کشف یک گونه مار تازه و شگفت انگیز

به گزارش وبلاگ علیکایی، یک مار غیر سمی باشکوه که قبلاً برای علم ناشناخته بود، در پاراگوئه کشف شد و به وسیله محققان سازمان غیردولتی Para La Tierra پاراگوئه با همکاری Guyra Paraguay در نشریه Instituto de Investigación Biológica del Paraguay معرفی گردید. گونه نو مار متعلق به جنس Phalotris است که دارای 15 گونه نیمه زیرزمینی است که در مرکز آمریکای جنوبی پراکنده شده اند. این گروه از مار ها به علت رنگ بندی چشمگیر با الگو های قرمز، سیاه و زرد مورد توجه قرار گرفته اند.

کشف یک گونه مار تازه و شگفت انگیز

به گزارش خبرنگاران، ژان پل بروارد، یکی از محققان شرکت نماینده در این مطالعه، هنگام حفر چاله در رانچو لاگونا بلانکا در سال 2014، به طور تصادفی با این گونه نو برخورد کرد. او به همراه همکارانش پل اسمیت و پیر کاچیالی، این کشف را در مجله علمی Zoosystematics and Evolution گزارش کردند. نویسندگان این گونه نو را به افتخار دو فرزند - شان آریل اسمیت فرناندز و الا بتانی اتکینسون - که در همان سالی به جهان آمدند، فالوتریس شاونلا نامیدند.

مار نو فالوتریس جذابیت خاصی دارد و با سر قرمزش در ترکیب با یقه زرد، نوار جانبی سیاه و فلس های شکمی نارنجی با لکه های سیاه نامنظم از سایر گونه های مرتبط در جنس خود قابل تشخیص است. این گونه نو که ظاهرا فقط در سه نقطه دیده شده، در جنگل های سرادو در بخش سن پدرو در شرق پاراگوئه وجود دارد. توزیع شناخته شده آن شامل دو نقطه با خاک های شنی در Colonia Volendam و Laguna Blanca است که 90 کیلومتر (56 مایل) از هم فاصله دارند.

نادر بودن شدید این گونه، نویسندگان را بر آن داشت تا با توجه به دسته بندی های حفاظتی اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) آن را در معرض انقراض طبقه بندی نمایند، به این معنی که اگر اقدامات لازم برای حفاظت از آن در نظر گرفته نگردد، در خطر انقراض قریب الوقوع است. دانشمندان می گویند در حال حاضر این گونه را فقط می توان در مقصد گردشگری معروف لاگونا بلانکا یافت، منطقه ای که به عنوان منطقه مهم برای حفاظت از دوزیستان و خزندگان اعلام شده است. نویسندگان اظهار داشتند: این کشف یک بار دیگر احتیاج به حفاظت از محیط طبیعی در این منطقه از پاراگوئه را آشکار می سازد. لاگونا بلانکا به مدت 5 سال به عنوان حفاظتگاه طبیعی ثبت شده، اما در حال حاضر هیچ حفاظتی ندارد. حفظ این سایت باید به عنوان یک اولویت ملی برای حفاظت از گونه های نادر در نظر گرفته گردد.

منبع: scitechdaily

ترجمه: مصطفی جرفی-خبرنگاران

منبع: فرارو
انتشار: 11 تیر 1401 بروزرسانی: 11 تیر 1401 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1808

به "کشف یک گونه مار تازه و شگفت انگیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک گونه مار تازه و شگفت انگیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید