5 سال طول کشید تا این تصویر دیوانه کننده 2.5 گیگاپیکسلی از صورت فلکی شکارچی ثبت گردد

به گزارش وبلاگ علیکایی، ثبت عکسی از صورت فلکی شکارچی (Orion Constellation) (جبار یا اوریون هم گفته می گردد) پروژه ای 5 ساله با 500 ساعت ویرایش و 42 ساعت پردازش بود که از سال 2013 توسط عکاس نجومی به نام Matt Harbison آغاز شد.

5 سال طول کشید تا این تصویر دیوانه کننده 2.5 گیگاپیکسلی از صورت فلکی شکارچی ثبت گردد

نتیجه نهایی این پروژه یک عکس دیوانه کننده 2.5 گیگاپیکسلی با دقت و جزئیات بالا است.

هاربیسون می گوید ایده ثبت این تصویر در سال 2013 کلید خورد و به طور عملی از سال 2015 شروع شد. طی 5 سال، 200 قطعه از هزاران عکس گرفته شده ساخت تا با ویرایش و پردازش تصویر به یک عکس نهایی از صورت فلکی شکارچی تبدیل شدند.

رویای کودکی

هاربیسون این عکس را عشق سال های طولانی به ستارگان می خواند و نام این پروژه را ORION گذاشته است. این عکاس در سال 2015 یک دوربین جدید مونو به نام QHY 16200 CCD پیدا کرد و پس از تحقیقات زیاد روی آن، در سال 2016 تصمیم گرفت آن را خریداری و برای عکاسی از فضا استفاده کند.

هاربیسون می گوید در این پروژه به طور کامل متعهد به سنسور بوده است. دوربین QHY 16200 CCD APS-H یک چرخ فیلتر 7 موقعیتی یکپارچه دارد که به طور ویژه برای عکاسی از نجوم ساخته شده است و اگر بتوانید آن را پیدا کنید؛ قیمتی 4800 دلاری دارد.

این عکاس قبلا تصاویری از سحابی Nebula در مقیاس 10 و 11 پیکسل گرفته بود ولی با دوربین QHY 16200 سراغ دریافت تصاویری با مقیاس 1.6 پیکسل برای صورت فلکی شکارچی رفت.

او می گوید مطمئن بوده این تغییر سنسور و پیکسل می تواند ماهیت واقعی پشت فضای رازآلود را و آن رنگ ها و شکل های فضایی را نشان بدهد. او بیش از 5 سال با صبر و حوصله مشغول دریافت 2508 عکس مجزا از Orion Constellation بود و بعد بیش از 500 ساعت برای ویرایش و ترکیب آن ها با یکدیگر صرف کرد.

همان طور که می دانید؛ دریافت هزاران عکس از یک صورت فلکی به صدا شب عکاسی احتیاج دارد. هاربیسون می گوید فارغ از چالش های نرم افزاری، بعضی مسائل سخت افزاری مداوم و شرایط جوی هم مطرح بودند. شرایط جوی شرث تنسی مدام تغییر می کرد و بعضی شب ها برای عکاسی مناسب نبود.

هر شب باید همان موقعیت ستاره ها را پیدا کرد و عکاسی از شمال و جنوب تا شرق و غرب ادامه پیدا می کرد تا همه تصاویر در یک شرایط شب گرفته شوند و بعد به صورت یک عکس یکپارچه دربیایند.

چالش های سخت افزاری و نرم افزاری

هاربیسون در سال 2015 برای ویرایش این تصاویر از دستگاه مک پرو با دو پردازنده Xeon و 64 گیگابایت رم استفاده نموده و اعتقاد دارد یکی از سریع ترین کامپیوترها تا رسیدن به پنل 47 بوده ولی پس از احساس کرد مقدار رم دستگاه کم است.

پس از آن تا 5 سال هاربیسون کامپیوترهای مختلف را برای رسیدن به یک عملکرد مناسب آزمایش کرد. ویرایش تصاویر تا ماه اوت 2020 طول کشید و در نهایت کامپیوتر جدید او یک AMD Threadripper با 24 هسته و 256 گیگابایت رم است.

در مجموع 23 ساعت طول کشید تا 200 قطعه از تصاویر مختلف عکاسی شده براساس نقشه های موجود صورت فلکی شکارچی تهیه و بعد 19 ساعت طول کشید تا این قطعه ها درهم ادغام شوند و به صورت یک طرح موزاییکی کنار یکدیگر قرار بگیرند.

در نهایت، عکسی 2.5 گیگاپیکسلی از Orion Constellation با جزئیات ریز بسیار زیادی به دست آمده است که می تواند برای سال های طولانی مورد استفاده قرار بگیرد.

در ویرایش 500 ساعته تصاویر از ترکیب نرم افزارهایی مانند Main Sequence Software و Sequence Generator Pro به همراه PHD2 Guiding و Pixinsight و Astro Pixel Processor و Adobe Photoshop استفاده شده است.

در زیر نسخه مقیاس شده بعضی تصاویر کامپایلی را می بینید:

در اینجا هم دو تصویر می بینید که از بزرگنمایی تصویر اصلی حاصل می شوند و جزئیات در آن ها فوق العاده است:

کاری که هاربیسون انجام داده برای نجوم فوق العاده ارزشمند و ماندگار است. به جرات می توان گفت تنها عکسی است که جزئی ترین نکات در صورت فلکی جبار یا اوریون را به تصور کشیده و این چیزی جز تحقق یک رویای کودکی نبوده است.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 4 آذر 1399 بروزرسانی: 4 آذر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1005

به "5 سال طول کشید تا این تصویر دیوانه کننده 2.5 گیگاپیکسلی از صورت فلکی شکارچی ثبت گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 سال طول کشید تا این تصویر دیوانه کننده 2.5 گیگاپیکسلی از صورت فلکی شکارچی ثبت گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید