معجزه زندگی درمارمیشو

به گزارش وبلاگ علیکایی، دریاچه مارمیشو در یکی از غربی ترین نقاط استان آذربایجان غربی و در نزدیکی مرز ایران و ترکیه، نمونه ای از دریاچه های کوهستانی و جنگلی است که سرمنشأ آبش از ارتفاعات کشور ترکیه است و در مسیرش رودخانه زیبای نازلوچای تشکیل شده؛ منطقه ای سردسیر که یکی از ییلاقات عشایر محسوب می شود.

معجزه زندگی درمارمیشو

خبرنگاران: رودخانه های کوهستانی در مسیر پر پیچ و خم خود، ازدامنه های کوه های به پایین سُر می خورند و خروشان جلوه می کنند، اما وقتی به دریاچه می رسند، یکجا آرامش می شوند با چشم اندازی زیبا و وسیع.دریاچه مارمیشو در یکی از غربی ترین نقاط استان آذربایجان غربی و در نزدیکی مرز ایران و ترکیه، نمونه ای از این دریاچه های کوهستانی و جنگلی است که سرمنشأ آبش از ارتفاعات کشور ترکیه است و در مسیرش رودخانه زیبای نازلوچای تشکیل شده.

منطقه مارمیشو با داشتن ارتفاعی حدود 1800 متر از سطح دریا، منطقه ای سردسیر است و یکی از ییلاقات عشایر محسوب می شود.

علاوه بر زیبایی آب دریاچه، نباید از جنگل های سرسبز اطرافش و پرندگان خوش پر و بال آنجا هم غافل شد. به همه اینها، مسیر زیبای رسیدن به دریاچه را هم بیفزایید تا همه چیز دست به دست هم دهند برای سفری متفاوت به دریاچه ای متفاوت. در این سفر بعد از ارومیه پا در مسیری بکر و هیجان انگیز خواهید گذاشت تا با عبور از کنار کوهستان و رودخانه و چادرهای عشایر، به دریاچه چشم نواز مارمیشو برسید.

دو راه و یک مقصد

دریاچه مارمیشو در غرب ارومیه واقع شده و دو راه برای رسیدن به آن وجود دارد. برای تهرانی ها و بیشتر شهرها، مسیر ارومیه از تبریز و میانگذر دریاچه ارومیه می گذرد. برای ساکنان غرب کشور مسیر فرق دارد و جاده سنندج - سقز - مهاباد شما را به ارومیه می رساند. اگر هم نمی خواهید رانندگی کنید می توانید با اتوبوس یا هواپیما به ارومیه برسید.

از ارومیه تا دریاچه مارمیشو

برای رفتن به دریاچه دو مسیر موجود است. مسیر اول از جاده سِرُو می گذرد. از کمربندی ارومیه یا میدان ولیعصر یا بزرگراه باهنر می توانید وارد جاده سرو شوید.

تقریبا 40 کیلومتر بعد از ارومیه (حدود هفت کیلومتر مانده به سرو) به سه راهی چره می رسید و باید از مسیر جدا شوید و به چپ بپیچید. در این مسیر کوهستانی هم 16 کیلومتر برانید تا به سه راهی دوبره برسید و آنجا باید جاده سمت راست تان را انتخاب کنید که موازی رودخانه است و بعد از 20 کیلومتر شما را به دریاچه مارمیشو می رساند. دریاچه را بعد از زیارتگاه پیر خراسانی و پاسگاه ایست بازرسی روستای بانی خواهید دید.

مسیر دیگری که شما را از ارومیه به مارمیشو می رساند، جاده بند است که ابتدا به تفرجگاه بند و سپس به سه راهی دوبره می رسد و اگر از این مسیر بیایید باید این سه راهی را به چپ بپیچید. این مسیر کمی کوتاهتر است، اما جاده ای کوهستانی تر دارد و سرعت حرکت تان در آن کمتر است. ضمناً در هر دو مسیر، امکان دوچرخه سواری هم هست.

از آب لذت ببرید

در سفر به دریاچه مارمیشو، هم از مقصد لذت خواهید برد و هم از مسیر رسیدن به مقصد. دریاچه کوهستانی مارمیشو در مسیر رودخانه نازلوچای تشکیل شده است.

سرچشمه اصلی این رودخانه در ترکیه است و دو رود ایرانی سِرُو چای و ارزین چای هم در پایین دست به آن اضافه می شوند و رود نهایتا به دریاچه ارومیه سرازیر می شود. البته آب دریاچه مارمیشو، از منابع دیگری همچون چشمه های زیرزمینی یا ذوب شدن برف کوه ها هم تامین می شود. نام این دریاچه که بر اثر زلزله و سد شدن کوه تشکیل شده، برگرفته از بنیامین مارمیشون رهبر آشوری ارومیه در قرن 13 شمسی است.

دریاچه در فصول مختلف، بین سه تاپنج هکتار وسعت دارد و عمق آبش هم در عمیق ترین نقاط حدود 50 متر است.

مسیر کوهستانی مارمیشو

از هر یک از دو جاده که بخواهید به مارمیشو بروید، اواخر مسیرتان؛ یعنی از سه راهی دوبره تا دریاچه از کنار نازلوچای عبور می کنید که در قعر دره ای طولانی و سرسبز واقع شده و در فصول بهار و تابستان، چادرهای عشایر را در مسیر و همچنین در اطراف دریاچه خواهید دید.

بسیاری از این عشایر، همچون روستاییان حوزه مارمیشو، کُردزبان هستند. وجود گیاهانی مانند گون و آویشن، موقعیت پرورش زنبور عسل را در آن ناحیه فراهم آورده و شما می توانید به عنوان سوغاتی، عسل های خوبی از زنبورداران منطقه خریداری کنید.

پوشش گیاهی و جانوری

اطراف دریاچه را درختان بید احاطه کرده اند و در مسیر دریاچه و فواصل اطرافش هم می توانید جنگل های صنوبر و بلوط را ببینید و در آنها قدم بزنید. از درختان میوه می توان گردو، گلابی، بادام و عناب را نام برد. اگر هم عاشق تماشای گل ها هستید، زنبق های وحشی و لاله های کوهی آنجا را از دست ندهید.

دریاچه مارمیشو زیستگاهی برای پرندگان بومی و مهاجر (کبک، شاهین، بلدرچین و…) و حیوانانی همچون خرگوش و روباه هم هست. علاقه مندان به ماهیگیری هم می توانند با کسب مجوز به صید ماهی قزل آلای بومی و سفید در آب شیرین و سرد دریاچه مشغول شوند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 2 شهریور 1402 بروزرسانی: 2 شهریور 1402 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 2012

به "معجزه زندگی درمارمیشو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معجزه زندگی درمارمیشو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید