عکس ، پس از 11 سال 2 قلاده یوزپلنگ در خراسان رضوی مشاهده شد

به گزارش وبلاگ علیکایی، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: حضور یک قلاده یوزپلنگ مادر به همراه توله اش در شهرستان جغتای پس از 11 سال در این استان مشاهده و حضور آن تصویربرداری و مستند سازی شد.

عکس ، پس از 11 سال 2 قلاده یوزپلنگ در خراسان رضوی مشاهده شد

به گزارش خبرنگاران، مهدی اله پور روز سه شنبه گفت: زیستگاههای شهرستان جغتای یکی از کریدورهای مهم زیستگاه های این گونه ارزشمند حد فاصل استانهای سمنان و خراسان شمالی بوده و به عنوان یکی از محل های زیست و دالان بسیار مهم گذر یوزپلنگ ایرانی است.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین راه کارهای حفظ و تثبیت این گونه ارزشمند و در حال انقراض حفظ طعمه و امنیت زیستگاه می باشد که به همین دلیل حفاظت از زیستگاه، شناسایی، انجام اقدامات احیا و رصد این گونه در معرض خطر انقراض از دستور کارهای مهم قرارگاه تحول محیط زیست استان با موضوع استانداری خراسان رضوی و دبیری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تعیین و تصویب شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:به همین دلیل احداث آبشخور و آب انبار، افزایش ضریب حفاظتی به وسیله گشتهای مستمر یگان حفاظت محیط زیست در منطقه، علوفه رسانی و نیز آبرسانی مستمر به حیات وحش، آموزش جوامع محلی، دوربین گذاری و رصد دقیق تر مرزهای مشترک برای مشاهده یوزپلنگ در دستور کار این اداره کل نهاده شد و در حال اجرا است.

اله پور بیان داشت: آخرین مشاهده مستند سازی شده گونه یوزپلنگ در استان خراسان رضوی در سال 1391 در شهرستان بردسکن ثبت شده است که پس از 11 سال و در زیستگاهههای شهرستان جغتای با توجه به وجود طعمه مناسب نظیر آهو و خرگوش، فرصت مناسبی برای حضور این گونه مهیا و چندین مرتبه مشاهده یوزپلنگ به وسیله اهالی گزارش شده بود که تا به امروز پیروز به تصویر برداری از آن نشده بودند که خوشبختانه با هوشیاری به عمل آمده و آگاهی بخشی های مستمر، این گونه زیبا در استان خراسان رضوی رکورد و مستند گشت.

دبیر قرارگاه تحول محیط زیست خراسان رضوی تاکید نمود: طی سال های گذشته در شهرستان های جغتای، جوین، بردسکن، سبزوار و خواف که از جمله مهمترین زیستگاه های مطلوب و ایده آل برای حضور یوزپلنگ ایرانی در استان خراسان رضوی قلمداد می گردد و مشاهدات حضور گونه مذکور به وسیله دوستداران و محیط بانان گزارش شد، لکن مستندسازی لازم صورت نپذیرفته است.

وی گفت: در صورت مشارکت فعال جوامع محلی و افزایش آموزش در راستای ارتقاء فرهنگ حفظ محیط زیست منطقه ها حاشیه زیستگاه یوزپلنگ و انجام اقدامات حمایتی از این گونه چتر، می توان از این گونه ارزشمند در معرض خطر انقراض حفاظت نمود.

یوزپلنگ آسیایی، گونه ای کمیاب و در خطر انقراض از وحوش ایران است که حفظ نام و وجود ارزشمندش در این سرزمین نیازمند نگاهی جامع و فراگیر در تمامی منطقه ها زیستگاهی از جمله خراسان رضوی به عنوان دالان تردد یوز میان استانهای میزبان این گونه است.

آی. یو. سی. اِن (IUCN) یا همان اتحادیه بین المللی حفاظت طبیعت به عنوان معتبرترین مرجع اعلام نظر درباره شرایط حفاظتی گونه های جانوری و گیاهی، هر پنج تا 10 سال شرایط گونه های حیات وحش را در طبیعت سراسر دنیا ارزیابی و نتیجه آن را منتشر می نماید که طبق آخرین لیست اعلامی از سوی این سازمان دنیای، یوزپلنگ آسیایی در لیست قرمز واقع شده است، زیرا به شدت در معرض خطر انقراض (CRITICALLY ENDANGERED) است و شرایط ادامه حیاتش در طبیعت بسیار بحرانی خوانده شده است.

به عقیده کارشناسان، سریع ترین دونده دنیا، نیازمند شتاب بخشی برنامه های موثر برای نجات از انقراض و خروج از شرایط بحرانی است و باتوجه به اینکه ایران تنها نقطه قاره آسیاست که میزبان حضور گرم و زیبای یکی از زیباترین جلوه های خلقت خداوند در میان جانوران است، مسوولیت تک تک ایرانیان در حفظ و حفاظت از این گونه بی نظیر انکارناپذیر است.

21درصد مساحت 117 هزار و 769 کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست واقع شده است و این اداره به ازای هر 25 هزار هکتار یک محیط بان دارد و مساحت زیستگاههای این استان نیز 2 میلیون و 500 هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای 41 منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل 28 اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، منطقه ها حفاظت شده و 13 منطقه شکار ممنوع است.

حدود 80 گونه پستاندار، 285 گونه پرنده، 2 گونه دو زیست، 68 گونه خزنده و 24 گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می نمایند.

گونه های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 خرداد 1402 بروزرسانی: 6 خرداد 1402 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1975

به "عکس ، پس از 11 سال 2 قلاده یوزپلنگ در خراسان رضوی مشاهده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، پس از 11 سال 2 قلاده یوزپلنگ در خراسان رضوی مشاهده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید