فستیوال ها و رویدادهای مهم نپال کدامند؟

به گزارش وبلاگ علیکایی، فستیوال های پرطرفدار

بیسکت جاترا (Bisket Jatra)، آوریل/ فروردین و اردیبهشت

فستیوال ها و رویدادهای مهم نپال کدامند؟

ایندرا جاترا (Indra Jatra)، سپتامبر/ شهریور و مهر

داشاین (Dasain)، اکتبر/ مهر و آبان

مانی ریمدو (Mani Rimdu)، اکتبر یا نوامبر/ مهر و آبان یا آذر

هولی (Holi)، فوریه یا مارچ/ بهمن یا اسفند

آوریل/ فروردین و اردیبهشت

  • جشن بیسکت جاترا (Bisket Jatra)

    بیسکت جاترا جشن سال نوی نپال است. در این جشن جمعیت زیادی از مردم دور هم جمع می شوند، ارابه های بزرگی را در کوچه پس کوچه های پر پیچ و خم بختاپور (Bhaktapur) حرکت می دهند و مسابقات طناب کشی برگزار می نمایند.

سپتامبر/ شهریور و مهر

  • جشنواره ایندرا جاترا (Indra Jatra) در نپال

    ایندرا جاترا فستیوال رنگارنگ پاییز است. این جشن برای ادای احترام به یکی از خدایان هندو به نام ایندرا برگزار می گردد و کوماری (ایزدبانوی زنده) کاتماندو در این جشن حاضر می گردد. کوماری در این جشنواره سوار بر کجاوه در خیابان های شهر باستانی حرکت می نماید. این جشن سرانجام فصل بادهای موسمی و شکرگزاری برای باران هم هست. جشنواره ایندرا جاترا ریشه در توجه به طبیعت دارد. برای نپالی ها طبیعت صندلی ویژه ای دارد.

اکتبر/ مهر و آبان

  • جشنواره 15 روزه داشاین (Dashain) در نپال

    داشاین بزرگ ترین فستیوال نپال است و 15 روز طول می کشد. این جشنواره در معبد باراماهینی در نپال برگزار می گردد. در این فستیوال پیروزی دورگا (Durga)، ایزدبانوی هندو، در مقابل نیروهای شر جشن گرفته می گردد. (این نیروهای شر در هیئت یک دیو به صورت گاومیش به نام مهیش آسورا (Mahisa-sura) تصویر می شوند.) مردم به نشانه احترام به ایزد بانوی هندی برایش چراغ های روغن سوز روشن می نمایند. معبد باراماهینی در شهر بختاپور است. این فستیوال یکی از جشنواره های بسیار پرطرفدار در بین مردم نپال است. بسیاری از نپالی ها حتی اگر خارج از این کشور باشند برای انجام این جشن باشکوه خود را به نپال می رسانند. از کوچک و بزرگ گرفته تا زن و مرد ماده قرمز رنگی روی پیشانی شان می جسبانند و این مراسم را جشن می گیرند.

اکتبر یا نوامبر/ مهر و آبان یا آذر

  • مانی ریمدو (Mani Rimdu)

    این فستیوال شِرپایی (Sherpa) بسیار پرطرفدار است و در صومعه تِنگبُچ (Tengboche) در ناحیه سُلو خومبو (Solu Khumbu) برگزار می گردد. برنامه های این جشنواره شامل پایکوبی های سنتی و نمایش است. یکی دیگر از جشنواره های مانی ریمدو هم شش ماه پس از این تاریخ در نزدیکی روستای تام گمپا (Thame Gompa) برگزار می گردد.

    برای دیدن تاریخ این فستیوال به این وب سایت مراجعه کنید: https://welcomenepal.com

فوریه یا مارچ/ بهمن یا اسفند

  • جشنواره هولی (Holi) در نپال

    هولی فستیوال رنگ هاست. در این جشنواره، به مناسب فرارسیدن موسم خنکی هوا پودرهای رنگی و آب را در همه جا پخش می نمایند. این جشنواره توجه خارجی ها را بسیار جلب می نماید: پس دوربین تان را آماده کنید و لباس های قدیمی تان را بپوشید. این فستیوال در فوریه یا مارچ برگزار می گردد.

برگرفته از کتاب lonely planet

منبع: دالاهو
انتشار: 17 مهر 1398 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 27

به "فستیوال ها و رویدادهای مهم نپال کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فستیوال ها و رویدادهای مهم نپال کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید