واگذاری خودروسازی کشور به 2 نفر صلاح نیست ، بیش از این با جان مردم بازی نکنیم

به گزارش وبلاگ علیکایی، عضو کمیسیون مالی مجلس شورای اسلامی ضمن نقد وضعیت فعلی خودروسازی کشور با اشاره به صنعت خودروی دو کشور کره و ژاپن، راه حل اصلی نجات این وضعیت را رقابتی کردن بازار خودرو مطرح نمود.

واگذاری خودروسازی کشور به 2 نفر صلاح نیست ، بیش از این با جان مردم بازی نکنیم

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، پس از تصویب مجدد طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس شورای اسلامی در تاریخ 98.05.27 و ارجاع آن به شورای نگهبان، این شورا در تاریخ 98/06.23 مجدداً با اشاره به ایراداتی به بعضی از مواد این طرح، آن را به مجلس بازگرداند. با وجود ایراد مجدد شورای نگهبان که در مرتبه دوم، ایرادات اساسی تری از این طرح گرفته، همچنان بعضی نمایندگان بدون توجه به بطن ایرادات در کمیسیون صنایع به دنبال تسریع تصویب این طرح هستند.

پاشنه آشیل طرح مذکور الزام ماده 2 این طرح به الزام تغییر صندلی دولت از یک سهام دار خودرویی به صرفاً صندلی نظارتی و تنظیم گری در فضای صنعت خودرو داخلی است. با تصویب این طرح، شخص وزیر صنعت نیز از واگذاری سهام به بخش خصوصی استقبال و عنوان نموده که به جد پیگیر خصوصی سازی کامل صنعت خودرو است و بناست این پروژه را طی سه مرحله اجرا نمایند. اما آیا اهداف منظور آن ها با این طرح برآورده خواهد شد؟

سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون مالی مجلس که یکی از مخالفان طرح فعلی است، درباره خصوصی سازی صنایع خودروسازی کشور گفت: واگذار کردن صنعت خودرو به یک یا دو نفر به صلاح کشور نیست، زیرا خودرو با جان مردم سر و کار دارد. درحال حاضر که دولت سهام داشته، ما شاهد فراوری خودرو هایی با کیفیت پایین هستیم، حال اگر این صنعت در اختیار یکی دو نفر قرار بگیرد، این مسائل بیشتر می گردد.

نماینده مردم فلاورجان، راه حل ارتقای کیفیت را رقابتی کردن بازار خودرو عنوان و توضیح داد: برای ارتقای صنعت خودرو باید آن را رقابتی کرد. در کشور هایی که این صنعت پیشرفته است مانند کره و ژاپن، رقابت حرف اول را می زند و هر شرکتی کوشش دارد دیگری را از میدان بیرون کند. اما ما بعد از سی سال فراوری پراید، به جای افزایش کیفیت آن، زه کنار پراید و یا رادیوضبط آن را جزء آپشن حساب می­ کنیم و می­ گوییم برای داشتن این ها باید پول بیشتری بدهید.

لارگانی ضمن نقد از وضعیت فعلی، مجدداً رقابت بازار خودرو را راه حل اصلی توسعه کمی و کیفی صنعت خودرو و خصوصی سازی را دستاویزی برای ماهی گیری از آب گل آلود دانست و تأکید کرد: قطعاً شرایط فعلی خودروسازی مطلوب نیست و ما با این روش به جایی نمی­ رسیم. برای پیشرفت باید رقابت ایجاد گردد و تا قبل از رقابتی کردن نباید این صنعت را به بخش خصوصی واگذار کرد؛ چراکه ممکن است همین آسیب ها بیشتر گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 129

به "واگذاری خودروسازی کشور به 2 نفر صلاح نیست ، بیش از این با جان مردم بازی نکنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واگذاری خودروسازی کشور به 2 نفر صلاح نیست ، بیش از این با جان مردم بازی نکنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید