گزارش، روابط ترکیه و اروپا؛ نگرانی آنکارا از تحریم

به گزارش وبلاگ علیکایی، در شرایطی که بعضی از سران اتحادیه اروپا، ترکیه را به اعمال تحریم های مالی تحریم نموده بودند، مشاور اردوغان به بروکسل رفت و در سه ملاقات و گفت وگوی مهم، کوشش کرد تا رضایت مقامات اروپا را به دست آورد.

گزارش، روابط ترکیه و اروپا؛ نگرانی آنکارا از تحریم

با ما سفر کنید و با تور ترکیبی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روابط سیاسی بین ترکیه و اتحادیه اروپا در سال 2020 میلادی، شرایط خوبی را سپری ننموده و با فراز و فرودهای گهگاهی، در این جهت، شاهد بروز تنش بوده و هستیم. همین چند روز پیش بود که ژوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تندی از سیاست خارجی ترکیه انتقاد کرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

پس از آن که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه به مناسبت سی و هفتمین سالگرد تاسیس دفاکتوی جمهوری قبرس ترک، همراه با دولت باغچلی به شهر متروکه مرعش سفر کرد، در سخنرانی خود، تاسیس دو دولت مستقل در قبرس را به عنوان یگانه راه چاره حل معضلات فعلی قلمداد کرد.

بورل، هم سفر به مرعش و هم تاکید بر تاسیس دو دولت را، تحریک نماینده دانست و اظهار داشت که اردوغان با این کارها و این اظهارات، به روابط کشورش با اتحادیه اروپا، آسیب می زند.

در همین حال، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، ترکیه را تهدید کردند که در نشست آینده سران اتحادیه، تحریم ترکیه را در دستور کار قرار خواهند داد.

در شرایطی که بعضی از سران اتحادیه اروپا، ترکیه را به اعمال تحریم های مالی تحریم نموده بودند، ابراهیم کالن به بروکسل رفت و در چند ملاقات و تبادل نظری مهم، کوشش کرد تا رضایت مقامات اروپا را به دست آورد.

سه ملاقات در بروکسل

ابراهیم کالن سخنگوی رئیس جمهور و در عین حال، رئیس شورای مشاورین بخش سیاست خارجی و امنیت ملی نهاد ریاست جمهوری، فردی است که ظاهراً در حوزه سیاست خارجی و اتخاذ تصمیمات مهم، بیش از دیگران، مورد وثوق و اعتماد اردوغان است. به همین خاطر پیش از آن که مساله تحریم مالی اتحادیه اروپا علیه ترکیه، به یک هدف و دستور کار جدی تبدیل گردد، اردوغان، کالن را به بروکسل اعزام کرد.

مریم واندن هوول مشاور ارشد چارلز میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا، بوئین سیبرت از مقامات کمیسیون اتحادیه اروپا و هلگا اشمید دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا سه مقام اروپایی بودند که کالن، به صورت جداگانه با هر کدام از آنان ملاقات و تبادل نظرهای مفصلی انجام اد.

ابراهیم کالن که معمولاً در توییتر و اینستاگرام، جزئیات ملاقاتها و جلسات خود را منعکس می نماید، ترجیح داد بدون اشاره به جزئیات و بدون انتشار هر عکس و حاشیه ای، صرفاً به این موضوع اکتفا کند: این موضوعات، در ملاقات با مقامات اتحادیه اروپا، مورد بحث و آنالیز نهاده شد: روابط ترکیه و اتحادیه اروپا، مساله قبرس و شرق مدیترانه، مساله قره باغ، سوریه و لیبی.

کالن، همچنین بر این مساله تاکید نموده که در ملاقات با مقامات اتحادیه اروپا، به این موضوعات مهم و استراتژیک، اشاره نموده است:

1.عضویت در اتحادیه اروپا برای ترکیه، یک مساله جدی و استراتژیک است.

2.نباید اجازه داد که روابط ترکیه و اتحادیه اروپا، فدای بعضی مسائل دوجانبه گردد (منظور پیغامدهای تنش بین ترکیه و یونان و همچنین ترکیه و فرانسه است.)

3.تقویت روابط ترکیه و اتحادیه اروپا، احتیاج به اقدامات جدی دارد و توقف مذاکرات، بی معنی است.

4.مقصد 45 درصد از کل صادرات ما، بازارهای اتحادیه اروپا است و ده ها هزار کارآفرین و صنعتگر ترک، در کشورهای مختلف اروپایی، دارای کارگاه، واحد تولیدی، شرکت یا مغازه هستند.

5.بین 5 تا 6 میلیون شهروند ترکیه در کشورهای مختلف اروپایی زندگی می نمایند و مساله اروپا، برای ما یک مساله استراتژیک است.

6.بسیاری از اقدامات یونان، تحریک نماینده و غلط است و در ماجرای توافق دریایی یونان و مصر، خود اتحادیه اروپا نیز از این توافق خبر نداشت و مقامات اتحادیه در تبادل نظر با سران آتن، گلایه نموده بودند که چرا بدون هماهنگی با اتحادیه دست به چنین کاری زده اید.

7.حتی اگر ترکیه را تحریم کنید، ما در شرق مدیترانه، دست از اهداف خود برنمی داریم و اعمال تحریم، نتایجی به دست نخواهید آورد. نه من به خاطر جلوگیری از تحریم به بروکسل رفتم و نه اردوغان به خاطر ممانعت از تحریم، در خصوص اتحادیه اروپا سخنرانی کرد.

پیغام های گرم اردوغان

ابراهیم کالن بر اساس توافقی که در تماس تلفنی اردوغان و چارلز میشل اجرا شده بود، به بروکسل رفت و به محض شروع ملاقاتهای او با مقامات اتحادیه اروپا، در این سوی میدان، خود اردوغان نیز پیغام های گرمی در خصوص اروپا داد و اظهار داشت: جای ترکیه اروپا است. اروپا باید عضو اتحادیه اروپا باشد و ما، آینده را با اروپا خواهیم ساخت.

سخنان اردوغان و سفر کالن به بروکسل، نشان دهنده این واقعیت است که ترکیه، تهدیدات اتحادیه اروپا را جدی می گیرد و به منظور خنثی سازی تهدیدات آلمان، فرانسه، یونان و قبرس، از ابزار دیپلماسی استفاده می نماید.

کوشش برای حفظ توازن بین دموکراسی و امنیت

ابراهیم کالن، پس از بازگشت به ترکیه، در مصاحبه با شبکه خبر تلویزیونی ان.تی.وی، ضمن تاکید بر ضرورت دست زدن به اصلاحات سیاسی و حقوقی، با لحنی گلایه آمیز گفت: ما با انجام اصلاحات حقوقی و کوشش برای ارتقای دموکراسی، مسئله ای نداریم. اما در عین حال، دغدغه های امنیتی نیز داریم. مثلاً، تهدید پ.ک.ک هنوز هم برطرف نشده است. گاهی رفقای اروپایی ما، دغدغه های امنیتی ما را به درستی درک نمی نمایند. من همیشه از خود آنها مثال می آورم. در مسائل امنیتی، به مراتب، از ما سخت گیرتر هستند.در سال 1989 میلادی و در شرایطی که سرویس جاسوسی آلمان غربی، مسائل بزرگی به وجود آورد، بیش از پانصد هزار نفر، اخراج شدند. بعدها کمتر از 10 درصد از این افراد، دوباره به کارها و مشاغل خود بازگردانده شدند. پس از حملات تروریستی در متروی لندن و تهدیدات اخیر در فرانسه نیز، شاهد این هستیم که مقررات سختگیرانه ای وضع شده است. چرا؟ چون امنیت مهم است. بین آزادی و دموکراسی و امنیت، باید تعادل و توازن برقرار کرد. از قلم نیاندازید، ترکیه تنها کشور عضو ناتو است که به طور همزمان، با سه گروه تروریستی می جنگد و در عین حال، کوشش می کنیم موازنه بین آزادی و امنیت را حفظ کنیم.

جهت پیش رو

واقعیت این است که اختلاف بر سر قبرس، شهر متروکه مرعش و دیگر مسائل مرتبط با شرق مدیترانه و لیبی، یگانه نقاط اختلاف بین ترکیه و اتحادیه اروپا نیست و انتقاداتی که در حوزه های سیاسی، دموکراسی و حقوقی از سوی اتحادیه اروپا علیه ترکیه مطرح شده اند، به مراتب، مهم تر از مسائل ژئوپولیتیک بوده و در گزارش های سالانه اتحادیه اروپا، همیشه بر مسائلی تاکید شده که با چند و چون به چالش کشیده شدن استقلال دستگاه قضا و از میان رفتن اصل تفکیک قوا، محدودسازی آزادی مطبوعات، حقوقی اقلیت ها و مسائلی از این دست، اشاره شده است.

حال باید دید در هفته های پیش رو و در جریان اصلاحاتی که اردوغان وعده آن را داده، این مسائل تا چه اندازه مورد توجه قرار خواهند گرفت.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 آذر 1399 بروزرسانی: 30 آذر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1056

به "گزارش، روابط ترکیه و اروپا؛ نگرانی آنکارا از تحریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، روابط ترکیه و اروپا؛ نگرانی آنکارا از تحریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید