اجاره دو میلیونی آیفون برای یک شب مهمانی!
به گزارش وبلاگ علیکایی، این روز ها افراد هزینه های کلانی پرداخت می نمایند تا در ظاهر پولدار به نظر برسند، چند میلیون می دهند که فقط برای یک شب، یک برند خاصی در دست و یا زیر پایشان باشد.
به گزارش خبرنگاران، همه می دانیم که قیمت بعضی از برند های تلفن همراه سر به فلک کشیده و برای خرید یک تلفن همراه مبلغ 33 میلیون و حتی بیشتر باید پرداخت گردد. هرچند حتما لزومی ندارد که فلان برند یا فلان مدل تلفن همراه در دست ما باشد، اما این نوع نگاه برای همه یکسان نیست.
شاید برای خیلی از ما مهم نباشد با چه مدل تلفن همراهی به مهمانی برویم و یا حتی برایمان مهم نباشد پراید سوار شویم یا آخرین مدل بنز و BMW، اما برای بعضی این طور فرق می نماید. بعضی دوست دارند وقتی به مهمانی می فرایند همه نگاه ها به سوی آن ها باشد و همه از آن ها حرف بزنند. دلشان می خواهد عظیم باشند، اما نمی دانند که هیچکس با مدل ماشین و گوشی تلفن همراه عظیم نمی گردد هیچکس به خاطر وسایلی که در اختیار داریم به ما احترام نمی گذارد.
این روز ها افراد هزینه های کلانی پرداخت می نمایند تا در ظاهر پولدار به نظر برسند. چند میلیون می دهند که فقط برای یک شب، یک برند خاصی در دست و یا زیر پایشان باشد. آیفون 11 پرومکس را برای یک شب در یک مهمانی اجاره می نمایند تا نگاه دیگران را به خود جلب نمایند. شاید عجیب به نظر برسد، اما داریم افرادی که فقط برای دریافت یک عکس و اشتراک گذاری آن در فضای مجازی میلیون ها پول می دهند تا آخرین مدل یک برند خاص اتومیبل زیر پایشان باشد، چراکه می خواهند با این عکس ها فالوئر جذب نمایند.
شاید یکی اسمش را بگذارد چشم و هم چشمی یا یکی بگوید این افراد شخصیت نمایشی دارند، به دنبال این هستند که خود را بهتر از آنچه هستند نشان دهند. می خواهند بگویند که ما از همه بهتریم، اما به راستی چشم و هم چشمی چقدر می تواند در گرایش افراد به چنین مسأله ای تأثیرگذار باشد؟
دلایل بروز چشم و هم چشمی بد چیست؟
در این باره رضا فریدی روانشناس بالینی و فعال آسیب های اجتماعی، اظهار کرد: پدیده چشم و هم چشمی که در گذشته چندان رایج نبود، بنا به دلایل مختلف اکنون در ابعادی گسترده ای در جامعه ظاهر شده است. افراد می خواهند با همه قدرت، طبقه بالاتر از خود را سرمشق قرار دهند. این پدیده روی روابط اجتماعی اثر گذاشته است.
وی با بیان اینکه اگر این پدیده در گذشته مربوط به طبقه خاصی از جامعه بود، اکنون همه گیر شده است، اضافه نمود: شاید بتوان گفت نوعی حسادت اجتماعی در جریان است که نمونه های آن را این روز ها در فضای مجازی مشاهده می کنید.
در مسائل مادی همه می خواهند از یکدیگر سبقت بگیرند، پای ابزار مادی که وسط باشد همه می خواهند ثابت نمایند من بهترم، گوشی موبایل من بهتره، مدل ماشین من بالاتره، من پول بیشتری برای فلان لباسم در عروسی دادم، آرایشگاهی که من رفتم لاکچری تره، اما در دنیایی که بی اخلاقی در آن فریاد می زند هیچکس به دنبال اخلاق مداری نیست، هیچکس نمی خواهند از لحاظ معنوی از دیگری سبقت گیرد، همه می خواهیم یکدیگر را له کنیم و بالا رویم.
فریدی با اشاره به اینکه وقتی ما از پدیده نابهنجار چشم و هم چشمی سخن به میان می آوریم، منظور رقابت و مسابقه در مادیات است، گفت: مسابقه در معنویات و اخلاق و اینکه هر کسی در کار نیک و خیر شتاب کند و در انجام آن گوی سبقت را از دیگران برباید، بسیار کار پسندیده و اخلاقی است و خداوند در آیات زیادی همه را تشویق و ترغیب نموده و آن را به عنوان یک ارزش معرفی نموده است.
این روانشناس ادامه داد: مؤلفه های اساسی چشم و هم چشمی بد در تظاهر، رقابت ناسالم، احساس خودکم بینی و کمبود، در امور مادی و ارضای آن به اشکال گوناگون یافت می گردد. چشم و هم چشمی بد، نوعی نقص و نارسایی در شخصیت شخص و نادرستی در بینش و نگرش او است که می تواند منجر به بیماری روانی، چون افسردگی و احساس نومیدی و بی اعتمادی گردد.
وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که موجب می گردد چشم و هم چشمی بد و رقابت ناسالم در جامعه و بین افراد شیوع پیدا کند، تسلط روحیه رقابت ناسالم در جامعه است، گفت: یعنی افرادی که از حیث امکانات مادی و معنوی دچار کمبود هستند، بدون در نظر دریافت اوضاع مالی و خانوادگی خود به دنبال احتیاج های غیرواقعی می فرایند و با اعتقاد بر اینکه اگر فلان مقام یا موقعیت را داشته باشم در جامعه مقبولیت بیشتری خواهم داشت، مرتباً اتومبیل یا وسایل منزل خود را ارتقا می دهند و در این میان رسانه های جمعی به ویژه فیلم های سینمایی نیز به این پدیده، بیشتر دامن می زنند تا جایی که چشم و هم چشمی بد و تقلید از لباس آغاز می گردد و به تدریج در تمام زمینه ها از قبیل مجالس و مهمانی ها، معاشرت ها و رفت و آمد ها حتی در انتخاب مسکن و وسایل زندگی و شخصی تأثیر می گذارد.
فریدی با بیان اینکه وقتی در یک جامعه ارزش ها تغییر پیدا نمایند و داشته های مادی جای ارزش های معنوی را بگیرند، افراد برای به دست آوردن صندلی اجتماعی می کوشند خود را به ابزار روز مجهز سازند. آن ها می پندارند که داشتن این ابزار موجب می گردد سریع تر پیشرفت نمایند و بیشتر دیده شوند و این گونه سعادت و خوشبختی واقعی را تجربه نمایند.
این روانشناس با تأکید بر اینکه چشم و هم چشمی ها اگر به صورت رقابت سالم در زمینه تحصیلی، حرفه و شغل باشد، موجب پیشرفت انسان است، اضافه نمود: چشم و هم چشمی بیشتر اوقات همان طور که بیان نمودم به صورت رقابت ناسالم در بعضی زمینه ها از قبیل خرید لوازم منزل، پوشاک، طلا و زیورآلات، انتخاب رشته تحصیلی و حتی سفر های خارجی و زیارتی مشاهده می گردد که نه تنها موجب پیشرفت نمی گردد، بلکه از نظر مالی و روانی به خانواده و حتی جامعه لطمه می زند.
آنقدر در زندگی درگیر مادیات شدیم که همه چیز را از یاد بردیم و فکر می کنیم زندگی در همین آهن ها خلاصه شده و خوشبختی در صورتی معنا پیدا می نماید که ما بهترین تلفن همراه و اتومبیل را داشته باشیم. حاضریم پول خود را دور بریزیم، اما در نظر دیگران لاکچری باشیم، کسب و کار های کاذب دیگران را با طرز فکر اشتباه رونق می دهیم، شبی 2 تا 3 میلیون بابت اجاره تلفن همراه اجاره می دهیم و همین مبلغ و گاهی بیشتر را بابت اجاره ماشین فقط برای دریافت یک عکس پرداخت می کنیم.
علل گرایش جوانان برای اجاره تلفن همراه و اتومبیل گران قیمت
علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و روانشناس اجتماعی، درباره علل گرایش جوانان امروز به اجاره تلفن همراه و اتومبیل گران قیمت، اظهار کرد: زندگی در کلانشهر ها احتیاجمند یک سری سازوکارهاست، یکی از این سازکار ها آن است که احتیاج داریم خودمان را به دیگران ثابت کنیم، در صورتی که در شهر های کوچک با خانواده و قومیت شناخته شده هستیم و احتیاجی نداریم خودمان را به اثبات برسانیم.
این جامعه شناس با بیان اینکه در کلانشهر ها که افراد یکدیگر را نمی شناسند احتیاج است که خود را به دیگران بشناسانند، بیان نمود: افراد برای اینکه خودشان را به دیگران اثبات نمایند به چیز های مختلفی احتیاج دارند که یکی از آن ها احتیاج مادی مانند؛ داشتن تلفن همراه و اتومبیل گران قیمت و زندگی در یک مکان جغرافیایی خاص یعنی شمال تهران است.
وی با بیان اینکه در دست داشتن تلفن همراه گران قیمت در وهله اول نشان گر طبقه اجتماعی است که به آن تعلق داریم، گفت: گاهی از این ابزار های مادی استفاده می کنیم تا به اهداف دیگر برسیم، به عنوان مثال می خواهیم یک معامله کلانی را انجام دهیم و وقتی با ماشین گران قیمت به آن جلسه می رویم فکر می کنیم طرف مقابل با دیدن این اتومبیل، به ما اعتماد می نماید. همچنین گاهی جوان ها با هدف اینکه اصطلاحاً مخ یک نفر را بزنند یا قرارداد های عظیمی را ببندند، تلفن همراه گران قیمت را اجاره می نمایند تا به رخ دیگران بکشند و خود را در صندلی دیگری نشان می دهند و ادای طبقه پولدار را در می آورند.
شریفی یزدی اظهار داشت: به نشان دادن طبقه اجتماعی که به آن تعلق نداریم و خود را بالاتر از آن چیزی که هستیم نشان دهیم اصطلاحاً تفاخر اجتماعی می گویند، این افراد اصولاً اعتماد به نفس پایینی دارند و یا از لحاظ روانشناسی می توان گفت که شخصیت نمایشی دارند که از این ابزار ها برای عرضه خود استفاده می نمایند.
داشتن این ابزار های مادی برای ما، نه شأن و شخصیت دارد و نه صندلی ما را در جامعه بالا می برد. شاید به طور کوتاه مدت نظر دیگران را جلب کنیم، اما در معاشرت با دیگران اگر اخلاق مدار نباشیم، تلفن همراه و اتومبیل گران قیمت اجاره ای ما باعث حفظ روابط نمی گردد، چراکه برای حفظ روابط بیش از داشتن ابزار های مادی احتیاج به شخصیت و اخلاق اجتماعی است. دیر یا زود همه خواهند فهمید ما آن طور که نشان می دهیم نیستیم، ما آنقدر ها که معلوم است لاکچری نیستیم، پس بهتر است در هر لحظه و زمان خودمان باشیم. مگر خودمان چه ایرادی دارد؟
منبع: فرارو