معرفی خودرو های توربوشارژ موجود در بازار ایران
به گزارش وبلاگ علیکایی، وبسایت کارتور: خودروهای توربو روز به روز شرایط بهتر و فروش بیشتری برای خودروسازان به ارمغان می آورند و به لطف تکنولوژی خود، هم مصرف کمتر و هم توان بیشتری را عاید خریداران نو در بازارهای مختلف میکنند. در این گزارش به 25 مدل خودروی مختلف پرداخته شده که در پیشرانه خود به سامانه توربوشارژر مجهزند.
این خودروها از این به بعد فروش بیشتری را عاید واردنمایندگان خود مینمایند چرا که تمرکز قانون تازه واردات، روی حجم کمتر موتور است، از این رو باید باز هم شاهد توسعه این خودروها در بازار ایران باشیم.
دو برادر ایرانی، سورن و دنا
برادران جسور ساخت ایران خودرو به لطف یک موتور 1700 سی سی توربو که از تکنولوژی آلمانی سود میبرد راننده را قادر میسازد تا با داشتن نیرویی معادل 150 اسب بخار، سوخت کمتری از نمونه های مشابه غیرتوربو مصرف نمایند.
گروه چینی ها
در اینجا ما با یک بسته شش تایی مواجهیم که اقسامی از خودروهای توربوی چینی را از برندهای گمنام یا مشهور در خود دارد. یکی از خودروهای توربوی چینی ام جی جی اس (GS) مدل 2017 است که از یک پیشرانه دو لیتری توربو با قدرت 217 اسب بخار سود میبرد.
مصرف سوخت این خودرو کمتر از هشت لیتر است و شتاب صفر تا 100 جی اس حدود 8.7 ثانیه است. به غیر از این خودرو، اما دوقلوهای چری یعنی تیگو 7 و آریزو 5 از یک موتور توربوی 1.5 لیتری 147 اسبی استفاده مینمایند که ضمن مصرف سوخت مناسب، کشش خوبی را برای این دو خودرو به ارمغان می آورد. هایما اس 7 محصول ایران خودرو هم از یک موتور توربوی 1.8 لیتری 170 اسب بخاری استفاده میکند که در عین بخشیدن شتاب بهتر به هایما، مصرف خوبی را عاید این اس یو وی چینی میکند. برادر کوچگ تر هایما (هایما S5) نیز از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ با قدرت 161 اسب بخار و گشتاور 223 نیوتن متر بهره می برد.
سرانجام بخش این دسته هم کراس اوور S5 ساخته برند جک است که با موتوری توربو و دو لیتری توانسته از بدو ورود به ایران موفقیت بالایی کسب کند.
کپچر فقط با موتور TCE
کراس اوور کامپکت و رنگارنگ رنو که توانسته در کمتر از سه سال حدود هشت هزار دستگاه در ایران فروش داشته باشد، با یاری موتور 1200 سی سی و توربوی خود با کد Tce که 120 اسب بخار نیرو دارد، ضمن ارایه یک کشش میانه راننده را به سمت تجربه سفر مالی با مصرف سوخت کمتر از 4.7 لیتر در هر 100 کیلومتر راهنمایی میکند.
تلیسمان و 508
گروه THP بازهاموتور این گروه که در مجموعه ای از خودروهای خاص و فرانسوی بازار ایران به کار گرفته شده، یکی از نمونه های موتور توربوشارژر در ایران محسوب میشود و مجموعه ای متفاوت از اتومبیل های برند پژو، دی اس و سیتروئن را شامل شده و در همه آنها به کار رفته است. از دی اس 5 که یک هاچ بک لوکس است تا دی اس 5 ال اس و دی اس 7 کراس بک که اخیرا در ایران رونمایی شده، همه از موتور تی اچ پی 165 که دارای پیشرانه ای 1600 سی سی است سود میبرند. پژو 508، پژو 2008 و سیتروئن سی 4 و سی 3 نیز از همین موتور استفاده نموده و به مصرف پایین، قدرت مناسب و استهلاک پایین آن می نازند.
یک دی اس خاص و تنها
هاچ بک دودر و کوپه دی اس که رانندگی با آن تجربه ای فراموش نشدنی است، با داشتن یک موتور 1.2 لیتری توربو به نام پیورتک (Tech Pure) از برترین پیشرانه های توربو و کم حجم دنیا است که ضمن فراوری 110 اسب بخار قدرت، از مصرف سوخت اندکی به اندازه 4.5 لیتر سود میبرد و جدا از این در کمتر از 10 ثانیه دی اس 3 را به سرعت 100 کیلومتر در ساعت میرساند.
تویوتا؛ توربوی گران
کراس اوور اسپرت تویوتا با نام سی اچ-آر (CH-R) از بدو ورود به ایران با حواشی بسیاری همراه بوده؛ از قیمت گزاف 400 تا 450 میلیونی که دو برابر رقباست تا موتور توربوی ضعیف و کوچکی که با حجم 1.2 لیتر تنها 118 اسب بخار قدرت دارد و به عامل اصلی فروش اندک تویوتا سی اچ- آر تبدیل شده است.
دوگانه جوک- تالیسمان
موتوری که این همه تالیسمان را مشهور نموده و جوک اسپرت را به گزینه اول بسیاری از خریداران جوانتر بدل ساخته، پیشرانه 1600 سی سی ساخت نیسان است که با قدرتی بین 188 تا 192 اسب بخار، گشتاور مناسبی به اندازه 265 نیوتنمتر را در یک دور مناسب در اختیار راننده قرار میدهد.
پورشه ماکان، کوچک و خشن
این کراس اوور آلمانی که سال جاری حدود 500 دستگاه در ایران فروش داشته، از یک موتور توربوی دو لیتری 252 اسبی سود میبرد که گرچه شتاب خوبی به ماکان میدهد، اما در مجموع توان بالایی برای کشیدن وزن سنگین این هیولای آلمانی ندارد.
سوئدی ها؛ تلفیق توربوشارژر و سوپرشارژر
کار عجیب اندر عجیب ولوو در خودروی مستحکم و مجذوب کننده ایکس سی 90 (XC90) این بوده که با تلفیق موتوری دو لیتری با دو سامانه توربو شارژر و سوپر شارژر، یک نیروگاه واقعی با قدرت 320 اسب بخار و گشتاور 400 نیوتن متر را پدید آورده است.
یک بنز کمیاب و توربو
مرسدس بنز سی ال ای (CLA) تیونینگ AMG که با کد 45 مک وارد بازار ایران شده، یکی از سریعترین خودروهای سدان موجود در بازار است که در کلاس اتومبیل های کامپکت لوکس قرار گرفته است. بنز در این خودرو کاری اعجاب انگیز انجام داده و از موتور دو لیتری کوچک این بنز زیبا بیش از 375 اسب بخار نیرو و 475 نیوتنمتر گشتاور را بیرون کشیده و زیر پای راننده قرار داده است تا در زمانی کمتر از 4.4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد.
لکسوس RX ؛ محبوب ایرانی ها
پرفروش ترین خودروی لکسوس از بدو ورود به ایران، با موتور توربوی دو لیتری قدرتی معادل 238 اسب بخار داشته و ضمن مصرف سوخت مناسب، از کیفیت ساخت بالا و استهلاک اندکی برخوردار است.
پ
منبع: برترین ها