تور سریلانکا ارزان: شیریگیا، یادگاری از مردم باستان در سریلانکا

به گزارش وبلاگ علیکایی، بنای تاریخی شیگیریا در سریلانکا

بنای مشهور شیگیریا یکی از ارزشمند ترین ابنیه تاریخی کشور سریلانکا به شمار می رود. این بنا از سوی مردم بومی به عنوان هشتمین عجایب دنیای باستان معرفی شده و شامل یک مجموعه قصر و استحکامات نظامی با معماری ویژه و اهمیت زیاد باستان شناسی است که همه ساله موجب جذب هزاران جهانگرد می گردد. این بنا را می توان پر هوادار ترین بنای جهانگردی کشور سریلانکا محسوب کرد.

تور سریلانکا ارزان: شیریگیا، یادگاری از مردم باستان در سریلانکا

از سفر با تور سریلانکا ارزان به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا سریلانکا دیدن کنید.

این مجموعه در قلب جزیره و در حد فاصل شهر دامبولا (Dambulla) و هابارانه (Habarane) و روی یک توده صخره ای به ارتفاع 370 متر از سطح دریا قرار گرفته است. این سکوی صخره ای در پی فعل و انفعالات آتشفشانی پدید آمده و به این ترتیب صخره ای از مواد مذاب به ارتفاع 200 متر از زمین های جنگلی اطراف در این محل ساخته شد. منظره این مجموعه بسیار زیبا بوده و نشان دهنده هارمونی زیبای شکل گرفته بین طبیعت و سازه های ایجاد شده به وسیله بشر است. با خبرنگاران همراه باشید:

این مجموعه شامل بقایای مخروبه قصری قدیمی است که به وسیله شبکه ای از استحکامات، باغ های بزرگ، دریاچه ها، کانال ها، خیابان ها و حوض های زیبا احاطه شده است. این منطقه برای چند هزار سال به عنوان سکونتگاه بشری مورد استفاده قرار گرفته و از قرن سوم پیش از میلاد در این صخره آتشفشانی، یک مکان مقدس ساخته شد. در نیمه دوم قرن 5 میلادی، شاه کاسیاپا (Kasyapa) حاکم این منطقه تصمیم گرفت تا قصر و محل اقامت خود را در این محل بنا کند.

پس از مرگ وی، شیگیریا مجددا به عنوان یک مکان مذهبی مورد استفاده قرار گرفته و این شرایط تا قرن 14 میلادی که این محل به طور کامل متروکه شد، ادامه داشت. دروازه اصلی مجموعه در سمت شمال این صخره قرار داشته و به شکل یک شیر سنگی بزرگ، طراحی شده است. که پاهای آن هنوز سالم به جای مانده و بخش های فوقانی آن تخریب شده اند. در حقیقت علت نامیده شدن این مجموعه به عنوان شیگیریا نیز به علت وجود این شیر سنگی در آن است که برگرفته از اصطلاح محلی شیهاگری (Sihagri) به معنی شیر سنگی است. دیواره غربی مجموعه تقریبا با جنگل هم مرز بوده و در دوران حکومت کاسیاپا ساخته شده است. در این دیوار 18 نقاشی فرسک (آبرنگ رو گچ) هنوز به جای مانده است. به نظر می رسد این تصاویر متعلق به همسران کاسیاپا بوده یا به نوعی نشان دهنده مراسم خاص آئینی است. این نقوش دارای ارزش هنری و تاریخی بسیار زیادی هستند. یکی از دیگر شاخصه های اصلی این مجموعه، دیواره های صیقلی آن است. این دیواره ها در زمان های گذشته به میزان ای صیقل خورده بودند که مانند آینه عمل نموده و پادشاه می توانست تصویر خود را در آن دیدن کند. متاسفانه این دیواره ها در طول زمان آسیب های زیادی دیده و بازدیدکنندگان روی آن نقاشی های زیادی کشیده و یادگاری نوشته اند. مطالعات این یادگاری ها نشان می دهد که بعضی از آن ها در حدود هزار سال پیش نوشته شده اند و این موضوع اثبات می نماید که شیگیریا از حدود هزار سال پیش به عنوان یک جاذبه گردشگری مطرح بوده است. البته امروزه لمس و آسیب رساندن به این دیواره ها جرم محسوب شده و مجازات در پی دارد.

این بنای تاریخی و آثار به جای مانده در آن را به خوبی نشان دهنده سطح بالای توانائی هنری و قدرت معماری سازندگان باستانی آن بوده و ارزش بسیار زیاد مجموعه را نشان می دهد. بدون شک ایجاد یک مجموعه معماری بی نظیر و هنر در بالای صخره ای به ارتفاع 200 متر، احتیاجمند سطح بالائی از فناوری و توانمندی است. باغ های ایجاد شده در این مجموعه به عنوان یکی از قدیمی ترین مجموعه باغ های دنیا شناخته شده و در آن انواع باغ های آبی، باغ های داخل غار، باغ های ساخته شده روی تخته سنگ ها و باغ های بالکنی احداث شده بود.

این باغ ها در جبهه غربی صخره قرار داشته و یک سیستم آبیاری که از کانال ها؛ قفل ها، دریاچه ها و سدها و پل های متعددی ساخته شده بود، تشکیل شده اند که به وسیله یک پمپ آب زیرسطحی، آب مورد احتیاج آن ها تامین می شد. در طول فصل باران؛ تمامی کانال ها و ذخایر آب این مجموعه پر از آب شده و در طی ماه های خشک، این آب در جوی ها و حوض های این قصر به چرخش در می آمدند. حوض ها و فواره های مجموعه نیز در قرن 5 میلادی ساخته شده و احتمالا یکی از قدیمی ترین نمونه های موجود در دنیا باشند. این مجموعه و استحکامات نظامی آن؛ یکی از برترین نمونه های معماری شهری محسوب شده و در سال 1982 در لیست میراث دنیای سازمان یونسکو به ثبت رسیده اند. این مجموعه از نظر هنری، باغ ها و سیستم گردش آب؛ معماری و نقشه شهری یکی از برترین آثار به جای مانده در سراسر دنیا محسوب می گردد.

منبع: الی گشت
انتشار: 25 اسفند 1400 بروزرسانی: 25 اسفند 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1717

به "تور سریلانکا ارزان: شیریگیا، یادگاری از مردم باستان در سریلانکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور سریلانکا ارزان: شیریگیا، یادگاری از مردم باستان در سریلانکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید