گزینه های جذاب جانشینی پراید
به گزارش وبلاگ علیکایی، روزنامه خراسان - محمدحسین شاوردی: در حالی که فعلا هیچ جایگزینی برای پراید معرفی نشده، قرار است ارزان ترین خودروی 25 سال اخیر بازار ایران تا انتها سال ما را ترک کند و بدون مشخص هرنوع جانشینی، راهی بازار سوریه گردد.
این بار هم به جای مسائل مالی این سیاست است که به صنعت خودروی ایران خط مشی می دهد و بازیگران این بخش را مجبور می نماید مطابق میل او رفتار نمایند. البته امتناع دولت از آزادسازی قیمت خودرو در پایین ترین بخش بازار و نیز وعده های سیاسی دولت ایران به سوریه برای مشارکت در بازسازی این کشور موجب شده تا زمینه خداحافظی پراید با بازار ایران به خوبی فراهم گردد و سایپا هم از این کار چندان بدش نمی آید.
آن طور که شنیده می گردد شرکت سایپا قرار است فعلا دو محصول تیبا سدان و هاچ بک را با همان محدوده قیمتی به عنوان ارزان ترین خودرو های فراوری داخل به بازار عرضه کند. منتها احتمالا با تمرکز بیشتر کارخانجات سایپا روی این دو محصول، شاهد افزایش تیراژ تیبا خواهیم بود. در واقع این حرکت سایپا زمینه کاهش ضرر و زیان شرکت را فراهم نموده و تیبا که هسته اولیه فراوری خود را اعم از موتور و گیربکس و شاسی را از پراید می گیرد، با هزینه فراوری یکسان و قیمتی بهتر، سودی بالاتر را عاید سایپا می نماید.
بنابراین، وداع پراید با بازار ایران که یادآور خداحافظی پیکان از خط فراوری ایران خودروست، نه تنها ضرر چندانی را متوجه سایپا نمی نماید که بر میزان سوددهی شرکت هم می افزاید. منتها ایراد کار جای دیگری است. در واقع متضرران اصلی این وداع، خریدارانی هستند که قدرت خرید نازلی در محدوده 25 تا 50 میلیون تومان داشته و بیش از 60 درصد کل حجم بازار خودرو را هرسال جذب می کردند. این جمعیت که سال های گذشته متقاضی 600 تا 700 هزار خودروی نو در بازار ایران بودند، حالا باید راهی بازار خودرو های کارنموده شوند و چرخه عظیم نقدینگی خود را به سمت این بخش از بازار ایران سرازیر نمایند.
این در حالی است که اگر تحریم نبودیم، چهار خودروی رنو کویید، داتسون گو، تویوتا اتیوس و هیوندای ای اون می توانستند جانشینان خوبی برای پرتیراژترین خودروی تاریخ صنعت خودروسازی ایران باشند. باهم نگاهی خواهیم انداخت به مشخصات قیمتی و فنی این چهار گزینه جالب که نام های بزرگی آن ها را می سازند.
رنو کویید
رنو کویید نام خودرویی بود که ابتدا سال 96 قیمت 20 و سپس 30 میلیون تومانی داشت و از سوی رنو برای فراوری انبوه در ایران انتخاب شده بود. اتفاقی که هرگز رخ نداد. یکی از اصلی ترین جنبه های رقابتی کویید این بود که برخلاف پراید، پژو 206 و رانا، فضای جایگاه های عقب به اندازه بوده و حتی برای افراد رعنا هم به نسبت مناسب بود! موتوری کوچک با 800 سی سی حجم و 53 اسب بخار قدرت که بی لرزش کار می نماید به خوبی بدنه سبک و 700 کیلوگرمی خودرو را جابه جا می نماید.
البته احتمالا کویید در مانور های سریع یا جاده های شیبدار خودرویی نه چندان دلچسب بوده و باب میل بخش بزرگی از خریداران نخواهد بود. کویید که به سیاق اغلب محصولات رنو پایداری خوبی دارد، به نسبت بهای 6 هزار دلاری در مواجهه با موانع جاده نرم بوده و شاسی خشکی ندارد. در واقع تجربیات مصرف سه سال اخیر هندی ها و برزیلی ها نشان می دهد این کلوچه اروپایی طراحی جالب و ارزش خرید مناسبی دارد. غربیلک فرمان جالب به همراه صفحه کیلومتر دیجیتال قرمزو مشکی که حال و هوای جوان پسندی دارد، به کابین کویید روح تازه ای دمیده است. این مورد در کنار صفحه چندرسانه ای و لمسی خودرو بدعت گذار سطح امکانات به روزدر این کلاس زیر مالی است.
جایگاه ها گرچه راحت و بزرگ نیستند، ولی برای 5 سرنشین در یک جهت شهری جا دارند. در عین حال فضای بار 300 لیتری کویید بسیار فراتر از دیگر رقیبان است و به راحتی وسایل زیادی در آن جا می گیرد. جعبه داشبورد بالایی کویید به شدت بی کیفیت و شل است و قفل بی کیفیت آن بعد از تعدادی باز و بسته شدن، از کار می افتد و جعبه را بلا استفاده می نماید. آینه ها از داخل قابل تنظیم نیستند و در کنار عدم استحکام آن ها، شما مدام مجبور به تنظیمشان خواهید بود.
صدای موتور کویید به راحتی داخل اتاقک خودرو می آید و برخی از اوقات دلخراش است. در کل این خودرو ازلحاظ رانندگی بسیار عالی، نرم و کم مصرف است. این خودرو در چین با نام ونوچیا ای 30 با موتور برقی عرضه می گردد و نسخه فیس لیفت و برقی آن هم قرار است با قیمت 11 هزار دلار به زودی در سرتاسر اروپا عرضه گردد.
تویوتا اتیوس
یکی از قدیمی ترین فراوریات تویوتا برای بازار های در حال توسعه با قدرت پرداخت پایین که تکنولوژی ساخت چندان جدیدی نداشته و همه ویژگی های محصولات متداول در بازار ایران را دارد. اتیوس که در هند فروش مناسبی دارد، ابعادی نزدیک به یک پژو 206 صندوقدار داشته و کیفیت ساخت معمولی تا متوسطی دارد. اتیوس که در دو گونه سدان و هاچ بک در هندوستان فراوری می گردد از یک پیشرانه 1500 سی سی به قدرت 67 اسب بخار و 170 نیوتن متر گشتاور استفاده می نماید.
طول، عرض و ارتفاع این خودرو 4.26، 1.69 و 1.51 است و فاصله بین دو محور خودرو نیز به 2.55 متر می رسد. ابعادی که باعث می گردد اتیوس در صورت حضور در بازار ایران به رقیب مستقیم پژو 206 اس دی و رنو تندر 90 تبدیل گردد. این خودرو که وزنی 1020 کیلوگرمی دارد، به یک صندوق بار بزرگ با حجم 500 لیتر، دو کیسه هوای سرنشینان جلو، سنسور پارک و رینگ و لاستیک های 15 اینچی مجهز است.
البته در کنار این تویوتا، اما برای بازار هایی که خریداران از قدرت بالایی در خرید برخوردار نیستند با یاری دو برند پرودوای مالزی یا دایهاتسوی ژاپن اقدام به فراوری خودرو های مینی و ارزان قیمت می نماید
داتسون گو سدان
این محصول ژاپنی که با نام دقیقی داتسون اون-دو، نمونه سدان خودروی هاچ بک گو است، طولی حدود معادل یک تندر 90 داشته و از پژو 405 کوچک تر است. نام عجیب این خودرو از دو کلمه ژاپنی گرفته شده که در ترجمه آن، Do به معنای حرکت و تحرک، و On یک حرف اضافه است که قرار دریافت این دو کنار هم، اشتیاق به حرکت را می رساند. مدل On-Do یک سدان کوچک چهار در است که از ساختار دیفرانسیل جلو و پلتفرم لادا کالینا که یک خودروی روسی با مهندسی رنو نیسان است، بهره می برد و نسبت به رانا، کمی بزرگ تر است.
طول 4.33 متری در کنار فاصله بین دو محور 2.47 متر باعث شده تا می-دو به یک خودروی جادار تبدیل گردد. داتسون گو سدان در مقایسه با 405، خودرویی کم مصرف بوده، ولی هزینه نگهداری مشابهی با پژو 405 دارد.
این اتومبیل روسی-ژاپنی با داشتن 5 جایگاه، گنجایش مناسبی همانند تندر 90 داشته و بدنه جعبه مانند آن یاری نموده تا برای امور روزمره و شهری گزینه مناسبی باشد و در عین حال، به دلیل طراحی خاص فضای کابین، بتوان اشیای زیادی را جای داد. این محصول مخصوص داتسون برای بازار روسیه، از یک پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر بهره می برد که قادر به فراوری 87 اسب بخار است.
این قدرت به وسیله یک جعبه دنده 5 سرعت دستی به چرخ ها منتقل می گردد. البته آپشن جعبه دنده 4 سرعت اتوماتیک نیز برای مشتریان از سال 2016 در دسترس بوده است. قیمت نسخه های ساده و فول این داتسون بین 6.5 تا 9 هزار دلار است.
منبع: برترین ها