سر سوزنی از این سم هر جنبده ای را می کشد

به گزارش وبلاگ علیکایی، همه ما در خصوص سرخ پوستان آمریکای جنوبی که برای شکار خود از لوله های بادی با نوک آغشته به سم استفاده می کردند شنیده ایم. کورار(Curare) یکی از شناخته شده ترین این سم هاست و منشاء گیاهی دارد.

سر سوزنی از این سم هر جنبده ای را می کشد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، با این حال سمی ترین آنها از پوست قورباغه های ریز به دست می آید و کشنده ترین آنها باتراکوتوکسین(Batrachotoxin) است.

سرخپوستان بومی غرب کلمبیا، این قورباغه ها(Phyllobates terribilis طلایی یا همان قورباغه زرد سمی؛ و Phyllobates bicolor رنگارنگ) را جمع آوری می نمایند و قبل از اینکه آن را بر سر نیزه بگذارند، سم آنها را بر روی آتش بیرون می آورند. LD50 آن در حدود 2 میکروگرم در هر کیلوگرم است، یعنی چیزی به مقدار دو دانه نمک خوراکی از آن، انسان را خواهد کشت.

باتراکوتوکسین به کانال های یونی سدیم در سلول های ماهیچه ها و اعصاب داخل شده و آنها را باز می نماید و اجازه بسته شدن به آنها نمی دهد. انتقال ادامه دار یون های سدیم+(Na+) نهایتا منجر به نارسایی قلبی می گردد.

جالب اینجاست که قورباغه های این گونه، که در اسارت متولد می شوند سمی نیستند و این نشان می دهد که آنها این سم را از رژیم غذایی خود دریافت می نمایند. در واقع این موضوع زمانی کشف شد که جک دامباچر، یک پرنده شناس آمریکایی که در پاپوآ گینه نو مشغول به کار بود، روی دستش بوسیله یکی از پرندگان محلی پیتویی خراشیده شد. او به طور غریزی، دست خود را به دهانش برد، و متوجه شد که دست در حال بی حس شدن است. نهایتا معین شد که پرهای این پرندگان، سمی همچون مولکول سمی قورباغه ها دارند؛ با وجودی که زیستگاه این دو در دو نقطه مختلف دنیا واقع شده است. بنظر می رسد که هم قورباغه ها و هم این پرندگان هر دو از یک نوع سوسک تغذیه می نمایند که حامل این سم است. اگرچه مقدار این سم در پرندگان بسیار کمتر است.

با پنج سم مرگبار دنیا بیشتر آشنا شوید.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 بهمن 1401 بروزرسانی: 17 بهمن 1401 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1932

به "سر سوزنی از این سم هر جنبده ای را می کشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سر سوزنی از این سم هر جنبده ای را می کشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید