صدر جدولی عرستان در نقض آزادی بیان در حوزه خلیج فارس

به گزارش وبلاگ علیکایی، بر اساس نظرسنجی تخصصی یک مرکز مطالعات در زمینه اندازه گیری مشارکت سیاسی، عربستان در میان کشور های حوزه خلیج فارس در رده آخر نهاده شد.

صدر جدولی عرستان در نقض آزادی بیان در حوزه خلیج فارس

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از سعودی لیکس، براساس نظرسنجی تخصصی مرکز مطالعات و انتشارات خلیج فارس که به عنوان اولین نشریه تحقیقاتی تخصصی مربوط به اندازه گیری شاخص مشارکت سیاسی در کشور های حوزه خلیج فارس به شمار می رود، عربستان سعودی پادشاهی ظالم و مستبد دارد.

بر اساس این نظرسنجی عربستان سعودی با توجه به منع آزادی های عمومی، در شاخص مشارکت سیاسی در میان کشور های خلیج فارس رتبه آخر را گرفت.

این نظرسنجی تخصصی واقعیت ظلم و استبداد را در عربستان تأیید کرد.

بدین ترتیب عربستان سعودی در زمینه مشارکت سیاسی در رتبه ششم خلیج فارس نهاده شد و در چندین اقدام افت چشمگیر را ثبت کرد که مهمترین آن ها عبارتند از:

-علامت صفر در مقیاس مشارکت سازمان های سیاسی

- نمرات بسیار کم در اقداماتی از جمله انتخابات عمومی و آزادی بیان

- مسائل فوق العاده پیچیده در استاندارد های مختلف، به ویژه در خصوص آزادی های عمومی و آزادی عقیده و بیان

تیمی از محققان از کشور های شورای همکاری خلیج فارس و متخصصان در مطالعه منطقه خلیج فارس، به ویژه محققان مرتبط با علوم سیاسی و انسانی، در تهیه این فهرست کار کردند. بر اساس این گزارش ها کویت با کسب 535 امتیاز از 1000 امتیاز در رده اول و پادشاهی بحرین با 451 امتیاز در مکان دوم نهاده شد. همچنین سلطان نشین عمان با 440 امتیاز در صندلی سوم در حالی که کشور قطر با کسب 405 امتیاز در رده چهارم نهاده شد. سپس امارات با 316 امتیاز پنجمین و عربستان با 192 امتیاز آخرین کشور اعلام شد.

نتایج این نظرسنجی کاهش چشمگیر میزان مشارکت سیاسی و کاهش توانایی شهروندان در کشور های عربی خلیج فارس برای مشارکت و یاری به تصمیم گیری و سیاستگذاری عمومی در کشور های خود را نشان می دهد.

این نظرسنجی نشان می دهد که هیچ یک از کشور های حوزه خلیج فارس نتوانسته اند از 500 امتیاز عبور نمایند. بدین ترتیب نهاد های جامعه مدنی و سازمان های جامعه بشری برای اصلاح شرایط وخیم آزادی بیان و همچنین کاهش مشارکت سیاسی در بعضی کشور های خلیج فارس به ویژه عربستان باید کوشش نمایند.

این شاخص حاکی از آن است که مشارکت سیاسی مردم در عربستان سعودی به دلیل حضور گسترده اعضای خانواده های حاکم در مناصب ارشد، کاهش یافته است.

عربستان از ابتدا کارنامه درخشانی در زمینه حقوق بشر نداشت، اما از زمان روی کار آمدن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی این کارنامه به مراتب سیاه تر شد. طی 3 سال ولیعهدی بن سلمان، عربستان همیشه صحنه بازداشت و سرکوب گری علیه مخالفان نظام سعودی بود.

پس از آن کمپین دستگیری توسط مقامات سعودی شروع شد که این کمپین روحانیون برجسته، روشنفکران، دانشگاهیان و فعالان حقوق بشر را در سپتامبر 2017 هدف قرار داد، سپس بازرگانان برجسته و اعضای خانواده سلطنتی در نوامبر 2017 به فساد متهم شدند. موج دستگیری مخالفان اغلب با افترا و اتهام علیه بازداشت شدگان در رسانه های حامی رژیم عربستان همراه بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 اسفند 1399 بروزرسانی: 24 اسفند 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1220

به "صدر جدولی عرستان در نقض آزادی بیان در حوزه خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدر جدولی عرستان در نقض آزادی بیان در حوزه خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید