بازسازی ساختمان: آغاز عملیات بازسازی تزئینات دیوارنگاری در حمام خان بازار کاشان

به گزارش وبلاگ علیکایی، میراث آریا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، آغاز عملیات بازسازی تزئینات دیوارنگاری در حمام خان بازار کاشان صورت پذیرفت.

بازسازی ساختمان: آغاز عملیات بازسازی تزئینات دیوارنگاری در حمام خان بازار کاشان

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

مهران سرمدیان گفت: حمام خان از جمله بناهای ارزشمند مجموعه بازار کاشان در سال 1187 هجری قمری بنا شده که با توجه به شرایط مناسب ساخت و استحکام اولیه توانسته تا در مقابل زلزله سال 1192 هجری قمری مقاومت کند و دچار آسیب جدی نشود و معماری غنی و تزئینات ارزشمند آن نیز از آسیب محفوظ مانده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان با اشاره به اهمیت این عملیات بازسازیی با توجه به ماهیت تصویری و داستانی بودن نقاشی های این حمام که در اسپرهای هشتی ورودی بنا قرار دارند، اضافه کرد: این نقاشی ها مربوط به تصاویری از خمسه نظامی همانند بهرام گور است که با توجه به موضوع تصاویر، شدت تخریب و آسیب های موجود در آنها از جایگاه ویژه ای در عملیات بازسازی تزئینات وابسته به معماری این اداره برخوردار است.

عباس متولی، معاون میراث فرهنگی کاشان نیز در همین زمینه گفت: عملیات بازسازیی این نگاره ها شامل لایه برداری، استحکام بخشی، پاکسازی، موزون سازی طرحی و رنگی، مستند نگاری و شناسایی و تکمیل طرح و نقش با حفظ اصالت اثر بوده و بطور قطع و با توجه به آزمایش های بازسازیی اجرا شده در دیگر اسپرها، تصاویری از این قبیل در زیر لایه های از گچ مدفون شده بازسازی و احیا خواهند شد.

حمام تاریخی خان یا حمام رازقیه یکی از بناهای ثبتی مجموعه بازار کاشان است که در اواسط راسته اصلی بازار و در بخش بالا بازار قرار گرفته است. این حمام در زمینی به مساحت 1250 مترمربع مصادف با دوره کریم خان زند و به دستور عبدالرزاق خان کاشی (حاکم کاشان) احداث شده و دارای تمامی اجزا و ویژگی های معماری حمام های تاریخی شامل پیش خان، سردر، سربینه و موارد دیگر با تزئینات آجر و کاشی کاری به شکلهای فیروزه ای و هفت رنگ است.

حمام تاریخی خان در 25 اسفند سال 1379 به شماره 3627 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 30 بهمن 1400 بروزرسانی: 30 بهمن 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1690

به "بازسازی ساختمان: آغاز عملیات بازسازی تزئینات دیوارنگاری در حمام خان بازار کاشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی ساختمان: آغاز عملیات بازسازی تزئینات دیوارنگاری در حمام خان بازار کاشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید