شهر زیرزمینی نوش آباد اصفهان؛ جاذبه شگفت انگیز دوره ساسانی

به گزارش وبلاگ علیکایی، شهر زیرزمینی نوش آباد یکی از جاهای دیدنی نزدیک کاشان است. این اثر تاریخی، بسیار مجذوب کننده و دیدنی ست. اگر تا حالا درباره این شهر زیرزمینی چیزی نشنیده بودید، با ما باشید.

شهر زیرزمینی نوش آباد اصفهان؛ جاذبه شگفت انگیز دوره ساسانی

شهر زیر زمینی نوش آباد به شهر اویی یا اوئی هم معروف است. تا همین چند سال پیش کسی از وجود چنین جایی خبر نداشت. اما تازگی ها گردشگران زیادی برای دیدن آن به حوالی کاشان سفر می کنند.

ما در این مطلب از خبرنگاران می خواهیم داستان پیدا شدن بزرگ ترین شهر زیرزمینی ایران را برای تان بگوییم. از ساختار آن برای تان تعریف می کنیم و راه دسترسی به آن را خواهیم گفت.

رزرو بلیط، هتل و تور در خبرنگاران

شهر زیرزمینی نوش آباد کجاست؟

اگر کنجکاو شده اید بدانید شهر زیرزمینی نوش آباد کجاست، باید بگوییم که فاصله چندانی با کاشان ندارد. اگر مسافر کاشان باشیم، حیف است به نوش آباد سر نزنیم. نوش آباد یکی از شهرستان های آران و بیدگل به شمار میرود.

از تهران که بخواهیم به نوش آباد سفر کنیم، از اتوبان قم شروع می کنیم. حواس مان باید به تابلوی خروجی کاشان باشد. اتوبان کاشان را ادامه می دهیم. زمانی که تابلوی آران و بیدگل را دیدیم، مسیرمان را عوض می کنیم. قبل از این که به شهر آران و بیدگل برسیم، چشم مان به تابلوی نوش آباد می خورد.

از تهران تا نوش آباد حدود 244 کیلومتر فاصله داریم. از کاشان تا این جا 14 کیلومتر راه است. وارد نوش آباد که شویم، خیلی زود تابلوی شهر زیرزمینی را پیدا می کنیم. این جا دو ورودی دارد. ورودی شماره 1 کمی کوچک تر از ورودی شماره 2 است.

شهر زیرزمینی نوش آباد از کجا پیدا شد؟

تا سال 1385 کسی از وجود چنین شهری در زیر زمین خبر نداشت. فردی که می خواست در خانه اش چاه بکند، متوجه وجود شهر زیرزمینی شد. از آن موقع بود که نام شهر اویی سر زبان افتاد. حالا می توانیم با خرید بلیت ورودی، هر قدر بخواهیم در دالان های زیرزمینی آن گردش کنیم.

مجذوب کنندهیت شهر زیرزمینی نوش آباد در چیست؟

زندگی شهرنشینی کاری کرده با دیدن هیچ آسمان خراش و بنای جالبی، تعجب نکنیم. انواع تجهیزات و ماشین آلات در کنار مصالح ساختمانی متنوع، ساخت سازه های مختلف را آسان کرده است.

اما در دوره ساسانیان خبری از این تجهیزات نبود. این شهر دست کند است. با دستان انسان کنده شده و ذره ذره شکل گرفته. گذشته از دست کند بودن آن، معماری و کاربرد حیرت انگیزی دارد.

این شهر سه طبقه است. در هر طبقه تعداد زیادی دالان و اتاق می بینیم. این سه طبقه با کانال به هم وصل شده اند. کانال چیزی شبیه چاه است و در دارد.

این شهر در دوره ساسانی کاربرد دفاعی و نظامی داشته. محلی برای پنهان شدن و فرار از دشمن بوده. زمانی که به نوش آباد می آییم و در دالان ها قدم می زنیم، مردمی را تصور می کنیم که در زیر زمین پنهان می شدند.

این جا به شهر اویی معروف شده. اویی یا اوئی در زبان محلی یعنی آهای. نظریه ای هست که می گوید مردم در این دالان ها همدیگر را گم می کردند. برای پیدا کردن همدیگر، از کلمه اویی استفاده می کردند. اکنون هم به همین نام معروف است. بعضی دیگر می گویند همان زمانی که شهر را می ساختند، به این نام معروف شده.

معماری شهر زیرزمینی اویی چگونه است؟

خوب است دید کلی از این شهر داشته باشیم. شهر زیرزمینی نوش آباد حدود جهار کیلومتر است. اگرچه ما فقط 400 مترش را می توانیم ببینیم. بررسی فضاهای بیشتر به زمان و امکانات نیاز دارد. عمق طبقه های شهر حدود چهار تا 16 متر است.

در دوره ساسانی این شهر را در زیر زمین با دست کندند. هدف آنها برپایی پناهگاهی برای مردم بود. در زمان جنگ و حمله دشمن، همه می توانستند در این شهر پنهان شوند.

در طبقه اول دالان های زیادی می بینیم. خیلی راحت می شد در این دالان ها پنهان شد و فرار کرد. گاهی ارتقاع دالان ها خیلی کوتاه می شود. در طبقه های دوم و سوم امکان زندگی کردن فراهم بوده. به نظر می رسد مواد خوراکی را در همین طبقه ها پنهان می کردند.

نورپردازی این شهر مجذوب کننده است. روی دیوار می توانیم جایی را ببینیم که پیه سوز قرار می گرفته. می توانیم حدس بزنیم که همیشه دالان ها روشن بوده اند.

برای گردش هوا و تهویه هوا هم فکر کرده بودند. کانال یا چاه هایی به شکل U کار تهویه را انجام می دهند. ضمن این که از اختلاف فشار هوا بهره برده اند.

در ورودی دوم، از حدود 50 پله پایین می رویم تا به شهر زیرزمینی برسیم. سر راه مان آب انبار بزرگی واقع شده است. این جا از راه تونل به شهر اویی وصل می شود.

ورودی اول به فضای کوچک تری منتهی می شود. کارشناسان می گویند احتمالا ورودی اول برای حاکم شهر و ورودی دوم برای مردم بوده اند. ورودی های دیگر با سیلاب ها و در گذر زمان بسته شده اند.

اتاق ها به یک محوطه بزرگ منتهی می شوند. بعضی از کارشناسان حدس می زنند معماری آن بی شباهت به آتشکده نیست.

می توانیم با سفر به نوش آباد، از این شهر زیر زمینی دیدن کنیم. در هوای مرطوبش قدم بزنیم و در دالان های کوتاه و تنگش، زندگی گذشتگان را تصور کنیم.

بهترین زمان سفر به نوش آباد چه فصلی ست؟

خیلی ها با یک تیر دو نشان می زنند. از جاهای دیدنی کاشان بازدید می کنند. در کنارش به نوش آباد می آیند. کاشان در اول بهار و فصل گلاب گیری بیشترین بازدیدکننده را دارد. پاییز و بهار بهترین زمان سفر به این منطقه است.

آیا نوش آباد هتل دارد؟

محلی ها سوییت و خانه برای اجاره دارند. اگر بخواهیم شب را در نوش آباد بمانیم، دنبال تابلوی اجاره سوییت می گردیم. راه دیگر این است که بعد از سر زدن به دیدنی های نوش آباد، به کاشان برگردیم. هتل های کاشان در دو سبک سنتی و مدرن هستند. طبق سلیقه و بودجه مان می توانیم از بین هتل های کاشان انتخاب کنیم.

منبع: علی بابا
انتشار: 17 خرداد 1401 بروزرسانی: 17 خرداد 1401 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1785

به "شهر زیرزمینی نوش آباد اصفهان؛ جاذبه شگفت انگیز دوره ساسانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر زیرزمینی نوش آباد اصفهان؛ جاذبه شگفت انگیز دوره ساسانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید