با استخوان های غذا کودی برای گیاهان تان درست کنید!

به گزارش وبلاگ علیکایی، به این راهنمای قدم به قدم نگاه کنید تا در خانه با استفاده از استخوان های غذا برای گیاهان تان کود درست کنید! کودی مقوی و بی خرج!

با استخوان های غذا کودی برای گیاهان تان درست کنید!

کود استخوان غذایی مقوی و سرشار از مواد مورد نیاز گیاهان است که از طریق پختن و خرد کردن استخوان ها تهیه می شود. این کود عالی به خاک تان فسفر، پتاسیم، نیتروژن و کلسیم اضافه می کند. ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید چگونه باید این کود را آماده کنید و چه زمانی باید از آن استفاده کنید.

برای تهیه این کود به چه وسایلی نیاز است:

  • میزانی استخوان
  • زود پز
  • یک ظرف بزرگ
  • یک وسیله برای جدا کردن چربی از استخوان
  • خرد کن
  • وسایل تست خاک (دلخواه)
  • مایع سفید کننده
  • چکش

روش کار

مرحله اول. استخوان ها را تمیز کنید

اولین مرحله آن است که هر گونه گوشت و چربی را به خوبی از استخوان پاک کنید. می توانید سعی استخوان را با کارد یا هر وسیله دیگری خراش دهید تا کاملا تمیز شود. اگر چربی ها از استخوان جدا نشدند، ابتدا استخوان را برای 5 دقیقه در زود پز قرار دهید سپس تمیزش کنید.

مرحله دوم. بپزیدش

بعد از اینکه استخوان ها را تمیز کردید آنها را در دمای 400 تا 500 درجه فارنهایت بپزید. تا زمانی که استخوان ها خشک و شکننده شوند به پختن ادامه دهید (آنها را در فر بپزید). در حالت ایده آل استخوان هایی با سایز کوچک تا میانه به یک ساعت پختن نیاز دارند. بعد از پخته شدن استخوان ها آنها را در گوشه ای بگذارید تا خنک شوند. پختن بدون آب (پختن در فر) باعث می شود آب موجود در بافت های استخوان بخار شود و بافت استخوان ترد و شکننده شود و خرد کردن آن برای مخلوط کردنش با خاک آسان تر انجام گیرد. پس حتما این مرحله را انجام دهید تا در پودر کردن استخوان دچار مشکل نشوید.

مرحله سوم. تکه تکه کردن

استخوان ها را درون کیسه ای ضخیم با جنس پلاستیک یا پارچه بریزید و با استفاده از چکش، گوشت کوب، وردنه یا هر وسیله دیگری به آنها ضربه بزنید و به قطعات کوچک تبدیل شان کنید.

مرحله چهارم. خردشان کنید

قطعات استخوان خرد شده را داخل مخلوط کن یا خرد کن بریزید و آنها را تا جایی هم بزنید و خرد کنید که به مخلوطی با ساختار نرم و ذرات خیلی ریز تبدیل شوند.

این مخلوط خرد شده استخوان را به تنهایی و یا مخلوط با خاکستر چوب به خاک گلدان یا باغچه تان اضافه کنید.

کود محلول استخوان آماده کنید

  1. استخوان درست انتخاب کنید

نوع استخوانی که انتخاب می کنید معین کننده مواد مغذی موجود در کودتان است. می توانید از استخوان مرغ، گاو، بوقلمون و گوسفند استفاده کنید. استخوان گاو بهترین انتخاب است. استخوان بوقلمون هم تاثیر خوبی دارد. کار کردن با استخوان مرغ آسان تر است!

  1. تمیز کنید

با استفاده از یک چاقو به جای مانده گوشت، رگ یا هر چیز دیگری که به استخوان چسبیده است را جدا کنید. این مرحله به این علت مهم است که چربی مخلوط با استخوان پوسیدن آن در خاک باغچه را به تعویق می اندازد و مواد مغذی دیرتر در دسترس گیاه قرار می گیرند. برای اینکه استخوان بهتر تمیز شود می توانید ابتدا آن را به مدت 1 ساعت بپزید. به این ترتیب چربی و مواد زائدی که به استخوان چسبیده اند به راحتی جدا خواهند شد.

  1. بپزید

استخوان ها را درون فر با دمای 284 درجه فارنهایت یا بیشتر بپزید. با پختن استخوان ها در فر، آنها خشک و شکننده خواهند شد و فرایند خرد کردن آنها آسان تر خواهد شد و به علاوه هر گونه عامل بیماری زایی که روی استخوان زندگی می کند خواهد مرد. اگر فر ندارید استخوان ها را به مدت 30 دقیقه در زود پز بپزید. قبل از اینکه به مرحله بعد بروید، اجازه دهید استخوان ها خشک شوند.

  1. بکوبید

استخوان یکی از سخت ترین مواد در جهان هستی است. به همین علت است که قبل از خرد کردن آنها و گذاشتن شان در دستگاه همزن یا خرد کن، ابتدا باید آنها را به قطعات ریزتر تبدیل کنید. تکه تکه کردن استخوان باعث ساده شدن و سرعت بخشیدن به فرایند خرد شدن آن می شود. مانند روش قبل استخوان ها را درون یک کیسه ضخیم بریزید و با هاون یا چکش آنها را به تکه های کوچکتر تبدیل کنید.

  1. خرد کنید

تکه های استخوان را درون خرد کن یا همزن بریزید و به خوبی خردشان کنید. این کار را تا زمانی که استخوان به خوبی خرد و ریز شود ادامه دهید.

  1. خاک را تست کنید

ترکیبات مغذی موجود در خاک گلدان یا باغچه تان را بدانید. به این صورت میزان دقیق آب و استخوانی را که باید با هم مخلوط کنید تا نیاز باغچه تان برآورده شود را خواهید دانست. اگر میزان کلسیم و پتاسیم باغچه تان زیاد است، تنها 1 تا 2 قاشق چایخوری پودر استخوان را به کود معمولی که به گیاهان تان می دهید اضافه کنید. در غیر این صورت تنها ماده معدنی که خاک تان کم دارد را به این کود اضافه کنید.

  1. با آب مخلوط کنید

استخوان پودر شده را با میزانی آب مخلوط کنید و آن را در قابلمه روی شعله میانه قرار دهید تا به خوبی با هم ترکیب شوند. گرما باعث می شود آب مواد مغذی استخوان را جذب کند. مخلوط را آنقدر هم بزنید که هیچ ذره استخوانی ته نشین نشود و مانند رسوب در کف ظرف قرار نگیرد. سپس قابلمه را از روی آتش بردارید تا مخلوط تان خنک شود.

  1. خاک را تحت نظر داشته باشید

بعد از هر بار استفاده از این کود در خاک، خاک را کنترل کنید تا در طول زمان متوجه تغییرات آن شوید. سطح فسفر و کلسیم خاک تان را چک کنید تا متوجه شوید باید چه میزان از این کود به باغچه تان بدهید.

چای استخوان درست کنید

چای استخوان تنها یک نام باکلاس تر برای کمپوست ارگانیکی است که حاوی استخوان است! این کمپوست نوشیدنی مقوی برای گیاهان است که سرشار از نیتروژن و فسفر است. چای استخوان معمولا از طریق ترکیب 1 تا 2 قاشق غذاخوری پودر استخوان به 4 لیتر محلول کود یا چای کمپوست حاصل می شود. بعد از مخلوط این مواد با هم بهتر است به این ترکیب اجازه دهید یک شب بماند و اجزای آن با هم خیس بخورند. می توایند این کود را به طور مستقیم روی خاک بریزید و یا بر روی شاخسار گیاه پخش کنید.

منبع: فوت و فن / balconygardenweb.com
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1843

به "با استخوان های غذا کودی برای گیاهان تان درست کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با استخوان های غذا کودی برای گیاهان تان درست کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید