پای لنگ مناسب سازی در کلینیک ها و مطب های پزشکی شهرستان ها

به گزارش وبلاگ علیکایی، خبرنگاران/زنجان یکی از مشکلاتی که معلولان به ویژه در شهرستان ها با آن دست و پنجه نرم می نمایند، مناسب سازی نشدن کلینیک ها و مطب های پزشکی برای تردد آنان است.

پای لنگ مناسب سازی در کلینیک ها و مطب های پزشکی شهرستان ها

شاید طی سال های اخیر واژه مناسب سازی بیش از هر زمان دیگری به گوش مان خورده باشد، موضوعی که می تواند علاوه بر تسهیل در فرایند زندگی معلولان، نقش موثری در زندگی افراد سال خورده، بانوان باردار و بچه ها نیز ایفا نماید.

موضوع مناسب سازی علی رغم اهمیت آن، هر بار با فراز و فرودهای فراوانی همراه بوده است، تا جایی که گاهی پای آن در بعضی ادارات، گاهی در بانک ها، گاهی در معابر عمومی و گاهی نیز در مطب ها و کلینیک های پزشکی لنگ زده است. در قانون جامع حمایت از معلولان که به تازگی ابلاغ شده نیز به موضوع مناسب سازی تاکید ویژه ای شده است، به طوری که طبق ماده 2 این قانون، همه وزارتخانه ها، سازمان ها، موسسات و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظف اند در طراحی، فراوری و احداث ساختمان ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره مندی از آن ها برای معلولان، همچون افراد عادی فراهم گردد.

در یک تعریف کلی می توان گفت مناسب سازی اصلاح محیط و تدارک وسایل حمل و نقل است، به طوری که افراد معلول قادر باشند آزادنه و بدون خطر در محیط پیرامون خود اعم از اماکن عمومی، معابر، محیط شهری و بین شهری و ساختمان های عمومی حرکت نمایند و از تسهیلات محیطی، اجتماعی، فرهنگی و مالی با حفظ استقلال فردی لازم بهره مند شوند.

با توجه به این که معلولان به جهت فیزیک خاص بدنی خود به پزشک و خدمات پزشکی احتیاج دارند، مناسب سازی نشدن کلینیک ها و مطب های پزشکی یکی از دغدغه های آنان به شمار می رود و این امر در حالی است که معلولان به توان بخشی احتیاج دارند. مناسب سازی نشدن کلینیک و مطب های پزشکی، کار را برای تردد معلولان در این اماکن سخت می نماید که همین امر می تواند در زندگی معلولان به ویژه معلولان جسمی - حرکتی که به خدمات پزشکی احتیاج دارند، تاثیر منفی بگذارد.

در همین رابطه، رئیس اداره بهزیستی شهرستان طارم با بیان اینکه طبق قانون جدید، همه دستگاه ها موظف به مناسب سازی هستند، به خبرنگار خبرنگاران، می گوید: مناسب سازی نقش موثری در زندگی معلولان ایفا می نماید.

محمود عزیزی با بیان این که بیش از 60 درصد مطب ها و کلینیک های پزشکی در شهرستان طارم برای تردد معلولان مناسب نیست، ادامه می دهد: به همین دلیل با شبکه بهداشت مکاتباتی انجام شده است تا نسبت به مناسب سازی این اماکن اقدام گردد، زیرا معلولان جزو اقشاری هستند که خدمات پزشکی در زندگی آن ها نقش موثری ایفا می نماید.

وی تاکید می نماید: موضوع مناسب سازی به ویژه در حوزه کلینیک ها و مطب ها از موضوعاتی است که در شهرستان ها احتیاجمند توجه جدی است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ابهر نیز در همین رابطه با تاکید بر این که معلولان بیش از هر چیز احتیاجمند فراهم کردن زمینه های لازم برای حضور آن ها در جامعه مانند افراد عادی هستند، اظهار می نماید: مناسب سازی از موضوعاتی است که بسترهای لازم را برای این حضور فراهم می نماید.

شهرام رجبی با اشاره به مناسب نبودن بعضی از اماکن پزشکی برای تردد معلولان در ابهر، یادآور می گردد: 80 درصد ساختمان های پزشکان، مراکز تصویربرداری، سونوگرافی و آزمایشگاه های این شهرستان برای معلولان مناسب سازی نشده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 371

به "پای لنگ مناسب سازی در کلینیک ها و مطب های پزشکی شهرستان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پای لنگ مناسب سازی در کلینیک ها و مطب های پزشکی شهرستان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید