مواد غذایی طبیعی برای تقویت قدرت مغز

به گزارش وبلاگ علیکایی، آیا می خواهید باهوش تر باشید، سریع تر فکر کنید معین شده است چندین ماده غذایی واقعاً می توانند به بهبود سلامت مغز شما یاری نمایند و مهارت شناختی کلی شما را بهتر نمایند و حتی محافظت درازمدت بسیار برای مغز فراهم نمایند. این فهرست که شامل مواد غذایی مغزی سالم است را برای اضافه کردن به وعده های غذایی خود به صورت روزانه، آنالیز کنید.

مواد غذایی طبیعی برای تقویت قدرت مغز

گردو

تا به حال توجه نموده اید که گردوها کمی شبیه مغز هستند؟ احتمالاً این نکته نا مرتبط است، اما گردو برای ماده خاکستری مغز شما مفید است. می دانید چرا؟ گردو به شدت غنی از اسید چرب امگا3 است - در حقیقت، گردو دارای بالاترین اندازه امگا 3 در هر ماده غذایی گیاهی دیگر است.

این امگا 3، و بعلاوه آنتی اکسیدان های دیگر موجود در گردو، التهاب مغز را کاهش می دهد و حتی ممکن است به عنوان حفاظی در برابر زوال عقل و بیماری آلزایمر عمل کند. لطفاً هر روز حدوداً 85 گرم گردو به رژیم غذایی خود را اضافه کنید.

کافئینبرای تقویت کوتاه مدت مغز، کافئین گزینه مناسبی است. یک فنجان قهوه یا چای می تواند بلافاصله مهارت شناختی را افزایش دهد، و در عین حال به شما در تمرکز بهتر یاری کند و به طور همزمان به شما انرژی می دهد.

کافئین ممکن است بعضی اثرات محافظتی درازمدت هم بر مغز داشته باشد، اگر چه تحقیق در خصوص مزایای طولانی مدت مصرف روزانه کافئین هنوز ادامه دارد. فقط در مصرف این ماده زیاده روی نکنید، در غیر اینصورت بدتر از قبل عصبی و مضطرب خواهید شد.

توت هاتوت ها سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند که باعث کاهش استرس در مغز شما می شوند، انواع توت ها (به ویژه بلو بری)، مانند انواع گردو، ممکن است قادر باشند به از بین بردن بیماری آلزایمر با کاهش استرس اکسیداتیو یاری نمایند.

علاوه بر این، مطالعات بر روی موش های صحرایی نشان داده اند که داشتن رژیم غذایی غنی از بلو بری (زغال اخته) می تواند به بهبود حافظه و شناخت در سن پیری یاری کند، و باعث افزایش قدرت مغز همانند افراد جوان تر گردد.

اسفناجسبزیجات برگ سبز مانند اسفناج ممکن است به کاهش نقص مهارت شناختی در افراد مسن یاری نمایند، و مغز را تا زمانی که ممکن است هوشیار نگه دارند. این امر احتمالاً به علت فولات زیاد (نوعی ویتامین B) موجود در اسفناج، سبزیجات و سبزیجات کلمی است.

البته، مصرف سبزیجات هرگز کار بدی نیست - مطالعات بعلاوه نشان داده اند افرادی که سبزیجات بیشتری مصرف می نمایند، به طور کلی قدرت مغزی بهتری به طور طولانی تر در زندگی دارند.

هویجاین گیاه نارنجی که کارایی زیادی دارد، حاوی ترکیبی به نام لوتئولین است که مطالعات نشان داده اند می تواند التهاب در مغز را کاهش دهد. دانشمندان بر این باورند که با کاهش التهاب، لوتئولین می تواند به کاهش حافظه مربوط به سن یاری کند. فلفل و کرفس نیز غنی از لوتئولین هستند، بنابراین در نظر داشته باشید هر سه را به سالاد بعدی و یا به خوراک سرخ کردنی خود اضافه کنید!

ماهیماهی های روغنی، که در آب های عمیق پرورش پیدا می نمایند مانند ماهی سالمون وحشی یکی از برترین منابع طبیعی اسیدهای چرب امگا 3 هستند، که برای عملکرد مغزی مناسب ضروری هستند. امگا 3 بعلاوه دارای خواص ضد التهابی است که مانند پنج ماده قبلی غذایی مغز، می تواند به ممانعت از زوال عقل و دیگر اشکال کاهش شناختی وابسته به سن یاری کند.1

بادامبادام حافظه را تقویت می نماید و اگر در ترکیب با شیر قبل از رفتن به رختخواب و یا پس از برخاستن از خواب به هنگام صبح مصرف گردد تاثیر بهتری دارد.

آب سیبآب سیب فراوری نوعی انتقال دهنده عصبی حیاتی موسوم به استیل کولین را در مغز افزایش داده و از این طریق قدرت حافظه را نیز تشدید می نماید.

ویتامین ب کمپلکساین ویتامین حافظه را تقویت می نماید. از غذا و سبزیجات غنی از این ویتامین مصرف کنید. گفتنی است که مواد غذایی نشاسته ای و نان سفید تاثیر مطلوب این ویتامین برای حفظ سلامت حافظه را خنثی می نماید.

گندم سبوس دارگندم سبوس دار حاوی لسیتین است. این ماده مشکل سخت شدن سرخرگ ها را آسان می نماید و از این طریق موجب بهبود عملکرد مغز می گردد.

چهار ادویه مناسب برای تقویت مغزبعضی مواد غذایی، در فراوری یاخته های عصبی و حفظ انعطاف پذیری مغز موثر است. زعفران، ریحان، دارچین و زردچوبه چهار ادویه و گیاهی هستند که برای برای مغز و اعصاب مفید می باشند.

ریحانخاصیت آنتی اکسیدان و ضدالتهابی دارد. ریشه ریحان حاوی ترکیبی مشابه داروهای آلزایمر است.

زعفرانبا افسردگی مقابله می نماید، قدرت حافظه و یادگیری را افزایش می دهد. نتایج تحقیقاتی که در سال 2005 انجام شد، نشان داد مصرف روزانه زعفران برای درمان افسردگی خفیف موثر است.

دارچیناستشمام عطر دارچین، مغز را تقویت می نماید. حتی استفاده از آدامس با طعم دارچین، حافظه، قدرت تمرکز، توجه، شناخت را تقویت می نماید. این ادویه اندازه قند خون را تنظیم می نماید، از عفونت قارچی پیشگیری می نماید، حاوی ماده معدنی منگنز است و منبع عالی فیبر غذایی، آهن و کلسیم است.

زردچوبهکورکومین که رنگ زرد در این ادویه ایجاد می نماید آنزیم کلیدی است که علاوه بر خاصیت ضدالتهابی با بعضی انواع سرطان و ام اس مقابله می نماید.2

تخم مرغحتما در زندگی همه ما روزهایی بوده است که سر میز صبحانه بنشینیم و تخم مرغ آب پز بخوریم. از قضا تخم مرغ یکی از منابع اساسی کولین به شمار می رود. کولین نوعی ماده مغذی است که به چگونگی عملکرد مغز و حافظه ما یاری می نماید و برای رشد حافظه ضروری است. ماده مغذی کولین برای فراوری استیل کولین مورد استفاده قرار می گیرد که خود یک انتقال دهنده عصبی ضروری در حافظه می باشد.

گوشت بوقلمونگوشت بوقلمون می تواند نقش مهمی در عملکرد و تقویت مغز ما ایفا نماید. می پرسید چرا؟ زیرا بوقلمون حاوی آمینو اسید است که به فراوری یک ماده شیمیایی در بدن ما یاری می نماید. این ماده شیمیایی حافظه و هوشیاری ما را بهبود می بخشد. البته بوقلمون تنها منبع این اسید شگفت انگیز نیست و اگرچه باورش ممکن سخت باشد اما می توان آن را در مرغ، ماهی، پنیر و حتی بادام نیز پیدا کرد.

جینکو، دارویی گیاهی برای تقویت مغز شماعلاوه بر برهمی، می توانید از یک گیاه دارویی دیگر به نام جینکو بهره ببرید. درست مانند برهمی، جینکو گردش خون در مغز را بهبود می بخشد و در نتیجه به داشتن حافظه بهتر یاری می نماید. این گیاه به صورت قرص موجود است و به باز شدن رگ ها و اصلاح غلظت خون یاری می نماید. مطالعات و شواهد نشان می دهد مصرف 150 میلی گرم مکمل غذاییِ عصاره جینکو بیلوبا (ginko biloba) می تواند تا حدودی حافظه ، سرعت تفکر و اندازه توجه را بهبود بخشد.

روغن رزماری بسوزانیدروغن رزماری یکی از روغن هایی است که به صورت گسترده در رایحه درمانی (aromatherapy) به کار می رود، ولی شما می توانید از آن برای تقویت مغز و افزایش عملکرد حافظه نیز بهره ببرید. روغن رزماری را می توان در شمع ها و روغن سوز ها سوزاند یا حتی در آشپزی از آن استفاده کرد.3

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.beytoote.com

3.www.chetor.com

منبع: راسخون
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1591

به "مواد غذایی طبیعی برای تقویت قدرت مغز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی طبیعی برای تقویت قدرت مغز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید