جوان سازی سلول های عضله قلب با استفاده از پرتودرمانی

به گزارش وبلاگ علیکایی، دانشمندان دانشگاه واشنگتن در تازه ترین تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که پرتودرمانی تاثیر بسیاری در جوان سازی سلول های عضله قلب دارد.

جوان سازی سلول های عضله قلب با استفاده از پرتودرمانی

به گزارش خبرنگار به نقل از مدیکال اکسپرس، تحقیقات نو از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس نشان می دهد پرتودرمانی می تواند سلول های عضله قلب را در وضعیتی جوان تر برنامه ریزی کند و مسائل الکتریکی را که باعث آریتمی تهدید نماینده زندگی می شوند، بدون احتیاج به استفاده طولانی مدت و تهاجمی رفع کند.

در آن روش تهاجمی برداشتن کاتتر، یک کاتتر به قلب متصل می گردد و بافتی که باعث ایجاد ضربان نامنظم قلب می گردد، سوزانده شده و باعث ایجاد زخم هایی می گردد که سیگنال های اشتباه را مسدود می نماید. با این حال مطالعه نو نشان می دهد پرتودرمانی غیرتهاجمی که به طور معمول برای درمان سرطان استفاده می گردد، می تواند سلول های عضله قلب را به حالت جوان تر و شاید سالم تر برنامه ریزی نموده و مشکل الکتریکی خود سلول ها را بدون احتیاج به بافت اسکار برای مسدود کردن مدار های بیش فعال، رفع کند؛ این مطالعه بعلاوه نشان می دهد که همان برنامه ریزی مجدد سلولی را می توان با دوز های کمتر اشعه به دست آورد و راه را برای استفاده گسترده تر از پرتودرمانی در انواع مختلف آریتمی های قلبی باز کرد. این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

پزشکان و دانشمندان دانشگاه واشنگتن در سال 2017 نشان دادند پرتودرمانی که معمولا برای درمان سرطان اختصاص دارد، می تواند در قلب برای درمان تاکی کاردی بطنی انجام گردد.

از نظر تئوری، پرتودرمانی می تواند بافت زخم را که معمولا به وسیله سوند کاتتر ایجاد می گردد، اما با یک روش بسیار کوتاهتر و کاملا غیرتهاجمی، فراوری نموده و این درمان را در اختیار بیماران مبتلا به بیماری های شدیدتر قرار دهد. به طور شگفت انگیزی، پزشکان دریافتند بیماران چند روز تا چند هفته پس از پرتودرمانی بهبود های زیادی در آریتمی خود تجربه کردند، بسیار سریع تر از ماه هایی که ممکن است بعد از پرتودرمانی بافت اسکار ایجاد گردد، بافت اسکار داده ها نشان می دهد پرتودرمانی برای بیماران خاص مبتلا به تاکی کاردی بطنی، اگر نه بهتر از عمل جراحی کاتتر، به شیوه ای متفاوت و ناشناخته عمل می نماید.

رنتشلر، نویسنده ارشد و متخصص قلب و استادیار پزشکی زیست شناسی تکاملی و مهندسی پزشکی گفت: به طور سنتی، برداشتن کاتتر بافت اسکار ایجاد می نماید تا مدار های الکتریکی ایجاد نماینده تاکی کاردی بطنی را مسدود کند. برای یاری به ما در درک اینکه آیا در خصوص پرتودرمانی هم همین اتفاق می افتد، بعضی از اولین بیمارانی که این درمان نو را انجام دادند به ما اجازه دادند بافت قلب را پس از پیوند قلب یا به اسم مثال اگر به دلایل دیگری فوت نموده باشند، مورد مطالعه قرار دهیم. ما دیدیم که بافت اسکار به تنهایی نمی تواند اثرات بالینی قابل توجه را شرح دهد و نشان می دهد که اشعه به طرقی دیگر آریتمی را بهبود می بخشد، بنابراین ما به جزئیات آن پرداختیم.

دانشمندان دریافتند درمان با اشعه باعث می گردد سلول های عضله قلب آغاز به بیان ژن های مختلف نمایند. آن ها افزایش فعالیت را در یک جهت سیگنالینگ به نام Notch، که به علت نقش حیاتی آن در توسعه اولیه، از جمله در تشکیل سیستم راهنمایی الکتریکی قلب شناخته شده است، مقدار گیری کردند.

محققان دریافتند یک دوز واحد تشعشع به طور موقت سیگنالینگ Notch را فعال می نماید و منجر به افزایش طولانی مدت کانال های یون سدیم در ماهیچه قلب می گردد، یک تغییر کلیدی فیزیولوژیکی که می تواند آریتمی ها را کاهش دهد.

رنتشلر گفت: آریتمی ها با سرعت رسانایی الکتریکی کند مرتبط هستند. به نظر می رسد پرتودرمانی با فعال کردن جهت های اولیه رشد که بافت قلب را به حالت سالم تری برمی گرداند، سرعت بیشتری را افزایش می دهد.

محققان این اثرات را روی موش ها و قلب اهداشده انسان مطالعه کردند. در نمونه های قلب انسان، محققان دریافتند این تغییرات در سلول های عضله قلب فقط در مناطقی از قلب وجود دارد که دوز تابش مورد نظر را دریافت نموده اند.

جولی کی شوارتز، همکار نویسنده و متخصص سرطان شناسی تشعشع گفت: به اسم بخشی از واکنش بدن به آن آسیب، به نظر می رسد سلول های قسمت آسیب دیده قلب، بعضی از این برنامه های توسعه اولیه را برای ترمیم خود روشن می نمایند. درک نحوه عملکرد این پدیده مهم است، زیرا با این دانش ما می توانیم عملکرد را بهبود بخشیم. به این ترتیب ما این بیماران را درمان و سپس آن را در بیماری های دیگر اعمال می کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1541

به "جوان سازی سلول های عضله قلب با استفاده از پرتودرمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوان سازی سلول های عضله قلب با استفاده از پرتودرمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید