گام محققان ایرانی در راستا پیشرفت حوزه حمل و نقل هوشمند

به گزارش وبلاگ علیکایی، محققان و کارشناسان بر این باورند که کاربرد هوشمندسازی در حوزه های مختلفی توسعه پیدا نموده و علاوه بر سیستم های حمل ونقل در بیشتر حوزه ها نیز باعث بالا بردن بهره وری و کارایی سیستم ها می گردد.

گام محققان ایرانی در راستا پیشرفت حوزه حمل و نقل هوشمند

گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ علیکایی، حمل و نقل هوشمند در دنیای امروز سرعت بالایی دارد و هر روز شاهد اتفاقات جدیدی در این حوزه هستیم، در ایران نیز برای همراه شدن با این سرعت، احتیاج به یکپارچه سازی سیستم حمل و نقل وجود دارد، برای سامان دادن به بخش حمل و نقل احتیاج داریم که کمیته های مشترکی تشکیل دهیم و از تمام بازیگران این عرصه یاری بگیریم تا با همکاری همه نهادهای بازیگر، نقشه راه جامعی را برای فعالیت ها و سیاستگزاری های حوزه حمل و نقل تهیه کنیم که هوشمندسازی راهی مناسب و مطمئن برای کاهش تلفات جاده ای است، همچنین این کار می تواند به بهینه سازی سیستم های موجود و افزایش اثربخشی آنها نیز یاری کند.

در رابطه با حمل و نقل هوشمند با شهاب خدا مرادی مسؤول حمل و نقل هوشمند ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت وگو داشتیم که وی می گوید: کاربرد هوشمندسازی در حوزه های مختلفی توسعه پیدا کرده و علاوه بر سیستم های حمل ونقل در بیشتر حوزه ها نیز باعث بالا بردن بهره وری و کارایی سیستم ها می گردد؛ بنابراین حمل و نقل از این قاعده مستثنی نیست و معنای آن هم استفاده از فناوری اطلاعات ارتباطات در حمل ونقل کشور است.

مزایای هوشمند سازی در حوزه حمل و نقل

خدا مرادی در خصوص مزایای هوشمندسازی در حوزه حمل ونقل معتقد است: این امر منجر به کاهش ترافیک، کاهش تلفات جاده ای، کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت، کاهش قاچاق می گردد که درنهایت کاهش هزینه های سفر و زمان سفر، جابجایی و حمل ایمن بار و مسافر را به دنبال خواهد داشت.

پیاده سازی سامانه تماس اضطراری

وی می گوید: به دنبال این هستیم که در پروژه های اجرایی بتوانیم با توجه به احتیاج کشور به کاهش تلفات جاده ای یاری کنیم. در این راستا شرکت ها و سازمان ها را شناسایی کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اگر بتوانیم پروژه سامانه تماس اضطراری یا ایکال را پیاده سازی کنیم که به عنوان یک پایلوت اجرا و موفقیت آمیز گردد و بتوانیم روی ناوگانی که شرایط برایش مهیا است نصب و اجرایی کنیم به طوری که این سامانه می آید و زمانی که تصادفی رخ دهد به صورت اتومات و اتوماتیک محل سانحه و شرایط را به واحد اورژانس، هلال احمر، امداد و نجات، پلیس و آتش نشانی اعلام می نماید.

مسؤول حمل و نقل هوشمند ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معتقد است: کوشش خیلی از سازمان ها برای اجرایی کردن و پیاده سازی کامل این طرح تاثیرگذار است که در این راستا به همکاری خودروسازان، اپراتورهای مخابراتی ، وزارت صمت، وزارت صنعت، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، پلیس، آتش نشان احتیاج داریم تا بتوانیم طرح را به صورت کامل پیاده سازی کنیم اما فعلا به عنوان هدفی که مدنظر داریم طرح را به صورت پایلوت روی تعداد محدودی از ناوگان پیاده سازی می کنیم که اگر فرایند کامل بود بتوانیم بحث را گسترش دهیم.

حمایت معاونت علمی از استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان در توسعه حمل و نقل هوشمند

در ادامه اسماعیل قادری فر رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به حمایت ها و پیگیری های معاونت عملی در حمل و نقل هوشمند می گوید: موضوع هوشمندسازی پلتفرم های حمل ونقلی در کشور چه به وسیله توسعه استارتاپ ها و کسب وکارهای نوین و چه به وسیله پلتفرم های حمایتی هوشمند سازی حمل ونقل اعم از حمل و نقل برقی و حمل ونقل ریلی و سایر موضوعات در زیر مجموعه ستاد حمل ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیگیری می گردد، ما به وسیله برنامه های مفصلی که در ستاد داریم سعی می کنیم موضوع هوشمندسازی حمل ونقل را که درحقیقت متن جدیدی از زمینه فناورانه برای توسعه حمل و نقل در شهرهای آینده به شمار می رود را توسعه دهیم و از این طریق از استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیانی که در این عرصه وجود دارد حدبیشتر حمایت را داشته باشیم.

برای آنالیز بیشتر این موضوع با نمایندگان مجلس نیز گفت وگو کردیم.وی می افزاید: امیدوارم با تداوم و توسعه فعالیت های شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها و همینطور حمایت های متنوعی که معاونت علمی و فناوری از این مجموعه ها دارد هرچه بیشتر بتوانیم در پوست اندازی و حرکت حوزه حمل و نقل کشور به عنوان یکی از زیرساخت های مهم و حیاتی برای توسعه مالی شاهد خبرهای خوبی برای جامعه علمی و فناوری و مردم کشورمان باشیم. قادری فر با توجه به اینکه در بحث های پلتفرم های مترو و سیگنالینگ در حوزه اتوبوس برقی، موتور سیکلت برقی و در حوزه IOT در صنعت حمل و نقل و فناوری های وابسته گام های خیلی خوبی برداشته شده است، می گوید: شرکت های دانش بنیان وارد این عرصه شده و همینطور استارتاپ هایی که در این عرصه فعال هستند راه را برای ورود مبحث هوشمندسازی در صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از زیرساخت های اساسی فراهم کردند.

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: در چند سال گذشته شاهد واژگونی اتوبوس ها بوده ایم و در بحث ناوگان زمینی کوشش می گردد که بتوانیم کاهش تصادفات جاده ای را داشته باشیم و با سامانه هایی که روی اتوبوس ها تعریف کرده اند و قابل رصد توسط پلیس راه های کشور است به طوری که اگر اتوبوسی خارج از مقررات با سرعت بیشتر حرکت کند قابل شناسایی است.

افزایش 11 درصدی اعتبارات در حوزه حمل ونقل

وی معتقد است: متاسفانه در کشور آمار کشته های جاده ایی بالایی داریم یعنی نقاط حادثه خیز جاده ای زیادی وجود دارد که باید این نقاط برطرف و برطرف خطر شوند و سال جاری نیز در قانون بودجه پیش بینی کردیم به نسبت افزایش سرجمع اعتبارات در حوزه حمل و نقل 11 درصد رشد داشته ایم که عمدتاً برای برطرف نواقص حادثه خیز به اصلاح جاده ها اختصاص داده شده است که می تواند در کاهش تصادفات بسیار به ما یاری کند.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای بهبود جاده ها

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می گوید: تاکیدمان بر این است از ظرفیت بخش خصوصی برای بهبود جاده ها استفاده کنیم که در راستای اجرای پروژه ها در بحث شبکه ریلی و اجرای آزادراه ها بخش خصوصی را درگیر کردیم که می تواند به شرایط جاده ها سروسامان دهد.

اجرایی و عملیاتی شدن سامانه سپهتن

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این باره معتقد است: در حمل ونقل هوشمند اقدامات خوبی توسط وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری انجام شده است؛ مخصوصاً در حمل ونقل های عمومی در بحث اتوبوس ها سامانه سپهتن اجرا و عملیاتی شد منتهی احتیاج به بازبینی های جدید داریم تا دغدغه هایی که شاید در سال های گذشته در موضوع خواب آلودگی رانندگان یا بحث ایمنی اتوبوس ها وجود داشت با کارهای تکمیلی که صورت می گیرد برطرف گردد ولی به نسبت شرایط روز اقداماتی که توسط وزارت راه وشهرسازی انجام شده خوب و قابل قبول است.

وی می افزاید: در این زمینه بودجه سالانه نیز تعلق می گیرد که هدایت و رانندگی و وزارت راه و شهرسازی بودجه خاصی دارند که از محل بودجه های عمومی در بحث عوارض گاز و سوخت منابعی در اختیارشان قرار می گیرد که استفاده می نمایند.

همکاری شرکت های دانش بنیان در حوزه نرم افزار و سخت افزار در حمل ونقل هوشمند

بدری می گوید: در بحث حمل ونقل هوشمند در حوزه نرم افزار و تهیه سخت افزار از سال گذشته با شرکت های دانش بنیان همکاری آغاز شده که در مراحل اولیه است و باید به صورت کامل اجرایی و استفاده گردد.

به گزارش فارس، سیستم های حمل ونقل هوشمند مجموعه ای از دستاوردهای شگفت انگیز فناوری اطلاعات در حمل و نقل است که کیفیت زندگی مردم و نیز مدیریت حمل و نقل را در این جوامع متحول کرده است، به عبارت دیگر این سیستم هوشمند یکی از جلوه های مهم زندگی در اقتصاد مدرن است، امروزه با توجه به رشد روزافزون جمعیت دنیا و پیشرفت همه جانبه تکنولوژی صنعت خودروسازی ضروری است با توجه به نتایج فراوری زیاد خودرو در کشورهای مختلف و استفاده از این وسیله مهم در زندگی امروزی انسان ها، فکری به حال شرایط ترافیک و سرو سامان دادن به خیابان ها و جاده ها و بزرگراه ها گردد و این فقط با استفاده از تکنولوژی امکان پذیر است.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 12 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 409

به "گام محققان ایرانی در راستا پیشرفت حوزه حمل و نقل هوشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام محققان ایرانی در راستا پیشرفت حوزه حمل و نقل هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید