و هسته سوم از نوع Cortex-A55
رابط کاربریOne UI 4.0One UI 3.0
سیستم عاملاندروید 12 - قابل ارتقا به اندروید 15اندروید 11 - قابل ارتقا به اندروید 14

گلکسی S22 اولترا در بخش سخت افزار هم پیشرفت محسوسی به نسبت گلکسی S21 اولترا خواهد داشت. در این گوشی از پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 1 به عنوان قلب تپنده استفاده خواهد شد که پردازنده ای مبتنی بر لیتوگرافی 4 نانومتری و اتفاقا ساخت خود سامسونگ است. البته این مدل ها برای بازار چین و آمریکا فرستاده می شوند در حالی که سایر نقاط دنیا به احتمال بسیار فراوان باید با اگزینوس 2200 سر نمایند. البته فکر خود را از تمام آن خاطرات بدی که از اگزینوس ها داشتید خالی کنید؛ این بار داستان فرق می نماید.

طبق خبرهای منتشر شده، ظاهرا سامسونگ می خواهد اگزینوس 2200 را به یاری AMD، به تراشه گرافیکی بسیار قدرتمندی مجهز کند که گفته می گردد از گرافیک تراشه های A15 و اسنپدراگون 8 نسل 1 هم قدرتمندتر است. در نظر بگیرید اگزینوس برای سال جاری چقدر قرار است مجذوب کننده باشد که حتی ورایزن، شرکت مخابراتی بزرگ آمریکا هم به سامسونگ گفته که محصولات مجهز به اگزینوس 2200 را به صورت انحصاری برای این شرکت در آمریکا ارسال کند. یعنی برای اولین بار شاهد عرضه محصولی با اگزینوس در بازار آمریکا خواهیم بود. در واقع باید انتظار یک محصول فوق العاده قدرتمند را داشته باشیم.

سامسونگ سال های زیادی را با اگزینوس سپری کرد. هم در این سال ها عملکرد خوبی داشت و هم زیر فشار انتقادهای سنگین نهاده شد. هیچوقت نبود که اگزینوس ها دو سال پیاپی عملکرد بی نقصی داشته باشند. هر سال یک داستان و مشکل نو برای آن ها بوجود می آمد و هر سال هم سامسونگ با وعده تجربه بهتر، کاربران را مشغول نگه می داشت. اما در نهایت کار به جایی رسید که از لحاظ کنترل دما و عملکرد پردازشی، گوشی های مجهز به اگزینوس سامسونگ به شکل محسوسی ضعیف تر ظاهر شدند. احتمالا اگزینوس 990 را به خاطر دارید که تا چه میزان داغ می کرد و عملکرد آن با افت محسوسی همراه می شد. مطلب مربوط به مشکل پردازشگر تصویر در اگزینوس 2100 در مقایسه با پردازشگر تصویر اسنپدراگون 888 را هم احتمالا خوانده اید.

به نظر می رسد دیگر وقت بهبود فرا رسیده باشد. سامسونگ باید با اگزینوس 2200 به کاربران خود نشان دهد که این بار همه چیز واقعا با گذشته فرق دارد. حال باید دید همکاری با AMD و قرارگیری تراشه گرافیکی مبتنی بر معماری mRDNA تا چه میزان می تواند به شرکت کره ای در تبدیل شدن به برترین شرکت در زمینه ساخت تراشه یاری کند.

اگزینوس 2200 در مقابل اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100؛ نتایج بنچمارک

اگزینوس 2200 با در نظر گرفتن فناوری های بکار رفته در آن باید پردازنده قابلی باشد. اما با توجه به بنچمارکی که در زیر می بینید، به نظر می رسد تفاوت خاصی با اگزینوس 2100 نسل قبل ندارد. البته در این بنچمارک، فرکانس این تراشه روی 1.73 گیگاهرتز قرار داشت در حالی که فرکانس گلکسی S21 با اگزینوس 2100 روی 2.21 گیگاهرتز تنظیم شده بود. طبیعتا چنین موردی روی امتیاز نهایی تاثیر می گذارد. قطعا سامسونگ بهبودی های فراوانی را برای بهینه سازی هرچه بیشتر سخت افزار و نرم افزار گوشی هایش در نظر می گیرد تا در نهایت شاهد بهبود عملکرد محسوس بین سری S22 و S21 باشیم.

اما وقتی به مقایسه اگزینوس 2200 به اسنپدراگون 888 می پردازیم می بینیم که تراشه سامسونگ روی همان فرکانس، با اختلاف بیشتری نماینده کوالکام را پشت سر می گذارد چرا که اسنپدراگون در این تست روی فرکانس 1.8 گیگاهرتز تنظیم شده بود. البته اسنپدراگون 8 نسل 1 پیشرفت بسیار زیادی به نسبت مدل نسل گذشته دارد و باید دید سامسونگ چه فکری به حال تراشه نو خود خواهد نمود چون با این امتیاز قطعا نمی تواند نماینده نو کوالکام را از پیش رو بردارد چه برسد تراشه قدرتمند و بی نظیر A15.

البته احتیاجی به گفتن نیست که امتیازهای بنچمارک زمانی که یک تراشه رسما عرضه نشده باشد کلی خطا دارد و در شرایط واقعی صدق نمی نماید. در نتیجه باید منتظر بمانیم تا سامسونگ رسما از این تراشه رونمایی کند. هنوز بنچمارک گرافیک مانده که مورد ارزیابی قرار بگیرد و بسیار برای این موضوع هیجان زده ایم. از آن جایی که اگزینوس 2200 از لحاظ فناوری ساخت و نوع هسته های بکار رفته دقیقا مشابه اسنپدراگون 8 نسل 1 است بنابراین در نهایت از لحاظ پردازشی مشابه آن خواهد بود ولی از لحاظ گرافیکی شاید تغییرات گسترده ای را ببینیم.

در بخش نرم افزار قطعا سری گلکسی S22 را با رابط کاربری One UI 4.0 سوار بر اندروید 12 شاهد خواهیم بود. سیستم عاملی که گوگل تعریف و تمجید فراوانی از آن به عمل آورد و خیلی روی قابلیت های آن مانور داد و آن را متمایز از هر سیستم عامل دیگری توصیف کرد که شرکت تا به امروز فراوری نموده بود. تجهیز گلکسی S22 اولترا به رابط کاربری One UI 4.0 و اندروید 12 به این معناست که این گوشی می تواند اندروید 15 را به عنوان آخرین آپدیت نرم افزاری خود دریافت کند در حالی که گلکسی S21 اولترا یک آپدیت کمتر از آن دریافت می نماید. تا یک سال بعد از اتمام دریافت آپدیت نرم افزاری هم آپدیت امنیتی برای این گوشی ها عرضه می گردد و کار سامسونگ با آن ها به خاتمه می رسد. البته اگر سیاست شرکت تغییری نکند.

سامسونگ در راستای رقابت با اپل خیلی کوشش کرد تا شرایط گوشی هایش را از لحاظ نرم افزاری بهبود ببخشد. شرکت آمریکایی در این زمینه بی نظیر است؛ چه در پشتیبانی نرم افزاری و چه در پشتیبانی نرم افزاری. حتی اواخر گوشی آیفون 6S را هم به iOS 15 به روزرسانی کرد و این چیزی نیست که در گوشی های دیگر ببینیم. البته سامسونگ نصف پشتیبانی اپل یعنی حدودا 3 سال گوشی های پرچم دار خود را آپدیت می نماید ولی به نظر می رسد از سیاست سال گذشته شرکت یعنی آپدیت دو ساله بسیار بهتر باشد. امیدواریم این فرایند بهتر هم گردد اما فعلا خبری از این بابت در اختیار نداریم.

ظرفیت، طول عمر باتری و سرعت شارژر

نام گوشیسامسونگ گلکسی S22 اولتراسامسونگ گلکسی S21 اولترا
ظرفیت باتری5000 میلی آمپر ساعت5000 میلی آمپر ساعت
سرعت شارژر پشتیبانی شده45 وات - احتمالی25 وات
شارژر درون جعبهنداردندارد

گوشی های نسل آینده سامسونگ، یعنی در واقع پرچم داران سری گلکسی S22 از لحاظ ظرفیت باتری کاهش محسوسی خواهند داشت و در واقع تمام امید سامسونگ مصرف بهینه تراشه های 4 نانومتری است که در آن ها استفاده خواهد نمود. در غیر این صورت بعید به نظر می رسد با در نظر گرفتن تمام موارد، گوشی های سری گلکسی S22 در نگه داری شارژ عملکرد خوبی داشته باشند. البته این مورد فقط برای مدل پلاس و استاندارد صادق است چرا که مدل اولترا همچنان از باتری قدرتمند 5000 میلی آمپر ساعتی بهره می برد.

از لحاظ ظرفیت باتری، گلکسی S22 اولترا و S21 اولترا شرایط کاملا مشابهی دارند. در هر دو گوشی شاهد بکارگیری یک منبع تغذیه 5000 میلی آمپر ساعتی هستیم که گفته می گردد عملکرد کم نظیری هم خواهد داشت. در بین پرچم دارهای اندرویدی، هنوز گوشی فراوری نشده که بتواند گلکسی S21 اولترا را در نگه داری شارژ از پیش رو بردارد. هرچند اپل با آیفون 13 پرو مکس توانست این کار را با اختلاف زیادی هم انجام دهد. البته بخش بزرگی از پیروزیتی که آیفون 13 پرو مکس بدست آورد به خاطر بهینه سازی بی نظیری است که اپل بین نرم افزار و سخت افزار این گوشی بوجود آورده که نظیر آن را در هیچ گوشی دیگری شاهد نیستیم.

گلکسی S22 اولترا اما شاید از لحاظ نگه داری شارژ بهتر از مدل نسل گذشته ظاهر گردد چرا که باتری قدرتمند آن به لطف تراشه 4 نانومتری که به احتمال بسیار فراوان در مصرف انرژی عملکرد بهتری هم خواهد داشت، می تواند دیرتر به شارژ مجدد احتیاج پیدا کند.

اما می رسیم به شارژر، جایی که گفته می گردد سامسونگ به جای 25 وات، پشتیبانی از شارژر سریع تر 45 وات را به این گوشی مورد انتظار خود اضافه نموده است تا در این بخش تا حدودی با شرکت های چینی در رقابت باقی بماند. البته این نظر خود سامسونگ است که می تواند با شرکت های چینی در رقابت بماند در حالی که اکنون واقعیت چیز دیگری را نشان می دهد. شیائومی، وان پلاس، اوپو و بسیاری از شرکت های دیگر در حال حاضر از باتری های 120 و 65 واتی در گوشی های خود استفاده می نمایند که قادر است باتری را در مدت زمان کمتر از 40 دقیقه به صورت کامل شارژ کند.

کاربران پرچم داران سامسونگ با شارژر 25 واتی خود توانستند باتری 5000 میلی آمپر ساعتی گلکسی S20 و S21 اولترا را در مدت حدودا 1 ساعت به صورت کامل شارژ نمایند. اما سامسونگ اظهار داشت گلکسی S22 اولترا کاملا از شارژر 45 واتی پشتیبانی می نماید. اگر این شارژر واقعا سریع تر از شارژر 25 واتی باشد (در آنالیز های گذشته، در مدت زمان نهایی شارژ گوشی فرق زیادی بین شارژر 45 و 25 واتی سامسونگ مشاهده نشد)، باید انتظار داشته باشیم این گوشی در مدت نیم ساعت یا اندکی بیشتر به صورت کامل شارژ گردد. در نتیجه هدف شرکت کره ای هم محقق خواهد شد.

در آنالیز هایی که بین نمایندگان پرچم دار سامسونگ با گوشی های قدرتمند دیگر انجام می شد، سرعت شارژر همواره به عنوان تنها نقطه ضعف در نظر گرفته می شد. در واقع اگر سامسونگ فکری به این شرایط خود می کرد می توانست بیشتر توجه کاربران را به خود جلب کند اما شرکت کره ای در این زمینه تصمیم گرفت مانند اپل، با صبر و حوصله بیشتری پیش برود و خیلی در تجهیز گوشی های خود به برترین قابلیت ها عجله نکند. اما حالا به نظر می رسد حداقل روی کاغذ مشکل تا حد زیادی حل شده باشد. حال باید منتظر ماند و دید آیا در واقعیت هم همینطور خواهد بود یا خیر.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 دی 1400 بروزرسانی: 23 دی 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1650

به "گلکسی S22 اولترا در مقابل گلکسی S21 اولترا؛ تفاوت ها چه خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلکسی S22 اولترا در مقابل گلکسی S21 اولترا؛ تفاوت ها چه خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید