کشف پیکرک های حیوانی و انسانی همراه با کوره سفالگری و فلزگری در شهر سوخته

به گزارش وبلاگ علیکایی، ایلنا/ براساس آخرین اخبار واصله، کشف پیکرک های حیوانی و انسانی همراه با کوره سفالگری و فلزگری در شهر سوخته صورت پذیرفت.

کشف پیکرک های حیوانی و انسانی همراه با کوره سفالگری و فلزگری در شهر سوخته
بیشتر بخوانیدشهر سوخته سیستان و بلوچستان؛ دیدنی حیرت انگیز و تاریخی

شهر سوخته با پنج هزار سال پیشینه تاریخی و تمدنی از مهمترین منطقه ها شهرنشینی باستانی در فلات ایران است که در 60 کیلومتری زابل قرار گرفته است و سال 1393 به عنوان سایت فرهنگی در یونسکو ثبت جهانی شد.

تا به امروز هجده فصل کاوش باستان شناسی در این محوطه باستانی انجام گرفته اما کرونا چند سالی این پروژه را متوقف کرد.

با این وجود اوایل آذر بود که خبر آغار نوزدهمین فصل از کاوش های شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان به سرپرستی سیدمنصور سیدسجادی منتشر شد . در این فصل از کاوش کارشناسانی از ایتالیا و صربستان نیز حضور دارند.

پژوهش های این فصل از کاوش به علت محدودیت اعتبارات در منطقه مسکونی محوطه شهرسوخته متمرکز است و در حال حاضر باستان شناسان با هدف یافتن ساختمان ها و معماری تازه در این بخش فعال هستند.

حسین مرادی (دکتری باستان شناسی و سرپرست حفاری در بخش مسکونی شهر سوخته) درباره آخرین یافته های این بخش گفت: حفاری سال جاری در دو قسمت مسکونی شرقی و مسکونی شمالی انجام می گیرد. در بخش شرقی دو ترانشه داریم که یکی از لایه ها مربوط به دوره یک است و در پی آنالیز مختصات و ویژگی های استقراری و فرهنگی قدیمی ترین لایه های باستانی شهرسوخته هستیم. در بخش شمالی نیز با هدف و پیگیری معماری و ساخت و ساز و روش های اجرای معماری و ... هستیم. در دوره 3 شاهد ساخت و ساز و توسعه منطقه شهری به آن قسمت بودیم.

او درخصوص یافته هایی که تا به امروز در جریان بوده، گفت: در بخش مسکونی شرقی کار ادامه دارد و بخشی از یک کوره سفالگری یا فلزگری پیدا شده . بعلاوه مواد فرهنگی مختلف تا دوره1 را بدست آوردیم که قدیمی ترین دوره استقرار در شهراست. هنوز نمیتوان به صورت قطعی حرفی زد، چرا که کار ادامه دارد. اما یافته هایمان شامل پیکره، سفال و مواد فرهنگی از این دست می گردد.

مرادی با اشاره به کشف پیکرک های متعدد در این فصل کاوش گفت: همانند فصول قبل تعداد قابل توجهی پیکرک پیدا کردیم که طرح های حیوانی بخصوص گاو در میان آنها زیاد بود حتی پیکرک های انسانی زیادی بدست آوردیم که به صورت زنان نشسته و مردان ایستاده هستند.

این باستان شناس ادامه داد: در قسمت مسکونی شمالی نیز بخشی از ساختمان پیدا شده که 5 تا 6 اتاق دارد و احتمالا بخشی از ساختمان شماره 20 بود. مشغول حفاری و خواناسازی هستیم. دستیابی به چگونگی توزیع اتاق های کار، آشپزخانه، حیاط و سایر تأسیسات یک ساختمان در بخش های مربوط به دوره سوم استقرار در شهرسوخته در این فصل مورد نظر است.

او یادآور شد: ساختمان های این بخش عموما دارای دیوارهای عریض هستند و تعداد اتاق های آن بیشتر از بخش مسکونی شرقی است و ممکن است تا 12 و 13 اتاق داشته باشد. بعضا اتاق ها اندود دارند و قسمت هایی نیز محل پخت و پز است و دارای اجاق است .

به گفته مرادی، می دانیم که احتمالا ساختمان شماره 20 یک معبد بوده و الان درحال آنالیز ساختمان های وابسته به آن بنا هستیم .

منبع: همگردی
انتشار: 12 بهمن 1400 بروزرسانی: 12 بهمن 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1671

به "کشف پیکرک های حیوانی و انسانی همراه با کوره سفالگری و فلزگری در شهر سوخته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف پیکرک های حیوانی و انسانی همراه با کوره سفالگری و فلزگری در شهر سوخته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید