فیلم های سینمایی چه چیزهایی را مد کردند؟
به گزارش وبلاگ علیکایی، از شیرینی که ملکه فرانسه می پخت تا مد شدن رنگ موی قرمز به وسیله اسکارلت جوهانسون در فیلمها که محبوبیت فراوانی یافتند.
فیلمسازان برای ساخت اثر خود از جهانی واقعی الهام می گیرند. اما گاهی هم آن چیز هایی که در فیلم ها به نمایش درمی آیند تماشاگران را تحت تأثیر قرار می دهد و آن ها را به تغییر سلیقه و عادات خود وامی دارد.
این اثر گاهی یک ترفند بازاریابی است که به فروش یک محصول خاص یاری می نماید. اما در اغلب موارد، فیلمساز ها خود نیز انتظار چنین واکنشی را از مخاطبان ندارند.
در ادامه از چیز هایی خواهیم گفت که به واسطه فیلم ها و سریال ها محبوبیت فراوانی پیدا کردند.
1- فیلم ماری آنتوانت شیرینی فرانسوی ماکارون را دوباره محبوب کرد
اعتقاد بر این است که دستور تهیه این دسر به وسیله کاترین مدیچی به فرانسه آمد، یک اشراف زاده ایتالیایی که ملکه فرانسه بود. شیرینی ماکارون از دیرباز در فرانسه محبوبیت داشته است، اما فیلم ماری آنتوانت (Marie Antoinette) سوفیا کاپولا محبوبیت آن را جهانی کرد.
بعد از نمایش کریستن دانست در حال خوردن این دسر رنگارنگ در فیلم ماری آنتوانت، علاقه به شیرینی ماکارون بسیار افزایش یافت. بسیاری از شیرینی فروشی های جهان به پخت و فروش ماکارون روی آوردند.
دانست حتی یک بار به شوخی گفت او و کاپولا باید بعد از اکران این فیلم، در تجارت ماکارون سرمایه گذاری می کردند.
2- اسکارلت جوهانسون رنگ موی قرمز را مد کرد
نظرات درباره فیلم بیوه سیاه (Black Widow) گرچه مختلف بود، اما این فیلم علاقه به رنگ موی قرمز را بسیار افزایش داد.
یک فروشگاه اینترنتی در حوزه محصولات آرایشی بهداشتی از افزایش فروش این رنگ مو اطلاع داد.
نکته جالب این است که جوهانسون در فیلم بیوه سیاه همان ظاهر همیشگی اش در این فرانشایز را داشت. شاید علت این اتفاق انتظار چندین ساله مخاطبان برای اکران این فیلم بوده باشد.
3- فیلم تقدیم به همه پسرانی که عاشقشان بودم فروش ماست کُره ای را به طور ناگهانی افزایش داد
پس از پخش فیلم تقدیم به همه پسرانی که عاشقشان بودم (To All the Boys Ive Loved Before) از نتفلیکس، فروش ماست کُره ای افزایش یافت. حتی قیمت سهام شرکت فراورینماینده این محصول حدود 2/6 درصد بالا رفت.
در این فیلم شخصیت اصلی و خواهرش شیفته این نوشیدنی بودند. اما جالب ترین صحنه فیلم در رابطه با این ماست کُره ای، اولین باری است که شخصیت پیتر آن را امتحان می نماید.
مخاطبان این فیلم خیلی زود شرکت فراورینماینده این ماست کُره ای را پیدا کردند و فروش آن را بالا بردند.
4- فیلم کسب و کار ایتالیایی فروش ماشین مینی کوپر را افزایش داد
گرچه تهیه نمایندگان فیلم کسب و کار ایتالیایی (The Italian Job) از نتیجه کار چندان رضایت نداشتند، اما شرکت بی اِم دبلیو واقعاً راضی بود. در پی انتشار این فیلم، فروش خودرو های آن تا 20 درصد افزایش یافت؛ و باورتان می گردد یا نه، این شرکت حتی یک سنت هم برای تبلیغ خودش هزینه نکرده بود.
5- فیلم تب شب یکشنبه استایل خاص او را در سرتاسر جهان محبوب کرد
هیچ یک از سازندگان فیلم تب شب یکشنبه (Saturday Night Fever) انتظار چنین موفقیتی را از این فیلم موزیکال نداشتند. بعد از انتشار این فیلم، بسیاری از بازیگران آن یک شبه به معروفیت رسیدند.
در همین زمان بود که جان تراولتا به یک ستاره بزرگ سینما بدل شد و استایل او محبوبیت فراوانی یافت. پس از نمایش این فیلم، استایل تراولتا در آن همه جا به چشم می خورد.
6- فیلم خاطرات بریجت جونز سنت بستنی خوردن جلوی تلویزیون را به وجود آورد
نسلی که با فیلم خاطرات بریجت جونز (Bridget Joness Diary) بزرگ شده، واقعاً شیفته بستنی است. اگر هوا خوب نبود و نمی توانستید بیرون بروید و قدم بزنید، می توانید به جایش با یک ظرف پر از بستنی به تماشای تلویزیون بنشینید.
7- فیلم های گرگ و میش راویولی قارچ را بسیار محبوب کرد
شخصیت بلا هم در کتاب و هم در فیلم، راویولی قارچ می خورد و این غذا به همین علت از محبوبیت زیادی برخوردار شد.
هواداران مجموعه فیلم گرگ و میش (Twilight) ابتدا به شهر فورکس که قصه آن در آنجا رخ می داد، می رفتند تا این غذا را امتحان نمایند. اما تقاضا به حدی زیادی بود که راویولی منجمد هم فراوری شد تا همه بتوانند آن را خریداری نمایند.
8- فیلم راکی ورزش کشتی را تحت تأثیر قرار داد
سیلوستر استالونه نه تنها ژانر درام ورزشی بلکه رشته کشتی را هم دگرگون کرد. مبارز ها دیگر تصمیم می گرفتند که وقتی داخل رینگ می رفتند، چه آهنگی پخش گردد؛ و بعد از هر اجرایی هم آهنگ مخصوصی پخش می شد که در فیلم هم همینگونه بود
منبع: هنر امروز
منبع: فرادید