نشست مجازی روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی

به گزارش وبلاگ علیکایی، به گزارش خبرنگاران ابوریحان محمد بن احمد بیرونی (352 ه.ش. 427 ه.ش) یکی از بزرگترین علمای تاریخ ایران است. وی یک ستاره شناس، ریاضی دان و فیلسوف بود که با اکتشافات خود همراه با دیگر دانشمندان بنام، مقدمات ورود به علوم جدید امروزی را پایه گذاری کرد. وی در شهر (کاث) بیرون از روستاهای خوارزم (قسمتی از ازبکستان کنونی) به جهان آمد. پشتوانه خانوادگی، ایشان را علاقه مند به تحصیل علوم زمان خود کرد. او کسی بود که اولین روش ساده اندازه گیری شعاع زمین را ابداع کرد و همچنین حدس هایی را در باب امکان حرکت دورانی زمین به دور خورشید انجام داده بود. همچنین نظراتی را مبنی بر دوره های مختلف زمین شناسی توسعه داده بود.

نشست مجازی روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی

مشهوراست که ابوریحان بیرونی مؤلف حدود 145کتاب بود که بیش از 90 عنوان آنها مربوط به ستاره شناسی، ریاضی و ریاضیات زمین شناسی است. اگرچه بیشتر دغدغه وی در نجوم به محاسبات بر می گشت، با این حال به گسترش مباحث نظری نیز پرداخته است. از مهم ترین تالیفات بیرونی، می توان به کتاب قانون المسعودی اشاره نمود که اگر چه به مسائل بنیادی همانند کتاب المجسطی بطلمیوس در آن پرداخته شده است، با این حال مطالب جدیدی نیز در آن معرفی شده اند. بسیاری از مفاهیم نظری ابوریحان بیرونی در این کتاب یافت می گردد.

حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، منوچهر صدوقی سها استاد فلسفه و مترجم کتاب تحقیق ماللهند بیرونی، غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزیرعلوم و محمدابراهیم ذاکر پژوهشگر آثار اسلامی و مترجم کتاب الحاوی فی الطب زکریای رازی، استادان و پژوهشگرانی اند که دراین نشست مجازی به ایراد سخن خواهند پرداخت.

علاقه مندان می توانند با مراجعه به پایگاه اسکای روم انجمن به نشانی:

https://www.skyroom.online/ch/farhang/anjomanmafakher

با فشردن گزینه میهمان در این نشست مجازی شرکت نمایند.

همچنین این برنامه به وسیله صفحه اینستاگرام انجمن به نشانی:

https://www.instagram.com/anjomanasarmafakher2

نیز به صورت زنده پخش خواهد شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 917

به "نشست مجازی روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست مجازی روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید