سوشی یا ساشیمی؟ کدام یک از این غذاهای ژاپنی خوشمزه ترند؟!

به گزارش وبلاگ علیکایی، سوشی یا ساشیمی؟

وقتی درباره غذاهای ژاپن حرف می زنیم بدون شک بیشتر ما اول از همه یاد سوشی می افتیم، یک غذای بومی و خوشمزه که نه فقط در ژاپن بلکه در کل جهان هوادار دارد. در کنار سوشی شاید نام ساشیمی را هم شنیده باشید اما مطمئنا این غذا به معروفیت سوشی نیست. به نظر خیلی ها این دو غذا دقیقا مثل هم هستند و فقط نام هایشان فرق دارد! شما چه فکر می کنید؟ می خواهیم درباره سوشی و ساشیمی حرف بزنیم تا ببینید این نظر واقعیت دارد یا نه! در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا دیدتان نسبت به غذاهای ژاپنی متحول گردد!

سوشی یا ساشیمی؟ کدام یک از این غذاهای ژاپنی خوشمزه ترند؟!

درباره سوشی و ساشیمی

سوشی و ساشیمی دو غذای محبوبند که با اینکه شباهت های زیادی با هم دارند اما کاملا متفاوتند. ماهی خام ماده اصلی این غذا را تشکیل می دهد و از طرفی ماهی ها همراه سس سویا خورده می شوند. با وجود این شباهت اما طرز پخت این دو غذا کاملا با هم فرق دارد و برای هر کدام سرآشپزهای جداگانه ای در نظر گرفته می گردد. اجازه بدهید تا درباره فرق های این دو غذا حرف بزنیم و اول به سراغ معنی نام آن ها برویم.

معنی سوشی و ساشیمی

احتمالا بارها کلمه سوشی به گوشتان خورده است ولی شاید هیچ وقت کنجکاو نشده اید که معنی آن را بدانید! سوشی به زبان محلی یعنی برنج سرکه ای ! سوشی از دو کلمه سو و شی تشکیل شده که سو یعنی سرکه و شی یعنی برنج.

و اما ساشیمی هم شامل دو کلمه ساشی و می که ساشی یعنی سوراخ کردن و می یعنی گوشت. احتمالا نام این از دستور غذایی آمده که در آن باله و دم ماهی کاملا به قطعات کوچک خورد می گردد. ساشیمی در واقع یک نوع پخت غذا است که در آن ماهی خام و تازه به قسمت های کوچک خرد و به همراه سس سویا سرو می گردد.

این دو غذا جه جوری سرو می شوند؟

سوشی با برنج سرکه ای درست می گردد و حتی در تعدادی از انواع آن از هیچ گوشتی استفاده نمی گردد و گاهی حتی بدون اضافه کردن هیچ چاشنی ای خورده می گردد اما خیلی ها دوست دارند تا این غذا را با یک جور سس سویا به نام shoyu میل نمایند.

ساشیمی با ماهی های تازه خرد شده درست می گردد و حتما باید با سس سویا میل گردد. اما گاهی برای تنوع سس سویا با مقداری رب خاص ترکیب می گردد تا طعم متفاوتی به خود بگیرد. گاهی هم از ترب سفید یک جور چاشنی خاص درست می گردد تا غذا را خوش عطر و طعم تر کند.

انواع سوشی

سوشی انواع مختلفی دارد که نام آن ها بر اساس نوع پیچیدن مشخص می گردد. تعدادی از رایج ترین انواع آن را در زیر معرفی می کنیم:

  • ماکی سوشی | maki-zushi

ماکی سوشی اولین نوع سوشی است که با ماهی، برنج، جلبک دریایی و گاهی انواع سبزیجات درست می گردد، از طرفی همه این مواد باید با هم پیچیده و سرو شوند.

  • نیگری سوشی | nigiri-zushi

بدون شک متداول ترین نوع سوشی نیگری سوشی است که در آن برنج با دست فشرده و تکه کوچکی از ماهی یا حلزون بر روی آن گذاشته می گردد.

  • تماکی سوشی | Temaki-zush

شیوه رول شدن این سوشی به شکل مخروط است و در آن ورقه جلبک پر از برنج، سبزیجات و ماهی می گردد.

  • چیراشی سوشی | chirashi-zushi

این نوع از سوشی حتما باید در یک کاسه یا جعبه سرو گردد و مواد تشکیل دهنده آن انواع ماهی، میگو و گاهی هم تخم مرغ است که در روی برنج سوشی گذاشته می شوند.

  • ایناری سوشی | inari-zushi

این سوشی کمی با سوشی های دیگر فرق دارد و با توفو و برنج درست می گردد. توفو اول به فرم کیسه در می آید و درون آن پر از برنج سوشی می گردد. حالا وقت سرخ کردن و میل کردن است!

انواع ساشیمی

همانطور که گفتیم ساشیمی با انواع غذاهای دریایی تهیه می گردد و انواع مختلفی دارد که فقط تعدادی از آن ها را معرفی می کنیم:

  • ماگورو | Maguro

برای درست کردن این نوه ساشیمی یا از ورقه های نازک ماهی تن و یا از قطعات بزرگ و گوشتی این ماهی استفاده می گردد.

  • ساشیمی ابی | Ebi

اگر برای درست کردن این غذا فقط از میگو استفاده گردد به آن ساشیمی ابی می گویند.

  • ساشیمی تاکو | tako

این غذا با اختاپوس تهیه می گردد و اختاپوس باید حتما پخته می گردد.

سوشی چگونه پخته می گردد؟

ماده اصلی سوشی، برنج است پس اول باید برنج آماده می گردد. یک ورقه از جلبک دریایی خشک بر روی ورقه های حصیری گذاشته می گردد. یک لایه برنج بر روی آن پهن می گردد و درون آن پر از ماهی و یا دیگر غذاهای دریایی می گردد. حالا وقت رول کردن و تقسیم به قطعات کوچک تر است.

ساشیمی چگونه پخته می گردد؟

اول ماهی مخصوص آن یعنی سالمون یا تن را خریداری کنید. پیاز خرد شده و سس را آماده کنید حالا ماهی به تکه های کوچک تقسیم و با پیاز و سس خورده می گردد.

سوشی و ساشیمی؟ کدام یک بهتر است؟

سوشی گاهی با ادویه، سس مایونز و مواد سرخ شده درست می گردد اما ساشیمی فقط ماهی خام و تازه است پس ساشیمی غذای سالم تری است.

ژاپن غذاهای خوشمزه و در عین حال خوش آب و رنگی دارد که با ظاهر مجذوب نماینده اشتهایتان را کاملا باز می نمایند. بدون شک شوسی محبوب ترین غذای ژاپنی است، غذایی که کمتر کسی تا به حال نام آن را نشنیده است. در ژاپن رستوران های زیادی می بینید که فقط روی سوشی تاکید دارند و این غذا را در خوشمزه ترین حالت ممکن درست می نمایند. اگر دوست دارید یک سوشی بی عیب و نقص میل کنید در اولین فرصت خودتان را به یک رستوران مخصوص این غذا برسانید تا با یک پرس سوشی خوشمزه از شما پذیرایی گردد.

منبع: الی گشت
انتشار: 26 اسفند 1400 بروزرسانی: 26 اسفند 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1718

به "سوشی یا ساشیمی؟ کدام یک از این غذاهای ژاپنی خوشمزه ترند؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوشی یا ساشیمی؟ کدام یک از این غذاهای ژاپنی خوشمزه ترند؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید