توضیح گزارش رفتار سفر ایرانیان در تابستان و پاییز 99

به گزارش وبلاگ علیکایی، در روزهای آغازین شیوع کرونا در دنیا امیدوار بودیم که با سرانجام گرفتن فصل سرما، شیوع این ویروس ناشناخته نیز تمام گردد، اما با گذشت زمان متوجه شدیم که نمی توانیم تاریخی برای خداحافظی با آن تعیین کنیم. به ناچار سبک زندگیمان را تغییر دادیم تا از سلامت خود و خانواده مان را در برابر ویروس کرونا محافظت کنیم.

توضیح گزارش رفتار سفر ایرانیان در تابستان و پاییز 99

عادات سفر از اولین چیزهایی بود که تغییر کرد. نوروز 99 را در حالی سپری کردیم که بیش از همه چیز منتظر خاتمه گرفتن روزهای عجیب قرنطینه بودیم. همچنان که در بهار 99 رفته رفته آمار مبتلایان به کرونا کاهش پیدا می کرد، مردم کم کم کوشش کردند تا به زندگی عادی خود بازگردند. در همین حال، رعایت پروتکل های بهداشتی مثل استفاده از ماسک، ضدعفونی مداوم دست ها و سطوح و فاصله گذاری اجتماعی نیز به عادت روزمره مردم تبدیل شد. سفرها نیز در حد مسافرت های ضروری و واجب برقرار شدند اما رسانه ها همچنان از مردم می خواستند تا با رعایت تک تک توصیه ها به جلوگیری از این همه گیری یاری نمایند.

تابستان 99 در حالی فرا رسید که مردم مانند سال های گذشته برای سفر دلتنگ بودند، اما این تابستان با همه تابستان های گذشته فرق می کرد؛ ویروس کرونا همچنان پرقدرت میان مردم حضور داشت.

شرکت سفرهای خبرنگاران برای پاسخ به این سوال که حقیقتا چند درصد ایرانی ها در تابستان 99 سفر رفته اند و چند درصد برای پاییز برنامه های سفر چیده اند، یک نظرسنجی انجام داد که در ادامه این مقاله می توانید جزییات این نظرسنجی را بخوانید.

با محدود کردن برنامه سفرهایمان به سفرهای ضروری، می توانیم به قطع شدن زنجیره شیوع کرونا یاری کنیم. به امید روزهایی که آزادانه مثل گذشته برای سفرهایمان برنامه ریزی کنیم و پا در راه بگذاریم. ما هم امیدواریم؛ درست مثل شما.

چند درصد ایرانیان در تابستان 99 سفر را تجربه کردند؟

آن چنان که از نتایج نظرسنجی بر می آید، 32 درصد از هم وطنان حداقل برای 1 بار سفر را تجربه کردند که طبق آمارها ابتلای 6 درصدشان به کرونا محرز شده است. به عبارتی می توانیم بگویم از هر 10 ایرانی، 3 نفرشان سفر تابستانی داشته اند.

همانطور که در تصویر زیر می بینید، بیشتر این هم وطنان با هدف سرگرمی و ملاقات دوست و خانواده شان بار سفر بسته اند. باقی آن ها بیشتر برای اهداف درمانی سفر نموده اند که در دایره سفرهای ضروری قرار می گیرد. از دیگر اهدافی که کاربران برای سفرشان نام برده اند می توان به اهداف تجاری، زیارتی، تحصیلی و کاری اشاره نمود.

مقاصد پرطرفدار ایرانی ها در تابستان 99

شاید کنجکاو باشید که مسافران تابستانی که بیشتر هدفشان از سفر، سرگرمی و ملاقات اقوام بوده، به کدام شهرها سفر نموده اند. همانطور که در تصویر زیر پیداست، انتخاب بیشتر مردم برای سفر پس از تهران دو شهر شمالی رشت و ساری بوده که این نشان می دهد مردم بیشتر از هرچیز برای حال و هوای شمال دلتنگ بوده اند.

جالب است بدانید که مردم در طول سفر بیشتر در خانه هایی اقامت داشته اند که متعلق به خودشان بوده، پس از آن مهمان منزل اقوام و آشنایانی شدند که اساسا هدفشان از سفر تماشا آن ها بوده است. در پس از این دو محل، ویلاها و اقامتگاه های اجاره ای بیشترین میهمان را میزبانی نموده اند.

مسافران تابستانی چه فعالیت هایی را دنبال کردند؟

همانطور که انتظار می رفت، کرونا فعالیت های رایج گردشگری در سفر را دستخوش تغییر نموده است. مردم در طول سفرهای تابستانی شان، بیشتر طبیعت گردی کردند و به دشت و دریا سر زدند. همانطور که در تصویر زیر می بینید، 39 درصد مردم هم در طول سفرهایشان هیچ فعالیتی را دنبال ننموده و به خاطر دوری از کرونا در منزل مانده اند. ملاقات آشنایان و اقوام و گعده های خانوادگی از دیگر فعالیت های پرطرفدار در سفر بوده است.

عمده این سفرها خانوادگی بوده و در مرحله دوم افراد تصمیم گرفته اند سفر انفرادی را تجربه نمایند.

خودرو شخصی و غذای خانگی، دو انتخاب مردم در سفر

یکی دیگر از تاثیرات کرونا بر آداب سفر مردم، تاثیر بر نحوه رفت وآمد و خوراک آن هاست. همانطور که در تصویر زیر پیداست، مردم برای آنکه از کرونا در امان بمانند از خودرو شخصی برای سفر استفاده نموده اند.

بعلاوه بیشتر از همه ترجیح داده اند که غذاهایشان را خودشان در خانه تهیه نمایند اما برخی نیز دلشان را به دریا زده اند و به غذاهای هتل یا رستوران روی آورده اند.

برنامه سفر ایرانی ها در پاییز 99

خوشبختانه با آمدن فصل سرما و آغاز به کار مدارس، تعداد سفربروهای سال 99 در پاییز از تابستان کمتر شده است و تنها 2 نفر از هر 10 نفر اعلام نموده اند که برنامه ای برای سفر در پاییز ندارند.

هموطنانی که برای پاییزشان برنامه سفر چیده اند بیشتر هدفشان این است که هوایی تازه نمایند اما عده ای هم ملاقات اقوام یا کار و تجارت را علت سفرشان اعلام نموده اند.

انتخاب های مسافران برای سفر در فصل پاییز

مسافران سفرهای پاییزی مانند مسافران تابستانی همچنان سفر با خودرو شخصی را مطمئن ترین راه رسیدن به مقصد می دانند. پس از آن احتمالا از هواپیما برای سفر استفاده خواهند کرد.

اینطور که از شواهد بر می آید در انتهای پاییز شاهد آن خواهیم بود که احتملا شهر رشت، بیشتر از باقی شهرها میزبانی مسافران پاییزی را به عهده گرفته باشد. تهران و مشهد از دیگر شهرهای پرگردشگر در پاییز 99 هستند.

مانند سفرهای تابستانی، اقامت در منازل شخصی همچنان پرطرفدارترین محل برای اقامت این مسافران به شمار می رود. همانطور که در بخش اهداف مسافران پاییزی دیدیم، اقامت در منزل آشنایان هم دیگر انتخاب ایرانیان برای سفر در پاییز است.

جزییات بیشتر گزارش را از کجا می توان مطالعه کرد؟

اطلاعاتی که از پیشِ روی شما گذشت، تنها خلاصه ای از یک گزارش کامل است که در آن گزارش کامل می توانید جزییات بیشتری از رفتار سفر هم وطنان مطالعه کنید. اگر مشتاقید که چیزهای بیشتری درباره سفر ایرانی ها در تابستان و پاییز 99 بدانید می توانید به اتاق خبر خبرنگاران بروید تا کتابچه کامل گزارش را دانلود و مطالعه کنید.

منبع: علی بابا
انتشار: 5 خرداد 1401 بروزرسانی: 5 خرداد 1401 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1773

به "توضیح گزارش رفتار سفر ایرانیان در تابستان و پاییز 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیح گزارش رفتار سفر ایرانیان در تابستان و پاییز 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید