واکسن کرونا چگونه عمل می نماید؟ ، انواع واکسن کرونا کدامند؟

به گزارش وبلاگ علیکایی، برای درک چگونگی عملکرد واکسن کرونا، بهتر است ابتدا نحوه مبارزه بدن در مقابل بیماری های ویروسی را با هم مرور کنیم. وقتی انواع ویروس ها مانند ویروس عامل کرونا، به بدن ما حمله می نمایند، به سرعت در بدن تکثیر می شوند.

واکسن کرونا چگونه عمل می نماید؟ ، انواع واکسن کرونا کدامند؟

این حمله از سمت ویروس ها که عفونت نام دارد، همان چیزی است که باعث بیماری می گردد. سیستم ایمنی بدن از چندین ابزار برای مبارزه با عفونت استفاده می نماید.

خون حاوی سلولهای قرمزی است که اکسیژن را به بافتها و اندامها منتقل می نماید و سلولهای سفید یا ایمنی بدن با عفونت مقابله می نمایند.

گام به گام تا کشف واکسن هاری در فرانسه را ببینید.

انواع مختلف گلبول های سفید به روش های مختلف با عفونت مبارزه می نمایند:

  • ماکروفاژها گلبول های سفید خون هستند که میکروب ها و سلول های مرده یا در حال مرگ را بلعیده و هضم می نمایند. ماکروفاژها قسمتهایی از میکروبهای مهاجم را که آنتی ژن نامیده می شوند به جا می گذارند. بدن آنتی ژن ها را خطرناک تشخیص داده و آنتی بادی ها را برای حمله به آنها تحریک می نماید.
  • لنفوسیت های B گلبول های سفید دفاعی هستند. آنها آنتی بادی هایی فراوری می نمایند که به قطعات ویروسی که ماکروفاژها بر جای گذاشته اند حمله می نمایند.
  • لنفوسیت های T نوع دیگری از گلبول های سفید دفاعی هستند. آنها به سلولهای بدن که قبلاً آلوده شده اند حمله می نمایند.

اولین باری که فرد به ویروس کرونا آلوده می گردد، ساختن و استفاده از تمام ابزارهای مقابله با ویروس برای غلبه بر عفونت ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد.

بعد از عفونت، سیستم ایمنی بدن فرد، در خصوص چگونگی محافظت از بدن در برابر آن بیماری یاد می گیرد. بدن چند لنفوسیت T، به نام سلول های حافظه را نگه می دارد که اگر بدن دوباره با ویروس مشابه روبرو شد، به سرعت وارد عمل گردد.

با شناسایی آنتی ژن های آشنا، لنفوسیت های B آنتی بادی هایی برای حمله به آنها فراوری می نمایند. متخصصان هنوز در حال آنالیز این موضوع هستند که سلولهای حافظه چه مدت از شخص در برابر ویروس کرونا محافظت می نمایند.

نحوه کارکرد واکسن کرونا

واکسن های کرونا به بدن ما در ایجاد ایمنی در مقابل ویروس کوید 19 که باعث بیماری کرونا می گردد،یاری می نمایند؛ به گونه ای که بعد از دریافت واکسن دیگر مجبور به ابتلا به این بیماری نباشیم.

انواع مختلف واکسن ها به روش های مختلف برای محافظت از بدن کار می نمایند. اما با انواع واکسن ها، بدن با ذخیره لنفوسیت های T حافظه و بعلاوه لنفوسیت های B روبرو می گردد که نحوه مبارزه با این ویروس را در آینده به یاد می آورند.

به طور معمول چند هفته پس از واکسیناسیون بدن ضروری است لنفوسیت های T و لنفوسیت های B فراوری کند.

بنابراین، ممکن است شخصی بلافاصله قبل از واکسیناسیون یا درست پس از واکسیناسیون به ویروسی که باعث کرونا می گردد آلوده گردد و سپس بیمار گردد زیرا واکسن وقت کافی برای محافظت از بدن را ندارد.

گاهی اوقات پس از واکسیناسیون، فرایند ایجاد ایمنی می تواند علائمی مانند تب ایجاد کند. این علائم طبیعی هستند و نشانه هایی هستند که بدن در حال ایجاد مصونیت است.

آنالیز شرایط کشورهای اروپایی در کرونا

انواع واکسن های کرونا

در حال حاضر، سه نوع اصلی واکسن کرونا وجود دارد که مجاز بوده، توصیه می شوند و یا تحت آزمایشات بالینی در مقیاس بزرگ (فاز 3) در ایالات متحده قرار دارند. در ادامه توضیحاتی در خصوص چگونگی وارد کردن هر نوع واکسن به بدن ما برای شناسایی و محافظت از ما در برابر ویروسی که باعث کرونا می گردد، آورده شده است.

  • واکسن های mRNA حاوی ماده ای از ویروس است که باعث ایجاد کرونا می گردد و به سلول های ما دستورالعمل هایی را برای ساخت پروتئین بی ضرری که منحصر به ویروس است، می دهد.

سلول های ما پس از تهیه نسخه ای از پروتئین، مواد ژنتیکی واکسن را از بین می برند. بدن ما تشخیص می دهد که پروتئین نباید در آن وجود داشته باشد و لنفوسیت های T و لنفوسیت های B را بسازد که به یاد می آورد اگر در آینده آلوده شویم چگونه با ویروسی که باعث بیماری کرونا می گردد مبارزه کنیم.

نکات ضروری برای مسافران در شرایط کرونا را بدانید.

دو نوع دیگر واکسن کرونا

  • واکسن های زیرواحد پروتئین شامل قطعات (پروتئین) بی خطر ویروس است. پس از واکسیناسیون با این واکسن نیز، بدن ما تشخیص می دهد که پروتئین نباید در آنجا باشد و لنفوسیت های T و آنتی بادی هایی را ایجاد می نماید که اگر در آینده آلوده شویم بتوانند با ویروس کرونا مبارزه نمایند.
  • واکسن های برداری شامل نسخه اصلاح شده ویروسی متفاوت از ویروسی است که باعث کرونا می گردد. در داخل پوسته ویروس اصلاح شده، ماده ای از ویروس وجود دارد که باعث ایجاد کرونا می گردد. این ناقل ویروس نامیده می گردد.

هنگامی که ناقل ویروس در داخل سلولهای ما نهاده شد، مواد ژنتیکی به سلولها دستورالعملهایی را می دهد تا پروتئینی را بسازند که منحصر به ویروس عامل کرونا باشد.

با استفاده از این دستورالعمل ها ، سلول های ما نسخه هایی از پروتئین را تهیه می نمایند. این امر بدن ما را وادار به ساخت لنفوسیتهای T و لنفوسیتهای B می نماید که اگر در آینده به این ویروس آلوده شدیم چگونه می تواند با آن ویروس مبارزه کند.

صحبت پایانی

واکسینه شدن علیه ویروس کرونا و پیروی از توصیه های CDC برای محافظت از خود و دیگران برترین محافظت در برابر بیماری کرونا را به شما ارائه می دهد. واکسیناسیون یکی از مراحلی است که می توانید برای محافظت از خود و دیگران در برابر ویروس کرونا انجام دهید.

محافظت در برابر ویروس کرونا بسیار مهم است زیرا برای بعضی از افراد، ویروس کرونا می تواند باعث بیماری شدید یا مرگ گردد. واکسن ها با سیستم ایمنی بدن شما کار می نمایند بنابراین اگر در معرض قرار بگیرید بدن آماده جنگ با ویروس خواهد بود.

بعد از واکسیناسیون کامل علیه ویروس کرونا، ممکن است بتوانید بعضی از کارهایی را که به علت همه گیری متوقف نموده اید شروع کنید. اما متخصصان هنوز در حال یادگیری تأثیر واکسن بر شیوع کرونا هستند.

شما باید بدانید که پس از واکسیناسیون کامل در برابر ویروس کرونا، باید در مکان های عمومی یا هنگامی که در کنار افراد واکسینه نشده وبیش از یک خانوار هستید، اقدامات احتیاطی را ادامه دهید.

با وجود شمار بالای واکسیناسیون، از چند هفته گذشته تا الان،...

ادامه مطلب

بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی، ویروس SARS-CoV-2 (TAG-VE...

ادامه مطلب

کدام کشورها تور واکسن کرونا را شروع نموده اند؟جمهوری اسلا...

ادامه مطلب

منبع: ژیوار
انتشار: 14 خرداد 1401 بروزرسانی: 14 خرداد 1401 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1781

به "واکسن کرونا چگونه عمل می نماید؟ ، انواع واکسن کرونا کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کرونا چگونه عمل می نماید؟ ، انواع واکسن کرونا کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید