تحقیقات بین المللی؛ کشتار سیستماتیک سیاه پوستان به دست پلیس مصداق جنایت علیه بشریت است

به گزارش وبلاگ علیکایی، وکلای برجسته حقوق بشر از سراسر دنیا در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که کشتار سیستماتیک و آزار رنگین پوستان غیرمسلح به دست پلیس آمریکا به مثابه جنایت علیه بشریت است که باید تحت قوانین بین المللی مورد تحقیق و پیگرد قرار گیرد.

تحقیقات بین المللی؛ کشتار سیستماتیک سیاه پوستان به دست پلیس مصداق جنایت علیه بشریت است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، تحقیقات درباره خشونت پلیس که از سوی وکلای برجسته حقوق بشر از سراسر دنیا اجرا شده، نشان داده کشتار سیستماتیک و نقص عضو شهروندان سیاه پوست غیرمسلح به دست پلیس آمریکا به مثابه جنایت علیه بشریت است که باید تحت قوانین بین المللی مورد تحقیق و پیگرد قرار گیرد.

به گزارش روزنامه انگلیس گاردین، یک هفته بعد از گناهکار شناخته شدن درک شووین به دلیل قتل جورج فلوید شهروند سیاه پوست آمریکایی، اپیدمی بی وقفه کشتار مردان و زنان رنگین پوست به دست پلیس آمریکا توجهات بین المللی را به خود جلب نموده است.

در یک گزارش 118 صفحه ای، کارشناسان حقوق بشر از 11 کشور دنیا، آمریکا را به دلیل آنچه سابقه طولانی از نقض قوانین بین المللی که در بعضی موارد برابر با جنایت علیه بشریت است، مسئول شناختند.

آن ها در گزارش مذکور به قتل های اجرا شده به دست پلیس و همچنین محرومیت از سلامت جسمانی، شکنجه، آزار و اذیت و سایر اقدامات غیرانسانی به عنوان حملات سیستماتیک به جامعه سیاه پوستان اشاره نموده اند. این کارشناسان از دیوان کیفری بین المللی (ICC) در لاهه خواستند تحقیقاتی فوری را با هدف پیگرد قانونی ماموران خاطی آغاز کند.

هینا جیلانی یکی از 12 کمیسیونری که این تحقیقات را راهنمایی نموده است، به گاردین گفت: این یافته ها در مورد جنایت علیه بشریت به سادگی ارائه نشده ما با ذهنی باز آن ها را اظهار داشتیم. ما همه حقایق را آنالیز کردیم و نتیجه گیری کردیم که شرایطی در آمریکا وجود دارد که آنالیز فوری را الزامی می نماید.

در این تحقیقات آمریکا همچنین به دلیل: نقض تعهدات بین المللی حقوق بشری خود، هم از نظر قوانین حاکم بر اجرای قانون و هم از نظر عملکرد ماموران اجرای قانون از جمله متوقف کردن خودرو ها و هدف قرار دادن شهروندان سیاه پوست و توقف و تفتیش مبتنی بر نژاد؛ ادامه الگوی نگران کننده ملی استفاده نامتناسب از نیروی مرگبار نه تنها با استفاده از سلاح گرم بلکه با شوکر الکتریکی علیه سیاه پوستان؛ اجرای فرهنگ مصونیت از مجازات که در آن ماموران پلیس به ندرت گناهکار شناخته می شوند در حالی که اقدامات مرگبار آن ها به عنوان چند مورد معدود مورد بی توجهی قرار می گیرد، مسئول شناخته شد.

این کارشناسان حقوق بشری همچنین گفتند که شهروندان آفریقایی آمریکایی تبار ایالات متحده اغلب تحت شکنجه پلیس قرار می گیرند.

جیلانی که رئیس سازمان دنیای مباره با شکنجه است، در مورد پرونده فلوید گفت: برای ما روشن شده که استفاده از زور هنگام بازداشت یک فرد فقط غیر انسانی نیست بلکه به وضوح برابر با شکنجه و احتمال از دست دادن جان است.

بر اساس این گزارش، بعد از قتل فلوید در ماه مه سال 2020 که آمریکا را تکان داد و اعتراضاتی را در سراسر این کشور و بخش های مختلف دنیا در پی داشت، خانواده وی و سایر افراد سیاهپوستی که در سال های اخیر به دست پلیس آمریکا به قتل رسیده اند، از سازمان ملل خواستند تحقیقاتی رسمی را درباره تیراندازی های مرگبار پلیس آغاز کند. گرچه تحت فشار دولت ترامپ، سازمان ملل، از درگیر شدن با این مسئله اجتناب کرد، بعد از آن ائتلافی از سه نهاد حقوقی برای انجام تحقیق مستقل در این خصوص وارد عمل شد. هیأتی از آفریقا، آسیا، اروپا، آمریکای لاتین و منطقه کارائیب گرد هم آمدند تا خشونت پلیس و نژادپرستی ساختاری در آمریکا را که زیربنای آن است، مورد آنالیز قرار دهند.

این در حالی است که پیشتر کیت الیسون دادستان کل ایالت مینه سوتا مدعی شد، قتل جورج فلوید توسط پلیس شهر مینیاپولیس، مصداق جرائم متعصبانه نیست.

جورج فلوید شهروند 46 ساله سیاهپوست، اوایل خرداد سال گذشته به وسیله فشردن زانو بر روی گردنش به مدت حدود 9 دقیقه، حین بازداشت توسط شاوین و چند مأمور دیگر جانش را از دست داد. علت بازداشت فلوید از سوی شووین و همکارانش این بود که برای خرید در یک مغازه، بیست دلاری تقلبی به فروشنده تحویل داده بود.

صحنه به قتل رسیدن فلوید موج گسترده ای از اعتراضات علیه نژادپرستی و خشونت پلیس را در آمریکا به دنبال داشت که به دیگر کشور های دنیا نیز کشیده شد. قتل چند شهروند سیاه پوست دیگر توسط پلیس آمریکا نیز در شعله ور شدن بیش از پیش این اعتراضات موثر واقع شده است.

دادگاه رسیدگی به اتهام قتل درجه سوم توسط درک شووین، حدود سه هفته به طول انجامید و در نهایت پس از امتناع او از ارائه دفاعیات در دادگاه، سه شنبه گذشته گناهکار شناخته شد.

دادگاه مینیاپولیس روز شنبه اظهار داشت، دادگاه اعلام مجازات وی، ساعت ده و نیم شب شانزدهم ماه ژوئن (26 خرداد) اعلام خواهد شد.

بن کرامپ وکیل خانواده جورج فلوید پیش از آغاز جلسات دادگاه گفت: این پرونده قتل دشواری نیست، فقط به ویدئوی شکنجه جورج فلوید نگاهی بیندازید. اگر قربانی سفیدپوست بود این پرونده دشواری محسوب نمی شد.

خبرگزاری آسوشیتد پرس اخیراً گزارش داد در حالی که گناهکار شناخته شدن شووین، مامور پلیس قاتل فلوید باعث شد عده ای نفس راحتی بکشند، کشته شدن شش نفر دیگر به دست پلیس در 24 ساعت بعد از مجرم شناختن او، خواسته های جدید برای عدالت و انتها دادن به خشونت پلیس را در پی داشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 خرداد 1400 بروزرسانی: 4 خرداد 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1353

به "تحقیقات بین المللی؛ کشتار سیستماتیک سیاه پوستان به دست پلیس مصداق جنایت علیه بشریت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحقیقات بین المللی؛ کشتار سیستماتیک سیاه پوستان به دست پلیس مصداق جنایت علیه بشریت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید