پرواز بالگرد نبوغ در مریخ تا زمانی نامشخص به تأخیر افتاد

به گزارش وبلاگ علیکایی، تیم بالگرد مریخ پیمای نبوغ با توجه به مشکل پیش آمده هنگام آزمایش پره ها، مشغول به روزرسانی و بارگذاری یک راه چاره نرم افزاری تازه برای کنترل پرواز است و این موضوع، پرواز بالگرد را تا زمانی که فعلا معلوم نیست، به تأخیر می اندازد.

پرواز بالگرد نبوغ در مریخ تا زمانی نامشخص به تأخیر افتاد

نبوغ (Ingenuity) آزمایش دور پایین پره ها را به خوبی انجام داد اما در 9 آوریل (20 فروردین) بود که طی آزمایش روتورها با دور بالا، یک مشکل در کنترل کننده توالی پرواز شناسایی شد و ادامه عملیات طبق برنامه ریزی را دچار چالش کرد. به دنبال این مشکل، تیم مأموریت چندین راه چاره بالقوه را برای این موضوع آنالیز و آزمایش کرد و نتیجه گرفت که اصلاح جزئی و نصب دوباره نرم افزار کنترل پرواز نبوغ، مطمئن ترین گزینه برای ادامه کار است.

این به روزرسانی نرم افزاری فرآیند راه اندازی دو کنترل کننده پرواز را تغییر می دهد و اجازه می دهد که سخت افزار و نرم افزار به خوبی به حالت پرواز منتقل شوند. این تغییرات نرم افزاری امروز و فردا در بستر آزمایشی در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) به طور مستقل آزمایش می گردد.

در حالی که توسعه تغییر نرم افزار جدید ساده است اما فرایند تأیید اعتبار آن و تکمیل بارگذاری به بالگرد نبوغ کمی طول می کشد. جدول زمانی دقیق برای انجام دوباره آزمون چرخش سریع پره های بالگرد و همچنین نخستین پرواز آن هنوز در حال برنامه ریزی است.

فرایند به روزرسانی نرم افزار کنترل پرواز نبوغ پس از انجام اعتبارسنجی و طی یک فرآیند دقیق و آگاهانه به وسیله مریخ نورد به ایستگاه پایه و سپس به بالگرد انجام خواهد شد. این فرایند شامل مراحل مهم زیر خواهد بود.

  • تشخیص مسأله و بارگذاری راه چاره های بالقوه
  • توسعه، اعتبارسنجی و بارگذاری نرم افزار
  • بارگیری نرم افزار پرواز بر روی کنترل کننده های پرواز
  • راه اندازی نبوغ بر پایه نرم افزار جدید

پس از پشت سر گذاشتن این نقاط عطف، بالگرد مریخ پیمای نبوغ برای نخستین پرواز آماده خواهد شد که چندین روز مریخی طول خواهد کشید. به گفته ناسا هنوز برآوردی از تاریخ دقیق پرواز نشده است اما این آژانس کوشش می نماید تا نقاط عطف به ترتیب دنبال شوند و در روزهای آینده امکان مشخص تاریخ پرواز باشد.

رخ دادن چنین مسائل و چالش هایی در جهت یک فعالیت جدید برای آزمون و نمایش فناوری غیرمنتظره نیست. اما با وجود مشکل نرم افزار توالی پرواز، بالگرد نبوغ که در سطح مریخ تنهاست، همچنان سالم است.

ناسا اظهار داشت که رویکرد پرخطر و مهم درنظر گرفته شده، امکان می دهد تا عملکرد به گونه ای بهبود یابد که در مأموریتی مانند پشتکار که برای چندین سال فعالیت طراحی شده است، امکان نداشت.

همچنان در حالی که تیم مأموریت نبوغ مشغول کوشش برای به روزرسانی نرم افزار است، مریخ نورد پشتکار (Perseverance) با مجموعه ای از ابزارهای خود به کار علمی ادامه می دهد و در حال آماده سازی برای آزمون نمایش فناوری ماکسی (MOXIE) است که نوعی درخت مصنوعی برای تهیه اکسیژن از جو رقیق مریخ است.

عکس کاور: اعضای تیم بالگرد مریخ پیمای نبوغ در بستر آزمایشی JPL مشغول کار بر روی نمونه زمینی آن هستند.

Credit: NASA/JPL-Caltech

منبع: NASA

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1314

به "پرواز بالگرد نبوغ در مریخ تا زمانی نامشخص به تأخیر افتاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرواز بالگرد نبوغ در مریخ تا زمانی نامشخص به تأخیر افتاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید