ماجرای هجوم مار های سمی به سواحل فریدونکنار و بابلسر

به گزارش وبلاگ علیکایی، از صبح امروز یکشنبه تصاویر و خبری در فضای مجازی از هجوم مار های سمی به سواحل بابلسر و فریدونکنار منتشر و ادعا شد که این موجودات خزنده، خطرناک و سمی در نقاط ساحلی دیگر منطقه ها استان هم مشاهده شده اند.

ماجرای هجوم مار های سمی به سواحل فریدونکنار و بابلسر

به گزارش ایرنا، بعضی از پایگاه اطلاع رسانی در فضای مجازی هم با نشر این خبر کذب ادعا کردند این مار ها اگرچه سمی هستند، اما تا به امروز موردی از مارگزیدگی در سواحل این 2 شهرستان گزارش نشده است.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران روز یکشنبه در این ارتباط در تبادل نظر با خبرنگار ایرنا گفت: آنالیز تصویری که به عنوان هجوم مار های سمی به سواحل بابلسر و فریدونکنار در فضای مجازی منتشر شده است نشان می دهد که این عکس ها و اخبار کذب است.

کوروس ربیعی اضافه کرد: چهار گونه مار سمی در مازندران زندگی می نمایند که فاصله زیستگاه آن ها با سواحل بابلسر و فریدونکنار حدود 100 کیلومتر است و امکان ندارد این مار ها از این فاصله دور زنده به ساحل کشانده گردد.

وی خاطر نشان کرد: همیشه در فصل بهار و تابستان با کشت و برداشت برنج مار های غیر سمی که در گویش مازندرانی به آن او مَر می گویند در اراضی کشاورزی، آبندان ها و رودخانه به وفور مشاهده می شوند که این مار ها به هیچ عنوان خطرناک و سمی نیست.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: محل زندگی بیشتر مار های سمی مازندران مانند افعی لطیفی و دماوندی در ارتفاعات البرز و منطقه دماوند است که امکان ندارد این مار ها در سواحل رویت گردد و حتی این اواخر سیل هم در استان روی نداده که بگوییم این مار ها از بالادست به منطقه ها ساحلی کشانده شدند.

ربیعی ادامه داد: گونه مار سمی دیگر مانند افعی قفقازی نیز در ارتفاعات پایین تر استان زیست می نمایند، اما به علت اینکه مار های سمی در آب زنده نمی مانند، بنابرین این شایعه چیزی جزء دروغ پراکنی برای ایجاد هراس و اضطراب در بین گردشگران، مسافران و بومیان منطقه نیست.

وی گفت: ماه گذشته نیز گزارشی از مشاهده مار های سمی در دریاکنار به محیط زیست شهرستان بابلسر ارجاع شده بود که ماموران حفاظت محیط زیست به منطقه اعزام و معین شد این مار ها غیر سمی هستند.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اضافه کرد: تصاویری که از حضور مار سمی در سواحل مازندران منتشر شده است به هیچ عنوان مربوط به مازندران نیست.

ربیعی گفت: بعضی مار های غیر سمی نیز در دیوار های ساحلی دریای خزر و در سنگ چین ها زندگی می نمایند که با حرکت امواج از این دیوار ها خارج می شوند و به ساحل می آیند و خطرناک نیستند.

منبع: فرارو
انتشار: 11 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1402 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1964

به "ماجرای هجوم مار های سمی به سواحل فریدونکنار و بابلسر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای هجوم مار های سمی به سواحل فریدونکنار و بابلسر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید